Skriv ut  

Långlinjerna ökar på Kastrup

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 maj 2023
Dussinet långlinjeflygbolag och en allt starkare ställning som hubb för den interkontinentala trafiken till och från Skandinavien. I dagarna öppnade den 22:a långlinjedestinationen på Kastrup.

SAS återvänder till Tokyo och återöppnar linjen till Bangkok. Air Canada inviger en linje till Montreal, Ethiopian är tillbaka med linjen till Addis Abeba. Singapore Airlines vill gå upp till dagliga flygningar. Den interkontinentala trafiken på Kastrup har fått en kraftig skjuts framåt. Det visar också siffrorna från april månad. Då hade Kastrup 2 203 590 passagerare sammantaget, drygt tio procent av dem 234 041 flög på de interkontinentala linjerna. Allt pekar också på att den andelen kommer att öka när antalet långlinjer blir fler. I andra änden avlövas Arlanda på allt fler interkontinentala linjer. Nu senast vinterstänger SAS trafiken till Chicago och hänvisar passagerarna att flyga via Köpenhamn, något som de flesta är överens om stärker ställningen för den danska flygplatsen.

- Ja, det ser allt mer ut som att SAS vill fokusera på det stora navet på Kastrup. Till del kan det förklaras av att den danska staten tydligt markerat att de vill fortsätta ägandet i SAS, säger flyganalytikerna Jan Ohlsson till Flygtorget.
För Arlandas vidkommande är det en utveckling som skulle kunna öppna en lucka för andra flygbolag, intresserade av att starta trafik till Stockholm. 

- Norse Atlantic visade ju inledningsvis intresse, annonserade efter personal och inledde arbetet på att öppna en bas på Arlanda men sedan rann det ut i sanden. Oklart varför. Arlanda hamnar mellan stolarna när det gäller intercont just nu. Det är inte direkt kö av flygbolag som vill flyga långtifrån till Stockholm, fortsätter Jan Ohlsson.
När det gäller interkontinentala linjer räknar Kastrup in Air Greenlands flygningar till de två destinationerna på Grönland som långlinjer. Det gör att i dagsläget flyger 12 flygbolag interkontinentala rutter till 22 destinationer i ett brett linjenät. Faktum är att det bara är New York, Bangkok, Toronto och Doha som i dagsläget har två flygbolag eller fler som konkurrerar om passagerarna.

I skrivande stund är följande destinationer aktuella eller kommande när det gäller interkontinentala flygningar från Kastrup:

• SAS: Los Angeles, San Francisco, New York, Boston, Chicago, Washington, Toronto, Bangkok, Shanghai, Tokyo
• Air Canada: Toronto, Montreal
• Delta: New York
• Air Greenland: Narssarsuaq, Kangerlussruaq
• Finnair: Doha
• Qatar Airways: Doha
• Emirates: Dubai
• Air India: Delhi
• Ethiopian Airlines: Addis Abeba
• Thai Airways: Bangkok
• Singapore Airlines: Singapore
• China: Beijing



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Capital of Scandinavia
Skrivet av Daniel, 2023-05-29 20:48:39
Vad hände med rubricerat begrepp?
Stockholm utsåg sig själv till huvudstad i Skandinavien, men saknade såväl attraktiv flygplats som attraktiva flygförbindelser.
Anmäl inlägget
Svar Mattias
Skrivet av Daniel, 2023-05-29 20:25:46
Redan på 70- och 80-talet flög JAL via PANC (Anchorage i Alaska) till CPH. Om nu närmast gäller borde man utgå från Oslo.
Samtidigt flög Finnair till USA och Kanada och passerade norr Sth, men från barackerna på Arlanda kunde man INTE ens ta sig nonstop till Amsterdam utan mellanlandning i CPH. Mängden motsvarande exempel är bibeltjock.
Sverige/Sth/ARN är borttappat.

Inse det totala fiaskot i Svensk flygstrategi.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2023-05-29 14:00:09
Till listan från Köpenhamn skall läggas Etihad Airways, som börjar flyga nonstop till Abu Dhabi i början av oktober.
Anmäl inlägget
Svar till Daniel
Skrivet av Mattias, 2023-05-29 10:49:42
Igen har du helt fel. Vi är alla här frekventa resenärer så använd inte det i din argument.

JAL tillhör OneWorld så det är klart att de väljer HEL. Det är basic matematik för en frekvent resenär att räkna här varför

ANA valde ARN innan Covid. Det är en tidsfråga innan de kommer tillbaka igen.

Norden är inte så stor och SAS har inte kapacitet för att köra dubbla ARN/CPH till Tokyo.

Anmäl inlägget
Arlanda infrastruktur avskräcker
Skrivet av TriStar, 2023-05-27 09:46:08
Arlanda infrastruktur avskräcker som longhaul hub. Flygplatsen är inte byggd som transferhub.
Flygplatsen klarar inte av att hantera några större volymer bagage utan att bagageanläggningen havererar.
Arlanda har bara 1 lång rullbana…katastrofalt som longhaul hub. Hela sommaren 2023 är dessutom den långa rullbanan avstängd…en enorm sårbarhet.
Anmäl inlägget
Svar till Mattias
Skrivet av Daniel, 2023-05-26 21:57:15
Om nu närmast vägen gäller, förklara då varför SAS/JAL inte valde ARN till Tokyo?

Som "frequent flyer" har jag plågats av ständiga omvägar för att ta mig till olika världsmetropoler.

Den blygsamma betydelsen av ARN/Sth och Sverige är slående.
Anmäl inlägget
Daniel m.fl. Fel allians för SAS
Skrivet av Magnus Max, 2023-05-26 20:45:17
Problemet för SAS är att man är med i fel flygallians. Finnair får massor med transferpassagerare från sina allianspartners medan SAS blir helt och hållet ställda år sidan av Lufthansa Group. Riv av plåstret och byt allians.
Anmäl inlägget
Svar till Daniel
Skrivet av Mattias, 2023-05-26 14:46:31
Du har helt fel. Det har ingenting att göra med fallande länder.
HEL har IC linjer för:
1. Det är närmaste ruten till Asien
2. De har ett flybolag som är baserat där och har en strategi som fokuserar på långlinjer.

Allt annat du försöker hitta på är fel. Sverige är inte på nedgång.
Anmäl inlägget
Falnande betydelse
Skrivet av Daniel, 2023-05-26 10:16:25
Hur kan det komma sig att "lilla" Finland/Helsingfors hade (före pandemin/kriget) tjogvis med intercont-linjer åt nästan all håll, medan från Sth kunde man inte ens ta sig direkt till ex.vis Tokyo utan mellanlandning någonstans.
Detta tror jag beror på Sveriges och tilltagande betylselöshet i en alltmer intelligent omvärld.




Anmäl inlägget
Svar till Bo Stad
Skrivet av Mattias, 2023-05-26 08:26:14
Håller med. Varför skall staten äga ett bolag som satsar på att etablera sig i ett annat land? Lägg resurser istället för att attrahera bolag till Sverige.
Och för de som säger att Stockholms betydelsen i Norden minskar, måste man säga att CPH med alla IC linjer och transit trafik har bara lite mer trafik än OSL och STO (BMA + ARN), så att det är så kanske att CPH betydelsen är kanske inte så stor som man tror? De är mer beroende på Norge/Sverige än vad Sverige/Norge är beroende av Danmark.
Anmäl inlägget
Förstår SAS men inte svenskarna
Skrivet av Bo Stad , 2023-05-25 23:34:12
Att SAS koncentrerar IC till ett nav kan man ju förstå. Svårare att förstå att svenska staten, huvudstadsregionen m fl finner sig i detta. Öppna upp för en helsvensk flagcarrier och avveckla svenskt ägande i SAS.
Anmäl inlägget
Svar på kommentarer
Skrivet av Daniel, 2023-05-25 15:54:22
Uppenbarligen trampade jag på en öm tå, dvs verkligheten och svunnen stolthet.

Anmäl inlägget
Sth/ARN
Skrivet av Rolf, 2023-05-25 15:23:42
Jag tycker att denna koncentration av långlinjer till CPH, visar på Stockholm Arlanda's minskade eller ringa betydelse i Norden.
Anmäl inlägget
Svar till Johnny P
Skrivet av Mattias, 2023-05-25 14:38:28
Dock är LH bara dryg 10% av det totala trafiken i CPH. Åter igen, det finns inte underlag för mer SAS LH trafik i Norden, så det är självklart att SAS koncentrerar det i CPH.
Detta gör inte mindre ARN eller OSL. De båda genererar nästan lika mycket trafik som CPH.
ARN bör fokusera på att attrahera andra flygbolag. Man skall inte glömma att innan Covid hade ARN linjer till Delhi, Phuket, daglig till Peking, Singapore och Tokyo(nästan). Det är bara en tidsfråga innan dessa kommer tillbaka.
Anmäl inlägget
Svar Daniel
Skrivet av Columbia, 2023-05-25 12:40:51
Sundar Pichai besöker Stockholm och Google donerar 115 MSEK för svensk AI forskning.
The joke is on you.
Anmäl inlägget
Konstigt
Skrivet av Johnny P, 2023-05-25 12:21:25
med denna besatthet av att jämföra ARN och CPH.
Det ät två helt olika flygplatser, CPH är långlinje hub. Det är ARN absolut inte, och kommer aldrig att bli.
Vad är problemet med det?
ARN bör koncentrera sig på bra förbi delser till Europas olika hubs.
Anmäl inlägget
Sverige/Sth/ARN en nitlott - Svar
Skrivet av Mattias, 2023-05-25 11:53:38
Vilken dum kommentar...
Båda Finland och Norge är med i NATO...

Stämmer inte bilden av att Sverige saknar betydelse. Res mer, umgås med folk och och läs mindre SD nyheter...
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av op, 2023-05-25 11:51:08
Man ska ha klart för sig att det är många flygbolag som har försökt sig på LH från ARN genom alla år. (inte charter). I stort sett samtliga har misslyckats att få det att bära. SAS LH från CPH är inte ens det någon självklar affärs på något sätt.
Anmäl inlägget
Gilla läget
Skrivet av Gh, 2023-05-25 11:09:41
Så länge SAS är ett gemensamt bolag för 3 länder med en extremt tuff ekonomisk situation kommer det att se ut så här. Bara att gilla läget.
Anmäl inlägget
Sverige/Sth/ARN en nitlott
Skrivet av Daniel , 2023-05-25 10:54:57
Biden besöker Helsingfors. Värdens största krigsfartyg anlöper Oslo. Drygt 20-talet långlinjer från Köpenhamn.
Sverige och Stockholm?...saknar alltmer betydelse överhuvudtaget, men nonstop-linjen till Sveg fårvi kanske behålla.
Anmäl inlägget
Helt naturlig process
Skrivet av Mattias, 2023-05-25 10:20:28
Norden är bara 25 miljoner invånare. Det finns inte tillräcklig utrymme för tre flygplatser med interkontinental trafik. Även om det kanske finns underlag från Stockholm, finns det inte underlag för bolagen att fylla plan från två städer till samma destination. Det är helt naturligt att SAS koncentrerar sig på en flygplats. Och då har SAS valt CPH. Det betyder inte att CPH är bättre/sämre än ARN. SAS tänker bara för kostnader, ingenting annat.
Iberia och Lufthansa har gjort samma resa.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev