Skriv ut  

Boeings problem växer

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 oktober 2024
Boeing vill samla in 200 miljarder kronor med hjälp av en nyemission. Tredje kvartalets enorma förlust och den fortsatta strejken har skapat stora finansiella problem för USA:s flygplanstillverkare. Faktum är att företaget har gått med förlust sedan 2019. Nu pratas det också om att Boeing vill bli av med sitt Starliner-projekt för att i stället fokusera på den kommersiella flygplansindustrin.

Pengatillskottet som Boeing vill få in ska användas till att betala av skulder och andra investeringar. Boeing har gått med förlust sedan 2019, efter incidenterna med 737 MAX. Enligt amerikansk media är Boeings skulder uppe i 31,8 miljarder dollar. 10 procent av personalen ska sägas upp, vilket blir cirka 17 000 anställda.
 
Helt klart är att Boeing går igenom en av de allvarligaste kriserna i sin historia. Flygplanstillverkaren har bevisligen haft allvarliga problem i tillverkningskvaliteten på sina flygplan som bland annat tappat delar mitt i en flygning, och strejken som inte visar några tecken på att nå en snabb lösning. Nu har också allvarliga tillförlitlighets- och ekonomiska problem i Starliner-rymdprogrammet kommit upp till ytan. Enligt The Wall Street Journal har Boeing visat intresse för att sälja sin rymddivision. 
 
Starliner har varit ett enormt dyrt projekt, dessutom kantat av problem. Testuppskjutningen av Starliner-besättningen lämnade två NASA-austronauter strandade i rymden och enligt Reuters har Starliner-projektet dragit på sig skulder på över 1,85 miljarder dollar. Den möjliga försäljningen kan innefatta delar av Boeings rymdverksamhet eller en fullständig överföring av Starliner-projektet till ett annat företag. Amerikansk media spekulerar nu om Jeff Bezoz, grundaren av Blue Origin, överväger att köpa Boeings rymdverksamhet.
 
Sedan Starliner började utvecklas 2014 som en del av NASA:s kommersiella besättningsprogram, har Starliner konkurrerat med SpaceX inom området bemannad rymdtransport. De strandade astronauterna som skulle ha varit i rymden i åtta dagar förväntas nu återvända hem i februari 2025 ombord på en SpaceX Crew Dragon.
 
– Det är bättre att göra mindre och göra det bättre än att göra mer och inte göra det bra, sa Boeings vd Kelly Ortberg under en resultatkonferens denna vecka. Det är klart att vår kärna av kommersiella flygplan och försvarssystem kommer att finnas kvar hos Boeing Company under lång sikt. Men det finns förmodligen några marginella saker som vi kan vara mer effektiva på eller som distraherar oss från vårt huvudmål.
 
Utöver kriserna kring strejk och en alldeles för dyr Starliner, står Boeing inför en rad problem, inklusive en anklagelse om bedrägeri kring olyckorna med 737 MAX och den här veckan slutade en av dess satelliter tillverkade för Intelsat att fungera och bröts upp i smådelar efter att ha drabbats av en ”en avvikelse från det normala”.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev