Skriv ut   Tipsa en vän  

Nextjet lägger ner Jönköping - Köpenhamn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 juli 2013
Sista flighten gick vid midsommar. Passagerarunderlaget räckte inte så NextJet lägger ner linjen och än en gång står Jönköping Airport utan trafik till Kastrup.

Det vill sig inte för Jönköping Airport när det gäller trafiken till Kastrup. Det är många svenska flygbolag som försökt att få lönsamhet på den linje som många menar behövs i Jönköping men alltför få flyger med när den finns där.
                     
I januari tog Flyglinjen upp den trafik på Kastrup som Skyways försökt med men lagt ner. Strax efter meddelade Nextjet att också de gav sig in på sträckan vilket gjorde att Jönköping hade fyra dagliga avgångar till Köpenhamn. Två avgångar med en Jetstream 32 och två med en SAAB 340 producerade varje dag 104 stolar och det vara en kapacitet som marknaden inte höll för. Nextjet hade dessutom fördelen av att ha code-share med SAS och det vara en konkurrens som Flyglinjen inte kunde mäta sig med.

– Därför väljer vi att lägga ner linjen, det är inte försvarbart att fortsätta i den rådande konkurrenssituationen, sa Henning Lindberg, marknadschef på Flyglinjen till Flygtorget när trafiken tog stopp efter bara tre veckor.

– Vi visste att det fanns en begränsad men tydlig efterfrågan från näringslivet på den här trafiken och tog oss an den med ett flygplan anpassat efter det. Men vi hade i ärlighetens namn inte räknat med att Nextjet skulle ge sig in på samma marknad och det med ett större flygplan.
                     
Men nu visar det sig alltså att marknaden inte håller ens för en ensam operatör. Nextjet har flugit två dagliga rotationer men kommer inte att återuppta trafiken efter sommaruppehållet.

– Det har helt enkelt varit för få passagerare, säger vd Magnus Ivarsson till Jnytt.
                     
Jönköping Airport är därmed tillbaka på tre reguljära linjer: Arlanda, Bromma och Girona/Barcelona. Däremot fortsätter chartertrafiken att växa med i nuläget nio olika destinationer under året, bland annat en enskild långlinjeavgång till Mexiko i februari.





Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

taktiskt
Skrivet av ntj, 2013-07-16 10:28:54
visst att det inte bar sig, för det var 2-6 pax som rester från jkg och skulle man ha kvar jkg så skulle man inte kunna slinga via LPI där de flesta passagerare reser ifrån.

Det gör att KSD och LPI som hade mest resande får en bra beläggning på 1 maskin istället för dålig beläggning med förlust på 2 maskiner.

Spännande när DAT/DOT börjar flyga från NRK då dom har minst 50% bättre pris än NTJ, tystare och mer komfort även om det är marginellt.
Anmäl inlägget
Jättebra det här med avreglering
Skrivet av Daniel, 2013-07-15 18:23:00
Underbara avreglering. Jag säger inte att allt var bra tidigare men dessa ständiga nyetableringar utan stabilitet och konkurser till höger och vänster. Ljusskygga personer som håller på med "flygbolag" gör att inrikesflyget kommer att dö.
Anmäl inlägget
Varför inte starta eget flygbolag Jönköping Airpt?
Skrivet av Tekniker, 2013-07-15 11:32:07
Det är nog dags för nya tag och tänka om för alla mellanstora orter som vill ha flygplatsen kvar.

Ingen har tagit tag i roten av problemet och skapat flygbolag som är en del av flygplatsen.

Tänk om ! Tänk rätt!
Anmäl inlägget
Inte bara Jönköping.-.
Skrivet av EE, 2013-07-15 08:52:55
Samma sak med Örebro.. Bara Karlstad och Linköping som har kvar köpenhamnstrafik med Nextjet.
Anmäl inlägget
Att ingen granskar...
Skrivet av Toker, 2013-07-15 08:04:15
Återigen har Jönköping Airport haft kostnader men inga intäkter (se flygplatsens hemsida om rabatter på nya linjer). Att ingen granskar detta är extremt märkligt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev