Skriv ut   Tipsa en vän  

Ingen framgång för ett gemensamt luftrum i Europa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 mars 2014
Luftrummet över Europa måste utvecklas och flygvägarna förenklas. Det har EU’s medlemsländer varit överens om länge. Men ingenting händer och nu hotar EU med åtgärder.

Idag finns det 67 olika luftrumsområden i Europa. Det innebär byråkrati och konstgjorda gränser å ena sidan, omständliga flygvägar, kostnader och miljöpåverkan å den andra. En flygning från Bryssel till Geneve hanteras av fem olika nationella ATC och enligt beräkningar kostar omvägarna i det europeiska luftrummet flygbolagen mer än 4 miljarder dollar i extra bränslekostnader.

För att råda bot på det komplicerade europeiska luftrummet skulle de 67 olika områdena senast i december 2012 ha slagits samman till nio kallade Functional Airspace Blocks, FAB, men i princip ingenting har hänt.

- Nej, de enda som gjort något är Sverige-Danmark och Storbritannien, där finns idag något som liknar det som EU vill uppnå, säger Jan-Olov Bergling på branschorganisationen Svenska Flygbranschen till Flygtorget.

Inom EU ökar frustrationen över att arbetet inte fortskrider och den allmänna meningen är att bromsklossarna finns på flera håll: Nationalism och viljan att behålla kontrollen över det egna nationella luftrummet, påtryckningar från de europeiska flygledarnas fackliga organisationer som ser jobben hotade om antalet kontrollcentraler minskas och militären som även i fortsättningen vill ha fredade områden utan kommersiell trafik för att kunna genomföra flygövningar.

- I Europa arbetar 16 700 flygledare som hanterar 9,5 miljoner flygningar. Det kan jämföras med USA, där arbetar 14 600 flygledare och hanterar 15,9 miljoner flygningar per år. Det ger en helt annan genomströmning, bättre miljö och mindre kostnader för flygbolagen.

Det faktum att arbetet inte går framåt i den takt som EU vill, ställer också till problem för de framtida klimatmålen. Så länge som de flygbolagen inte kan flyga rakare sträckor bibehålls nivån på utsläppen och de gränser för utsläppen av växthusgaser som är satta att uppfyllas senast 2020 nås inte.

- Visserligen sjunker flygets utsläpp kontinuerligt, trots ökad trafik men det beror på teknikutvecklingen. Fick vi ett fungerande Singel Sky i Europa skulle det automatiskt minska utsläppen med 15 – 20 procent, säger Jan-Olov Bergling.

För att skynda på utvecklingen kan EU-kommissionen nu tänka sig att runda planerna på nio olika FAB och istället tvinga fram ett enda, gemensamt, luftrum. Nyligen antogs också ett paket av åtgärder med bland annat hårdare politiska påtryckningar för att skynda på arbetet mot ett samordnat luftrum i Europa.





Kommentera artikeln
Det finns 33 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygbolag skiter i vilket
Skrivet av Dogge, 2014-03-07 08:20:01
Flygbolagen skiter i vad som händer, bara det blir billigare. Och EU tror att SES2+ är lösningen på alla problem när det snarare kommer att bli det motsatta med konfrontation mot respektive länders providers och flygledare. Det finns inga providers som tror på SES2+!
Anmäl inlägget
Lobbying från flygbolag
Skrivet av Sven, 2014-03-07 06:51:18
Någon som vet lobbar flygbolagen för Single European Sky?
Anmäl inlägget
Dåliga för branschen
Skrivet av Lobbyisten, 2014-03-06 23:29:08
Jan-Olov Bergling och Peter Larsson är det värsta som hänt svenskt flyg. Ingen förståelse, det enda som betyder något är att det ska vara billigt. Peter Larsson har gråtit i media det senaste året om kostnader för flygplatser helt utan att förstå vad det egentligen handlar om. Det är precis samma sak på EU-nivå; Lobbyister som skiter i utvecklingen av flygbranschen, bara det blir billigare.
Anmäl inlägget
Till sign Anders
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 18:16:41
Forts...

USA-jämförelsen jag gjorde var mer för att se hur man från flygledarsidan ser på hur man agerar "over there".Det finns ju mycket att se över hur regler och annat sätts ihop inom även ex EASA utan verklighetsförankring.Dvs. skrivbordsprodukter.
Ha en bra dag :-)
Anmäl inlägget
Till sign Anders
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 18:16:04
Hej Anders, Tack för ditt svar. Jag tycker det är tråkigt att läsa det du skriver om att ni flygledare inte tillåts ha åsikter om detta för att ni bara antas bry er om era löner och förmåner.Låter som samma argument som övriga inom flyget inkl piloterna får höra.Det är ju en omställning som pågår som alla skall kunna vara delaktiga i utan att få ett sånt svar slängt i ansiktet. Förstår dig och övr flygledare till fullo.Tack för infot om ATCEUC. Ska läsa det.

Forts.....
Anmäl inlägget
Ta reda på fakta
Skrivet av Anders, 2014-03-06 14:00:08
Problemet är ju att vi flygledare inte tillåts ha åsikter om detta (hur absurt det än kan låta), för att vi bara antas bry oss om våra löner och förmåner. Det är fel och om man tog sig tid och granska EU;s incitament och vad dom vill kontra de förslag och åsikter som finns hos bland annat ATCEUC så får man en lite mer balanserad bild av vad som händer/inte händer. Jämförelsen med USA kunde inte vara mer felaktig! Det måste sägas!
Anmäl inlägget
Till sign Anders
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 13:28:04
Till Anders:Stort tack för ditt svar, det gläder mig:-).Jag tycker det är konstruktivt om man kan diskutera saker på den här nivån istället för som tidigare f. ingen är felfri, dvs inte jag heller.Jag ville självklart se hur man ser på saken från ex. flygledarens sida istället för det jag läste innan jag la in mitt inlägg.Ha en bra dag!
Anmäl inlägget
Till EU Pilot
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 13:27:34
Till EU Pilot:
Du säger att saken faller? Allt är konstruktiv kritik mot ett system. Mitt försök är att blicka över "trösklarna" i ens synsätt när det just handlar om systemet.Ser man inte det har man ingen självdistans.Det du nu gör är däremot är att angripa mig personligen vilket är anmärkningsvärt. Kritisera EU om du inte tycker om SES.
Anmäl inlägget
RE: Flygkunnig
Skrivet av Anders, 2014-03-06 12:46:31
Snälla "flygkunnig", läs dina inledande inlägg en gång till.
Jag förstår ungefär hur du resonerar men tyvärr baseras dina antagande på fel fakta och därmed blir det lite svårt att ta det på allvar. Och därmed riskerar man att tro att det handlar om något annat. Jag ber om ursäkt för att jag stövlade på så men det är frustrerande när vi blir anklagade för något som inte stämmer. EU;s arbete med detta är inget annat än en katastrof.
Anmäl inlägget
Till "Flygkunnig"
Skrivet av EU Pilot, 2014-03-06 12:40:13
Jag har inte sett att du framfört någon form av konstruktiv kritik då du inte poängterat några som helst lösningar för hur SES ska kunna skapas, det kan du inte heller göra då du uppenbart saknar kunskaperna som krävs! I dina kommentarer visas det tydligt att du saknar förståelse för hur luftrum och flygledares jobb är uppbyggt. Därmed faller hela ditt resonemang!...
Anmäl inlägget
Till Eu pilot
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 12:09:26
Tack för ditt svar:-). Jag skyller inte på någon alls.Jag tycker bara diskussionsnivån är absurd. Jag tyckte jag klargjorde detta ganska klart i min insändare till sign Anders. Jag avslutar nu detta eftersom det nu går ner på angreppsnivå mot enskilda personer.
Anmäl inlägget
Till "Flygkunnig"
Skrivet av EU Pilot, 2014-03-06 11:45:16
Jag är gift med en flygledare i EURC och du sitter här och hittar på saker som inte är sant! Genom att skylla på flygledarna visar du att du inte förstår de mest grundläggande funktioner av hur en AWY är uppbyggd eller hur separations kraven och airspace restrictions fungerar för flygledare. Onödigt långa vectors försvann på 90 talet när EURC optimerade sep i flightplanning!
Anmäl inlägget
Till Anders
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 10:43:18
Jag liksom andra här ogillar inte någon yrkeskår bara för att man framför konstruktiv kritik.Den slutsatsen är ju absurd.
Det vore mer beundransvärt om du använder dig av en mer nyanserat diskussionsnivå och inte använder dig av sådana totalt felaktiga slutsatser.
Vi verkar i samma bransch men från mitt håll önskas enbart en mer förståelse för faktum.
Läs t ex sign solen. Piloter mfl får utstå mycket kritik och kan ta det. Varför inte flygledarna?
Vänligen landa.....;-)
Anmäl inlägget
Re; Flygkunnig
Skrivet av Anders, 2014-03-06 10:41:38
Du skriver; "...jämna ut de linjer som inte är raka idag så man slipper bl a onödigt långa vektoreringar."
:D Vad menar du med detta, det verkar faktiskt inte som om du är yrkesmässig pilot! Du drivs av något helt annat...! :-(
Anmäl inlägget
Till Eu pilot
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 10:34:03
Forts...

Tanken med SES är kanske i första hand inte enbart att försöka ändra redan någorlunda raka airways från Sverige till kontinenten utan att jämna ut de linjer som inte är raka idag så man slipper bl a onödigt långa vektoreringar. Jag är f.ö. själv pilot ;-)
Anmäl inlägget
Till Eu pilot
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 10:32:49
Tack för ditt svar :-). Jag vet vad du menar men min avsikt var att ta fram vad som planerats sedan lång tid tillbaka och förberedelser för ev. SES. Jag vet att FMSen på DC10 på den tiden inte var fullt lika avancerad som de FMSer som existerar idag. I USA har det ju i praktiken funnits en slags SES dvs en form av Single US Sky vilket ju DC10 naturligtvis utvecklades för i första hand.
Forts.....
Anmäl inlägget
Flygsäkerhet USA vv. EU
Skrivet av Stor FL, 2014-03-06 10:24:54
Flygkunnig saknar tydligt kunskap om flygsäkerhet i EU vv USA. Det finns klara skillnader och EU vill inte införa en lägre säkerhetsnivå. F.ö. är de skillnader i flyg per flygledare inte så stora. Flygandet i EU än i USA är mindre särskilt på vissa tidpunkter och i vissa delar men det måste ändå finnas lågt utnyttjad Fl-personal. Ta reda på fakta innan ni sparkar på en yrkeskår. Vem är lättast att ersätta piloten eller flygledaren? piloterna cockpit?
Anmäl inlägget
Till Flygkunnig
Skrivet av Eu pilot, 2014-03-06 10:14:54
Du som kan så mycket vet då också att fms i dc10 bara klarade av att hantera 6-8 st waypoints åt gången och att konstant fick mata in nya waypoints med lat/long ;) den saknade dessutom all form av positionsuppdatering och kunde inte kompensera för vindar. Så särskillt mycket smartare än VOR navigering va den inte..

Du kanske inte är så flygkunnig ändå ;)
Anmäl inlägget
Re: Eu-pilot
Skrivet av Anders, 2014-03-06 10:13:56
Precis! De siffror som presenteras är lögn! Men tack vare att många tror att flygledare har det så bra så finns det en ovilja att ta till sig fakta. Det är lönlöst att försöka förklara för tex "Flygkunnig" hur det verkligen förhåller sig. :-( Hen styrs inte av fakta utan av ett ogillande av en yrkesgrupp som hen vet för lite om.
Anmäl inlägget
Bättre teknik
Skrivet av FL som jobbat i många länder, 2014-03-06 10:11:20
Tyvärr blandar folk ihop flygledarna och politikernas ovilja att lösa detta. Ja, flygledare bevakar sina förmåner och dylikt (konstigt vore annat) men det står inte i kontrast till att tekniskt lösa dom problem som finns idag. Det måste inte betyda nedläggningar av centraler osv utan en vilja att tekniskt lösa det och inte med hjälp av system som är så komplicerade att dom ALDRIG kommer att fungera!
Anmäl inlägget
Inte så stora besparingar
Skrivet av Eu pilot, 2014-03-06 10:07:36
Jag har flygit runt i europa i snart 8 år och oftast kör vi router som är mer eller mindre raka vägen, skillnaden mellan direct route och flightplan på en 2200 nm sträcka brukar inte vara mer än 20-50 nm och det beror oftast på att routen är optimerad för vind. På en typisk Sverige - Mallorca flight kan vi i bästa fall spara 5-6 min flygtid på en 2,5h resa. Så några 15-20% är ren lögn.
Anmäl inlägget
Revir a la hundar o katter2
Skrivet av Flygkunnig2, 2014-03-06 10:05:03
Forts...

Det vore på sin plats att flygledarna i Europa och Sverige tar och kliver ner från sina höga piedestaler någon gång och ser förnuftet i vitögat.

Flygplanen för övrigt är konstruerade sedan lång tid tillbaka genom att det bl a finns FMS i cockpit förberedda för SES innan det knappt kommit på tal på marknivå. Första flygplanet med FMS var den numera mindre använda trafikflygplanet MD DC-10 som kom redan år 1972.
Anmäl inlägget
Revir a la hundar o katter
Skrivet av Flygkunnig, 2014-03-06 10:04:05
Att prata om flygsäkerhet när det i själva verket handlar om skydd av sitt eget revir är ju patetiskt.
Ifrågasättandet av flygsäkerheten i USA är ju direkt pinsamt. Har någon av de flygledare som uttalar sig här verkat i USA så att de har någon praktisk erfarenhet?
I sådana fall kan dessa ta upp detta i mer officiella sammanhang.

Forts.......
Anmäl inlägget
SES
Skrivet av Hans Nyhøj, 2014-03-06 09:43:36
Klart at en simplificering af luftkontrol er på vej, men trist at have jobbet med dette emne i en årrække uden de store resultater. Frågan er om vi behøver en Ronald Reagan i Det gemensame Europa? Dette vil dog være synd for ATC controllers og ikke mindst pax.
Anmäl inlägget
Även Solen har fläckar!
Skrivet av Stor FL, 2014-03-06 09:23:05
Man kan ju skriva utan veta någonting som det ser ut.
Anmäl inlägget
Single Sky är delvis ett luftslott
Skrivet av Stor Fl, 2014-03-06 09:19:47
Tyvärr verkar flygbolagen inte förstå att stora delar av Singel Sky är dikterat av dem och enkelspåriga politiker. Skillnaderna mellan USA och EU är mycket stora. Det finns utredning Bl.a. accepterar inte EU den lägre flygsäkerhetsnivå som USA håller sig med. I EU har flygledare rätt att strejka. I USA är det förbjudet. En ANS org i EU ger ohanterliga konsekvenser vid strejk osv. Bergling bör läsa på.
Anmäl inlägget
.
Skrivet av Solen, 2014-03-06 09:15:42
Bra att flygledarna vaknat i kommentarsfältet. Det är nog bara att inse. Ni har en stor omställning framför er. Flygbolagen har och kommer att förändras ytterligare. Gamla strukturer fungerar inte längre. Är medveten om att ni är rädda om era arbetstillfällen, men det är bara att inse. Man måste anpassa sig.
Anmäl inlägget
Lägg ner EU!
Skrivet av Max, 2014-03-05 23:50:13
Lägg ner EU!
Anmäl inlägget
Smutskastningskampanj
Skrivet av Kalle, 2014-03-05 13:11:12
Påminner nästan om EANA;s smutskastningskampanj av de spanska flygledarna. Populister utan koll på vad som var verklighet och vad som var sant gapade och skrek, likt herr Bergling.
Fakta... nej skit i det, bara det blir billigt.
Anmäl inlägget
Propaganda
Skrivet av Bryssel, 2014-03-05 10:28:36
Flygbolagen är framgångsrika i sin propaganda! :-( J-O Bergling verkar vara ytterligare en sådan som köper dessa argument helt okritiskt. Tråkigt, det leder bara till konflikter.
Anmäl inlägget
Läs här och förstå!
Skrivet av FL i Europa, 2014-03-05 08:48:47
http://actionday.atceuc.org/pdf/ses-eu.pdf
Läs framförallt varför det är absurt att jämföra sig med USA!
Anmäl inlägget
Fantasivärld
Skrivet av Anders, 2014-03-05 07:56:03
EU i ett nötskal! Dom lever i en fantasivärld.
Anmäl inlägget
Felaktiga siffror
Skrivet av HQ, 2014-03-05 07:39:42
Jämförelsen med USA är helt absurd! Hur många flygvapen har USA att ta hänsyn till, hur många arbetsregler?
Dessutom räknar SES besparingen på färdplanerad väg och inte VERKLIG flygväg. Det hela är ett spektakel som EU gör pga lobbying från flygbolagen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev