Skriv ut   Tipsa en vän  

Skyways vann stort hos Rikstrafiken

Flygnyheter, Harald Rosén, den 7 juni 2005
Upphandlingen av de 10 inrikes flyglinjer som inleddes den 4 februari är nu avgjord. Det finns två stora vinnare: Skyways som flår fler linjer och Staten ( Rikstrafiken ) som får omkring 70 miljoner i lägre kostnader som nu kan användas till annat. Trafiken med de nya flygoperatörerna startar enligt planerna under 31 oktober, 2005 och avtalen kommer att löpa på tre år. Resultatet av upphandlingen innebär att Skyways kommer att flyga på sträckorna Arvidsjaur - Lycksele -Arlanda, Gällivare - Arlanda och på Hemavan - Storuman - Vilhelmina - Arlanda. Man skall använda Fokker 50 Hemavan och Gällivare flygs nu av Swedline som alltså inte får fortsätta med stöd av Rikstrafiken efter oktober. -  Självklart är vi glada, säger Skyways koncernchef Jan Palmér (bilden).- Detta visar att våra ansträngningar att sänka bolagets kostnader givit resultat. Det blir lite lättare efter detta. Särskilt kul är det att komma tillbaka till Gällivare som vi trafikerat tidigare. Swedline har dock gjort ett bra jobb på den linjen med SAAB2000-trafiken, säger Palmér. Bilden: Foto Birgitta Forsberg-Rosén
 

HemavanVi frågar hur Skyways ser på konkurrensen från Kiruna där det i höst blir två jetoperatörer (SAS och Flynordic).
Det finns en viss avledning mellan Gällivare och Kiruna. Men två jetoperatörer som trafikerar Kiruna är på tok för mycket om man skall uppnå lönsamhet.

Vi frågar vidare om hur Skyways skall trafikera Hemavan.
- Det är ännu inte klart exakt hur den tidtabellen skall se ut, men vi kommer att sätta kompetent folk att titta på detta, avslutar Palmér.

NextJetÄven European Executive Express (EEE) förlorar sina linjer i Värmland, Härjedalen och till Pajala. Nex Time Jet AB (NextJet) kommer att flyga på sträckorna Torsby - Hagfors - Arlanda och på Sveg - Arlanda men en 19-sitsig Beechcraft 1900D (bilden). Nordkalottflyg AB kommer att flyga på sträckan Pajala - Luleå med en Beechcraft 200 för max 10 passagerare, vilket är hälften av dagens trafik med Jetstream 31 från EEE. Men där har beläggningen varit mycket låg.

Fram till den 31 augusti har flygbolag möjlighet att gå in med besked om att man flyger utan stöd från Rikstrafiken. Men då får bolaget publicera och åta sig en tidtabell som uppfyller kraven och förplikta sig att flyga i minst 6 månader. I ett sådant fall får bolaget ingen ensamrätt. I praktiken kan det alltså bli konkurrens på någon av sträckorna.


Rikstrafiken har på regeringens uppdrag genomfört upphandlingen av 10 inrikes flyglinjer med anledning av att de berörda regionerna inte har kunnat garanteras en tillfredställande transportförsörjning på annat sätt. Upphandlingen har genomförts i samråd med representanter för Luftfartsstyrelsen och nätverket UFNI, Utveckling Flyg i Norrlands inland. Möjligheter har funnits att lämna bud på såväl enskilda linjer som flera linjer i kombination. 

 
Rikstrafiken/S Widlert-Vi är mycket nöjda både med resultatet av upphandlingen och med att samrådet med Luftfartsstyrelsen och UFNI har varit så positivt, säger Staffan Widlert (bilden), Generaldirektör på Rikstrafiken. -Vi har i och med att de nya avtalen träder i kraft sänkt statens kostnader med mer än 70 MKR per år under den kommande avtalsperioden samtidigt som upprätthåller en god kvalitet för resenärerna.

Hur det blir med tillgängligheten för turism och trafikens utveckling i Norrbotten med de nya flygplanen och trafikutbuden återstår dock att se.

 


Bifogade dokument och länkar
Rikstrafiken


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
Volflight
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev