Skriv ut  

SAS: Bara 22 egna flygplan i framtiden

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 januari 2023
Leasingsällskap och underleverantörer står för två tredjedelar av den framtida flygplansflottan i SAS. Det egna ägandet reduceras nu till 22 flygplan.

SAS
 
SAS är nu färdig med förhandlingarna med de sammantaget 15 leasinggivare som äger delar av flygplansflottan. De sista två avtalen blev klara i slutet av förra veckan och omfattar en widebody och 13 narrow-body som ägs av 

Air Lease Corporation och Jackson Square Aviation. Samtidigt har två flygplan lämnats tillbaka till respektive ägare, dels LN-RKR, en A330-300 med drygt sju år på nacken, dels SE-ROH, en A320-200neo knappt tre år gammal. Enligt uppgift har även två A350 försvunnit ur flottan.
Den stadigt krympande flygplansflottan är en del i SAS arbete inom ramen för Chapter-11 som ska rekonstruera ekonomin och att minska kostnaderna för flygplanen är en viktig del i det. Det kunde till och med Seabury Securities som äger A330- och A320-maskinerna konstatera: 

- Ett sunt affärsbeslut. Flygplanen behövs inte längre i vår kunds omstrukturerade flotta och ett överskott av flygplan drar onödiga kostnader, heter det från företaget. 
SAS räknar med att spara cirka en miljard årligen på en minskad flotta och omförhandlade leasingavtal.

- Vi är glada att meddela att vi har tagit ett viktigt steg i vår chapter 11-process och slutfört förhandlingarna med leasegivare för flygplan. Genom dessa överenskommelser förväntar vi oss att uppnå vår målsättning om kostnadsbesparingar relaterade till flygplansleasing och flygplansfinansiering, vilket utgör ett viktigt framsteg i att nå våra övergripande mål i SAS FORWARD-planen. Vi fortsätter att göra framsteg i vår transformationsresa mot att bli ett mer konkurrenskraftigt flygbolag, säger SAS vd och koncernchef Anko van der Werff i ett pressmeddelande.

Det är ett betydligt mer slimmat SAS som nu börjar ta form när SAS Forward fortskrider. Till det yttre ska flygplansflottan vara ungefär lika stor som tidigare, 134 flygplan. Men av dem äger SAS själva enbart 22. Dessutom ingår 77 i olika typer av leasingupplägg medan underleverantörerna, bland andra Xfly och Cityjet flyger ytterligare 35 maskiner i SAS färger. NU senast har också Jettime tillkommit och ska leverera tre Boeing 737 under den kommande sommarsäsongen. Sammantaget innebär det att SAS i framtiden enbart kommer att äga lite drygt en femtedel av de flygplan som är i trafik.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kanske
Skrivet av jag , 2023-01-20 21:01:44
dags att inse att SAS inte kan fortsätta ha enorma overgead kostnader jämfört med konkurrenterna. SAS behöver göras om från grunden med allt vad det innebär. Vissa nuv.anställda vägrar ta in detta.
Anmäl inlägget
Smaller And Smaller
Skrivet av It’s the sinal countdown, 2023-01-19 20:27:27
SAS= Smaller And Smaller
Anmäl inlägget
Gullan
Skrivet av Yugo, 2023-01-18 17:21:45
Tycker du, Gullan, att leasa plan och personal är det bästa framöver?
Det bästa är att äga planen och att ha personal som ställer upp i vått och torrt med skäliga löner.
Sas behöver inte utländsk låglönepersonal som utnyttjas till max. Hade anställda i Sverige fått samma villkor skulle sas slå rekord i vabb och psykisk ohälsa. Sas företagshälsovård skulle behöva utökas drastisk för alla som skulle känna efter mer än vanligt.
Anmäl inlägget
Svårt med skämt
Skrivet av Pessimist, 2023-01-18 08:32:40
Visst heter det som ni säger men att ni inte såg ironin i mitt skämt är tråkigt. Power by the hour är ett "nollsummespel" dvs det bir ett bra utfall/resultat för flygbolaget i en stagnerande marknad men ett dåligt utfall/resultat i en växande marknad - jämfört med "traditionella" leasingavtal. Ungefär som att hedga eller inte hedga flygbränsle.
Anmäl inlägget
Power by the HOUR
Skrivet av @pessimist, 2023-01-17 23:04:47
Det pessimist syftar på är nog ”power by the hour” leasingavtal. Detta innebär väldigt förenklat att flygbolaget endast betalar för tiden flygplanet utför en flygning och inte när det står parkerat på marken. Går bra att googla om man vill grotta ner sig ytterligare
Anmäl inlägget
Pwr by air?
Skrivet av sv pessimist, 2023-01-17 17:20:55
"Power by the HOUR" Heter det.
Anmäl inlägget
Power by the air
Skrivet av Pessimist, 2023-01-17 08:45:47
Vad jag förstått av de handlingar som är offentliga har SAS fått "power by the air" med några av leasingbolagen men inte alla. Leasingavtal för 17 flygplan löper vidare som dom är. "Power by the air" är ett bra avtalsupplägg så länge marknaden är osäker eller vikande. Det betyder att SAS betalar högre priser för extratimmar om efterfrågan ökar. För leasingbolaget är det ett s.k. "nollsummespel". Vid ökad efterfrågan vinst och lägre efterfrågan förlust.
Anmäl inlägget
Plan som lämnats tillbaka?
Skrivet av ROH&RKR, 2023-01-16 22:22:20
LN-RKR flyger flitigt i dessa dagar och SE-ROH flög reguljär trafik så sent som 15/1.
Vet inte hur planerna är, men än verkar de inte lämnats tillbaka som det påstås av skribenten
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&LeasingExpert, 2023-01-16 21:40:19
Härliga nyheter, leasa istället för att äga är framtiden, det gäller personal också, så kan man bara beställa och leasa efter behov. Det håller kostnaderna nere, Bra jobbat alla förhandlare.
Anmäl inlägget
Leasing
Skrivet av Pilot, 2023-01-16 15:40:05
Nu är man fått till kostnadsbiten med leasingbolagen med power by the hour.

Det blir spännande och se vilka leasingbolag som hakar på och konverterar skulder till aktier.

Power by the hour är en bra deal då de inte kan ta tillbaka sina maskiner under chapter 11. Men då stora frågan som alla vill ha svar på är hur de ska lyckas med att konvertera skulder till aktier och samtidigt behålla sin kapacitet.

Det är lååååångt kvar innan SAS kan börja se ljuset igen.
Anmäl inlägget
sv:B737
Skrivet av Ju-Anita, 2023-01-16 13:13:57
Resterande 737 kommer försvinna under 2023 enligt källor inifrån SAS.
Anmäl inlägget
SAS klubbverksamhet.
Skrivet av Åke Stråket, 2023-01-16 13:02:15
SAS Blir allt mindre hela tiden. Mindre med flygplan på Arlanda fälten likaså.
Anmäl inlägget
B737
Skrivet av OP, 2023-01-16 12:22:52
Märkligt att SAS inte gör sig av med resterande Boeing 737 och satsar på enhetsflotta av Airbus 320.
Det skulle göra SAS mindre komplext.
Anmäl inlägget
22 flygplan i pant
Skrivet av Pessimist, 2023-01-16 09:14:38
Viktigt att notera att dessa 22 flyglan plus motorer, diverse slottar på LHR och Eurobonusprogrammet är pantsatta för brygglånet på 7 miljarder för att överleva under chapter11-perioden. Inte mycket kvar att starta om med om det först blir kunkurs och sedan en återstart av bolaget. Bara varumärket kvar att bygga något nytt med.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev