Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian-chefens favoritstad – Stockholm!

Flygnyheter, Anders Hasselbohm, den 8 maj 2009
Norwegian är ett stjärnskott, den numera enda storheten vid sidan av SAS på flygbolagshimlen i Skandinavien.

Och det har gått fort uppåt, dels tack vare konkursade Sterling och FlyMe. Men också, tycks det, genom fingerkänsla, snabb beslutsgång och resolut marknadsföring – med inslag av kundfriande jippon á la Ryanair.

Norwegian är ett av Europas mest snabbväxande flygbolag.

Pressmeddelanden om ökat antal passagerare och utökade frekvenser duggar tätt.

  • För två dagar sedan, den 6 maj, meddelande man att man utökade från fyra till fem dagliga avgångar från Stockholm till Köpenhamn för att dra till sig ytterligare affärsresenärer.
  • Samma dag tillkännagavs att det blir dagliga avgångar till Malaga från i slutet av juni och fyra avgångar till Alicante i stället för två.
  • Igår meddelades så att trafiken i april ökat med 18 procent jämfört med i april förra året, och med 23 procent på norskt inrikes.

Förlust blev det visserligen för Norwegian under årets första kvartal, men en halverad sådan till i sammanhanget rätt blygsamma 110 miljoner NOK. Norwegian-aktien steg rejält på resultatet.

bjornkjos_norwegian
Björn Kjos, Norwegian

”Den gick upp med 15 procent på några dagar och aktien rekommenderas nu av analytiker som bedömer att det ska gå bra för oss i år”, säger Norwegian-chefen Björn Kjos, till Flygtorget under en intervju i Oslo.

Under 2008 gjorde Norwegian en vinst på en miljon NOK, som Björn Kjos dock hävdar skulle ha varit 104 miljoner om man använt samma bokföringsmetod som SAS.

Björn Kjos är bolagets grundare och innehar 30 procent av aktiekapitalet.

Han började sin bana med åtta år i det norska flygvapnet där han mest flög F-106 Starfighter. Senare utbildade han sig till jurist, blev domare och kom så till Norwegian Air Shuttle, som utförde flygningar åt Braathens, som affärsjurist.

I samband med att SAS köpte Braathens hotades Norwegian Air Shuttle av svåra problem och massuppsägningar, beslutade sig Björn Kjos för att satsa på bolaget, som då blev Norwegian – ett namn som tilltalade norrmännen, som dessutom ogillade att SAS köpt ´deras´ gamla välkända Braathens.

För svenskar blev Norwegian snabbt känt sedan man köpt FlyNordic av Finnair och bytte namn till Norwegian också för verksamheten inom och ut från Sverige.

Nu flyger bolaget i Sverige, förutom inrikes till Luleå, Kiruna och Umeå från Stockholm, till 25 destinationer i Europa, samt till Dubai.

Hur ser era framtidsplaner för Sverige ut?

”Sverige är väldigt viktigt för oss och vi har redan ett stort utbud av destinationer från Sverige, liksom från Norge och Danmark. Vi sätter in våra nya flyg, vi ökar frekvenser och ser på nya möjliga linjer.”

Norwegian, T Heyerdahl

Ni tillkännagav just att ni installerar höghastighets-bredband i er nya flotta av Boeing 737-800, är det för att fiska upp fler affärsresenärer eller mera av en allmän service?

”Ja, det lockar utan tvekan alltfler affärsresenärer som ju då kan arbeta ombord.”

Det råder tunga ekonomiska tider, märker ni då att affärsresenärer oftare väljer att resa med Norwegian, t ex även ut i Europa?

Malaga playa

”Affärsmän blir nu mer och mer kostnadsmedvetna och väljer det billigaste och bästa. När vi har stor frekvens konkurrerar vi.
Till Malaga har vi säkert 30-40 procent affärsresenärer, medan vi på andra destinationer kanske är nere på 10-15 procent. På våra inrikesdestinationer i Sverige så är utgör affärsresenärerna minst 40 procent.”

Varken Göteborg eller Malmö finns ännu på Norwegian-kartan, när börjar ni flyga inrikes dit, eller erbjuda flyg därifrån ut i Europa?

”Vi har inte produktionskapacitet just nu, men det är väl logiskt att vi får med både Göteborg och Malmö. Vi får se.”

Är ni förresten inte rädda att ni har dragit på er en för stor kostnad med era flygplansköp (Norwegian köper 58 stycken Boeing 737-800 från i år fram till 2 014)?

”Nejdå, de nya planen kostar mycket mindre att flyga, plus att reparationskostnaderna på äldre flyg är högre. Vi har tre MD 80:or kvar, men de utgår i augusti.”

Hur mycket billigare blir det ungefär att flyga en 737-800 än en MD 80?

”Till t ex Malaga blir flygkostnaden 10-20 procent lägre per passagerare. Själva finanskostnaden är en förhållandevis liten del av kostnaderna.”

När man köper 58 nya flygplan av Boeing så är man något av en storkund och kan ställa lite krav – vad vill ni mest att Boeing ska satsa på för att göra er riktigt nöjda?

”Att man ska reducera ljudet i kabinen ytterligare och det har man gjort de senare åren, med 20 procent faktiskt.”

”Sen vill vi förstås ha bränslesnålare flygplan. Och här är det skillnad på Boeing och Boeing. Deras flygplan tillverkade efter 2007 drar 7-8 procent mindre bränsle. Man gör viktbesparingar hela tiden. De nya planen har t ex karbonbromsar, som är 700 kilo lättare. Dessutom gör man lättare galley och allt lättare stolar.”

Ni kommer alltså att få en flotta med likadana flygplan, hur mycket betyder det egentligen i kostnadsbesparingar i stället för om ni hade haft en flygplansflotta där t ex hälften var Airbus?

”Det kan betyda ökade kostnader med 20, 30 eller upp till 40 procent. Det måste handla om mycket stora flygbolag för att hantera olika sorters flygplan, med tanke på reservdelar, tekniker, besättningar. Ett av de allra viktigaste skälen till att Ryanair har lyckats så bra är att man håller sig med en enhetlig flotta.”

Dubai International Airport
Dubai International Airport

Norwegian flyger nu till Dubai, med framgång säger ni, siktar ni på några ungefär lika långa destinationer?

”Nej, i så fall blir det i Dubai-området.”

Har ni några planer på långdistans-destinationer?

”Vi har inga sådana planer nu. Dessutom måste vi i så fall ha nya flygplan.”

Jag såg att du i en intervju för Travel Report sa, att du tycker att SAS gör ett misstag som stänger långlinjer från Stockholm – varför det?

”Ja, jag tycker att det är synd. Det är naturligt att ha long-haul från Stockholm. Ser man till flygningar till Asien så är det ju en timme kortare än att flyga från Köpenhamn. Flygen från Kastrup flyger ju över Stockholm på väg österut.”

Det förefaller som om Norwegian och SAS är huvudkonkurrenter i Skandinavien. Hur ser du på konkurrensen, var går skiljelinjen mellan er?

”Den skandinaviska marknaden vill alltid ha två aktörer och vi två kompletterar varandra bra. Det är svårt för en tredje att komma in, svårt att komma in på frekvenser.”

Hur ser du på att SAS-resenärer nu också kan tjäna Euro-bonus-poäng på att flyga inrikes?

”Det är en avancerad form av muta när biljetter som ett företag betalar ska ge förmåner till en enskild person. Bonusar är konkurrensbegränsande och prisdrivande. Jag anser att det borde vara förbjudet med bonus i Europa..”

”Men bonussystemen betyder inte lika mycket idag som de gjort. Nu tänker fler på priset för vad man får och inte lika mycket på bonusen.”

Är du nöjd med hur svenskar, den svenska marknaden, har tagit till sig Norwegian?

”Jag är mycket nöjd. Vi har gått från 3 procents kännedom med FlyNordic till över 30 procent.”

Ni har börjat med tävlingar och jippo, nästan á la Ryanair, nu senast med boka-snabbt-tävlingar, tidigare kunde man vinna resor genom att svara när det ringde i vissa telefonkiosker. Ger de verkligen någonting?

”Det är effektivt och billigt (informationsdirektören, som sitter med, inflikar att man får mycket mediauppmärksamhet…).”

Ser du något problem med namnet, med att heta Norwegian, nu när ni snabbt har blivit skandinaviskt med baser också i Stockholm och Köpenhamn, eller kanske t o m europeiskt, med en bas också i Warszawa?

”För tio år sedan hade det kanske varit ett hinder. Jag själv var inne på att byta namn till FlyNordic i stället, men vi gjorde omfattande undersökningar som visade att jag hade fel. I Polen t ex blev resultatet, att vi fick kalla oss vad vi ville, men inte någonting polskt för då skulle folk inte lita på oss. Så vad gör det att vi heter Norwegian, när det finns Air Berlin och allt möjligt.”

Vad siktar ni, ärligt, på att uppnå från t ex Stockholm inom fem år?

”Vi har idag drygt 20 linjer. Om tre år har vi över femtio linjer från Stockholm.”

Vad betyder det t ex i jämförelse med SAS, i möjlig marknadsandel?

”Jag har aldrig brytt mig om marknadsandelar, sådana betyder ingenting Vi ska flyga där vi tjänar pengar.”

Säg mig, vad gör du helst när du tar semester och var tillbingar du den helst?

Blidösund, fot: Christer Lundin - Stockholm Visito
Blidösund, foto: Christer Lundin - Stockholm Visitors Board

”Jag åker gärna skidor. Men sedan åker jag gärna till Stockholm. Vi har flera goda vänner där och åker ut till öar i skärgården och vi går på operan, eller äter i Gamla Stan.”

”Någonting som Gamla Stan finns inte här och inte i Köpenhamn heller. Jag tycker att Stockholm är en av de vackraste städerna i Europa, en fantastiskt vacker och fin stad. Men Stockholm är undervärderat i Norge.”

Varför är det så?

”Jag vet inte, men det ligger ju lite österut… Däremot kan vi i Norge allt om Strömstad, Grebbestad och Göteborg.”

 

Anders Hasselbohm

 

ANDERS HASSELBOHM
 för Flygtorget.se




Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten


Skrivet av en dag, 2009-05-10 17:01:53
Hmm, hur var det nu? Krismöte för att Sverige går så dåligt?? Och Hur var det nu? Sterling var en framgångssaga...
Anmäl inlägget
Lycka till Norwegian
Skrivet av Laila Larsson, 2009-05-09 11:47:22
Tack för att ni finns. Flyger mycket ofta med Norwegian mellan ARN - CPH. Fin service och vänligt bemötande. Fortsätt i samma anda !
Anmäl inlägget
Meget dyktig og flaks
Skrivet av boeingen, 2009-05-08 19:15:43
Han er er meget dyktig samtig veldig heldig,fikk ferdig utdandendet personalle i fra Braathens.Fikk all den fødselhjelp han trengte.Norwegian er blitt det nye Braathens SAFE.Nå kan SAS angre att de slaktet Braathens
Anmäl inlägget
Kul att det går bra
Skrivet av Andreas, 2009-05-08 18:43:01
Kul att det går bra men det känns endå trist då jag är en av dom många som fick sluta då dom la ner kundtjänsten i sverige :-(
Anmäl inlägget
Bra och sakligt!
Skrivet av Mattias Henriksson, 2009-05-08 18:29:45
Mycket bra och saklig artikel! Det märks verkligen skillnad när man har en reporter som vet vad man bör fråga och som tänkt efter innan.

Mvh

Mattias
Anmäl inlägget
Underbart att läsa den fina framförhåldning som fö
Skrivet av Hakon Håkansson vegete@hotma, 2009-05-08 17:29:05
God fortsättning,med alla linjer,min favorit Malaga var tredje månad helt klanderfritt,bra personal och håller tider,moderna plan. hej då.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev