Skriv ut  

Allt mer charter från de regionala flygplatserna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 november 2013
Skellefteå, Ängelholm, Örebro, Kalmar. Den tiden är förbi när de svenska charterpassagerarna var tvungna att resa till någon av de tre stora flygplatserna för att komma iväg på semester. Nästa år blir ett rekordår för chartertrafiken från de regionala flygplatserna.

Charter

Ving använder 18 svenska flygplatser, Fritidsresor 17, Apollo 11 och Solresor 6 flygplatser runt om i landet under nästa år och det är bland de mindre regionala flygplatserna som chartern ökar mest.

– Vi märker att fler och fler vill flyga direkt från sin egen hemstad, utan att behöva ta omvägen över någon av de större flygplatserna. De största ökningarna ser vi i Kalmar, Norrköping, Jönköping och Luleå, säger Magdalena Öhrn på Ving.

Liknande svar ger också de övriga researrangörer som Flygtorget varit i kontakt med.

– Trycket på regional charter är mycket starkt och växer hela tiden och vi räknar med att bli störst när det gäller kapaciteten ute i landet, säger Mathias Bergendahl på Fritidsresor och tar Jönköping som exempel där ökningen landar på 128 procent nästa år.

Den ökande chartertrafiken är välkommen för de ibland ekonomiskt pressade regionala flygplatserna. Bland andra Halmstad, Örebro, Kalmar, Jönköping och Karlstad som vardagsvis har någon enstaka reguljär linje, oftast till Stockholm, kan nu se en ökad tillströmning av både passagerare och utländska flygbolag.

– Jag är inte förvånad över siffrorna, ökat charterflyg är en trend vi sett de senaste åren. Det ger också ett nödvändigt tillskott som faktiskt hjälper en del av de mindre flygplatserna att överleva, säger Peter Larsson, vd för organisationen Sveriges Regionala flygplatser.

Den stora efterfrågan har inneburit att allt fler arrangörer nu använder ”rättvänt flyg”, med i första hand något av de skandinaviska flygbolagen. Fritidsresor har bland annat danska Jet Time som återkommande baserar flygplan och besättningar på de mindre orterna, för att kunna flyga ut på morgonen och tillbaka från utestation på eftermiddagen.

– Ja, vi har charterbaser på sex flygplatser kommande säsong. Det är Luleå, Umeå, Norrköping, Örebro, Jönköping och Växjö. Där håller Jet Time en Boeing 737.

Även Ving använder inhyrd kapacitet från i första hand Jet Time och Air Europa men flyger större delen av produktionen med egna Thomas Cook.

– Vi täcker cirka 80 procent med vårt eget flygbolag vilket jag tror är betydligt mer än de övriga arrangörerna, säger Magdalena Öhrn.

Under nästa år flyger de fyra arrangörerna, Ving, Fritidsresor, Apollo och Solresor charter från följande svenska flygplatser:

Luleå, Skellefteå, Umeå, Östersund, Sundsvall, Borlänge, Karlstad, Örebro, Norrköping, Visby, Kalmar, Växjö, Jönköping, Halmstad, Ängelholm, Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö Airport.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ändring
Skrivet av Simon , 2013-11-27 16:32:04
Så vitt jag vet är det SAS som baserar en b737 i Luleå och Umeå.
Anmäl inlägget
Chartertrafiken ger nytta
Skrivet av Markus, 2013-11-27 15:36:12
Framför allt ger chartertrafiken/-resenärerna extra intäkter för flygplatserna när resenärerna handlar i affärerna eller i barerna. Affärsresenärerna utnyttjar inte lika stor utsträckning dess faciliteter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev