Skriv ut  

Charterflyg - framtidsmöjlighet för Skavsta

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 augusti 2014
Trettio procents bortfall av flygtrafik och en ny vd på väg in. Skavsta Airport ska nu ta sats in för framtiden och en väg kan vara att satsa på mer chartertrafik.

Skavsta Airport
Skavsta flygplats

Skavsta flygplats är synonymt med lågprisflygets framväxt i Sverige. Visserligen blev den tidigare flygflottiljen F11 civil flygplats redan 1984 men det var när Ryanair invigde en av sina första baser utanför de brittiska öarna som den civila flygtrafiken på allvar flyttade in. Sedan dess har verksamheten kontinuerligt ökat, framför allt i takt med tillväxten hos Ryanair som 2007 hade sex flygplan stationerade på flygplatsen och med ett linjenät på 30 destinationer. Samma år var Skavsta Sveriges tredje största flygplats sett till antalet passagerare.

Men framgångssagan bröts tvärt förra året när Skavsta var en av de flygplatser i landet som drabbades hårt av Ryanairs neddragning i Sverige. I ett slag försvann cirka en halv miljon passagerare, närmare trettio procent av underlaget.

Nu vill ägarna, ADC & HAS Airports Worldwide, göra en nysatsning och byter därför vd.

– Ja, rekryteringen pågår för fullt och vi räknar med att kunna presentera ett namn relativt snart, säger Joakim Lindholm som i nuläget är t.f. flygplatschef till Flygtorget.

Hur en ny ledning ska staka ut framtiden är därför oklart men Joakim Lindholm, som själv är en långvägare med drygt tjugo år på flygplatsen, pekar på att det finns en väl fungerande verksamhet att bygga vidare på.

– Vi har miljötillstånd, få bullerrestriktioner, enkla inflygningsvägar och öppet 24/7. Ska vi gå vidare är det bland annat de resurserna vi ska utnyttja och visa att vi är en av flygplatserna i storstadsregionen Stockholm. Vi kan vara en resurs som avlastar primärflygplatserna, fortsätter han och pekar på charterflyget som en verksamhet som kan öka.

Fritidsresor har i nuläget en serie charterflygningar från Skavsta till Turkiet och Mallorca och det har vid olika tidpunkter funnits ett relativt brett utbud av charter men där har det visat sig att Arlanda ligger lite för nära. Det har även funnits korta serier med reguljär interkont-trafik

– Finnair har flugit en linje Helsingfors-Skavsta-Boston och vi har haft trafik till Lahore i Pakistan och Thailand låg i startgroparna när 9/11 inträffade. Så vi har kapacitet att hantera även annan verksamhet än den dagliga linjetrafiken.

För att locka fler än Ryanair och Wizz Air till att kontinuerligt använda flygplatsen är dels en charterterminal, dels en koppling till järnvägens Ostlänk högt upp på önskelistan. I ett framtidsperspektiv skulle det kunna ge möjlighet att med tåg ta sig från Arlanda ner till Skavsta, något som i så fall kan kompensera för avsaknaden av svenskt inrikesflyg.

Kvarstår den stora investeringen – landningsbanan. Den 2 878 meter långa huvudbanan måste ha ny beläggning och just nu pågår planeringen för när och hur det arbetet ska ske.

– Militären byggde långa banor, det är vi glada för idag. Vi kan flytta in trösklarna 800 meter och fortfarande ta emot Boeing 737-800 vilket innebär att vi kan jobba i banänderna och samtidigt avveckla trafiken. Dessutom har vi en korsande bana på 2 000 meter som används främst av allmänflyget och Kustbevakningen och som vi just nu har inne en miljöansökan om att få använda betydligt mer.

– Med ny beläggning kan vi ta emot än mer trafik. Framför allt handlar det om att få in Skavsta som en naturlig del av flygets infrastruktur i Stockholmsregionen. Vi har dessutom inte dragits in i debatterna på samma sätt som Arlanda och Bromma utan fortsatt att verka i det tysta. Nu är det dags att kliva fram och på allvar visa på de resurser som vi har.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

LPI vid järnvägen!
Skrivet av Viggo, 2014-08-13 11:36:12
Bertil, Järnvägsstationen ligger väl ändå inte långt ifrån järnvägen? Järnvägen passerar dessutom flygplatsen i direkt anslutning till nya resecentrum. Det kallar jag knutpunkt!
Anmäl inlägget
LPI vid järnvägen?.
Skrivet av Bertil, 2014-08-12 22:33:15
/Tåget,
Hur menar du nu? Stationen är ju långt från järnvägen. Stationen skall ju ligga så man kan gå från stationen till flygplatsen om det skall vara någon mening med det hela.
Anmäl inlägget
Dags att vakna
Skrivet av Tåget, 2014-08-11 21:29:02
Projekt Ostlänken bör ta sig en funderare var stationen ska ligga. I Nyköping eller NYO. Kan bli riktig superflopp. Dessutom ligger LPI redan vid järnvägen o där växer trafiken med 40%
Anmäl inlägget
Charter finns redan från Östergötland
Skrivet av Bertil, 2014-08-11 10:56:58
Att satsa på charterflyg med passagerare från Östergötland verkar ju inte så genomtänkt. Detta är ju nästan det enda som i nuläget finns från Norrköping och fungerar bra. Varför då behöva ta sig till Skavsta.
Anmäl inlägget
SAS eller Norwegian?
Skrivet av Ja, varförinteresa?, 2014-08-11 10:30:10
Kan inte SAS eller Norwegian ha ett lågpriskoncept som flyger från Skavsta? Ryanair fick människor att flyga mer än nödvändigt. En weekendresa till London bara för att det är billigt.
Anmäl inlägget
...
Skrivet av The Observer, 2014-08-11 10:13:35
Intressant!
Fortfarande är det dock Nyköping vi pratar om. Det är en rejäl bit från Stockholm det. Östergötland är det primära upptagningsområdet.
Anmäl inlägget
bra artikel!
Skrivet av Otaku, 2014-08-11 10:03:15
Faktiskt en bra artikel.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev