Skriv ut  

Virgin utvecklar miljövänligare bränsle med svensk teknik

Miljö, Anders Carlsson, den 17 oktober 2011
Flygbolaget Virgin Atlantic börjar nu utveckla ett nytt flygbränsle med hälften så högt utsläpp av CO2 som traditionellt bränsle. Tillverkningsprocessen använder svensk teknik för tillverkning av fossilfritt bränsle. Bolaget räknar med att inom tre år börja använda det nya bränslet på linjen mellan London och Shanghai.

Virgin

Långlinjebolaget Virgin Atlantic är inne i en expansionsfas och har beställt både Boeing 787 och Airbus 380 i tillägg till flottan av Boeing 747, Airbus 330 och Airbus 340.

                      Samtidigt inleder flygbolaget arbetet på att utveckla ett bränsle med bara hälften så hög halt CO2 som i traditionellt flygbränsle. Det nya bränslet, som utvecklas tillsammans med Boeing och det nyazeeländska företaget Lanzatech, använder rökgaser från stålindustrin som sedan omvandlas till etanol. Tekniken bygger på en svensk process för framställning av biogas som företaget Swedish Biofuels tagit fram där etanolen omvandlas till koldioxidfritt jetbränsle bland annat med hjälp av koldioxid.

– Det är en revolutionerande bränsletillverkning som återanvänder avfallsgaser från stålindustrin som annars bara skulle förbrännas och orsaka CO2-utsläpp, skriver Virgin Atlantic i ett pressmeddelande.

                      Skaparna av Lanza-tekniken räknar med att bränsleprocessen kan användas på spillgaser från cirka 65 procent av världens stålindustrier, vilket innebär att tillverkningen snabbt kan bli lönsam. Priset på det nya bränslet ligger också på samma nivå som traditionellt flygbränsle. 

– Vi var det första kommersiella flygbolaget som testade att flyga på biobränsle och tänker fortsätta att arbeta för en hållbar utveckling inom flyget, säger sir Richard Branson, vd på Virgin. När oljan nu håller på att ta slut är det viktigt att framtidens bränsle är miljömässigt hållbart. Världens stålindustri kan med hjälp av den nya tekniken förse flygbolagen med närmare 70 miljarder liter flygbränsle.

                      Virgin planerar att inom tre år premiärflyga sträckan London-Dehli-Shanghai med det nya bränslet. Det beror bland annat på att just Indien är en av världens största stålproducenter och här finns gott om råvara till bränslet. Redan inom ett år kan en första demo-flygning ske.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lojligt
Skrivet av Pilot, 2011-10-18 22:52:33
Flyget orsakar minst utslepp. Vi far hoppas att resten av verldens flygbolag bojkottar EU.
Anmäl inlägget
Investera i grön teknologi
Skrivet av Jan Havossar, 2011-10-18 21:48:47
Experterna yttrar sig....
Att reducera CO2 utsläppen i flygindustrin kommer att vara avgörande för framtiden. Detta är bara ETT sätt - vi behöver naturligtvis forska vidare gällande alla möjliga vägar.
Anmäl inlägget
Virgin Atlantic
Skrivet av FlygExpert, 2011-10-18 15:49:51

Det kan bli bra till nästa år när EU tar avgifter för uttsläppet.
Anmäl inlägget
Bra idé - Konstig tillverkn.process
Skrivet av Miljöintresserad ingenjör, 2011-10-17 14:33:28
Naturligtvis är det bra, om restgaser används från stålindustrin. Det är gaserna: Kolmonoxid (CO) och vätgas(H2). Men varför göra etanol
ur dessa gaser? Den tekniken är varken välutvecklad eller kommersiell.

Då är det bättre att t.ex. göra metanol, och sedan processa metanolen vidare med zeolit-katalysator till bensin-komponenter med en s.k.
MTG-process (Methanol.To-Gasoline), som har
funnits tillgänglig kommersiellt sedan 1980-talet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev