"Många operatörer i Europa använder idag flygplan med 150-180 stolar, vilka är för stora på marknader med lite mindre passagerarvolymer. Med Fokker 100 kan vi erbjuda ett kostnadseffektivt flygplan som är bättre anpassat till den allt hårdare konkurrensen."
Air Express har sitt ursprung i f d Air Express i Norrköping som köptes av Skyways. Namnet Air Express har legat i malpåse, men plockades fram förra sommaren och registrerades som Air Express in Sweden AB.
Med ännu ett flygbolag breddar Salénia sin flygverksamhet. Salénia är redan huvudägare i Skyways, men där är SAS delägare till 25 procent.
Man kan naturligtvis fråga sig varför Salénia ska ha ytterligare ett flygbolag. Ett skäl kan vara att man önskar äga ett bolag som man helt kontrollerar själva. En annan anledning är säkert att Skyways ju just har renodlats till användning av Fokker 50-plan och att man därför inte åter vill blanda flygplansflottorna.
Air Express har ännu bara ett Fokker 100-plan, men planerar att skaffa ytterligare ett likadant plan innan sommaren för uppdraget åt KLM cityhopper.
Air Express har idag runt tjugo anställda. Affärsidén är att flyga på uppdrag av andra flygbolag, att hyra ut flygplan inklusive besättningar.
När kommer er nästa affär?
"Nu ska vi först och främst se till att det uppdrag vi nu har fått funkar. Men vi ser på alla möjligheter till nya affärer och tror att det finns många sådana", säger Peder af Jochnick.