Skriv ut  

Höga betyg till Västerås flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 augusti 2014
Flygplatsen i Västerås har den senaste veckan varit bas för den flygande brandbekämpningen. Det är en insats som fått beröm av de inblandade och som höjt tilltron till en nedläggningshotad flygplats.

Den stora skogsbranden är under kontroll och de inhyrda Bombardier CL415 har återvänt till Italien och Frankrike. Även helikoptrarna från det svenska och norska förvaret är tillbaka på sina baser och lugnet har börjat återvända till Västerås Airport.

– Ja , vi kan ägna oss eftersläckning vi också, säger Mikael Nilsson, vd på Västerås Airport med ett leende.

Under en dryg vecka har flygplatsen varit medelpunkt för den flygburna delen av brandbekämpningen i Västmanland. Myndigheten för skydd och beredskap konstaterade tidigt att Västerås var den plats närmast brandhärden där infrastrukturen var bäst utbyggd och snabbt kunde tas i anspråk.

– Det var visst tal om något mindre fält i närheten av Fagersta och eventuellt också Borlänge, men därifrån var det cirka 10 minuter längre flygsträcka enkel väg och det var tid som ingen ville förlora.

Därför blev det Västerås som tog emot de rekvirerade vattenbombarna med tillhörande markpersonal, sammanlagt ett trettiotal personer. Dessutom har även Flygvapnet, Polisen Kustbevakningen och inhyrda helikopterföretag haft Hässlö som bas.

– Vi håller just nu på att räkna samman hur många rörelser och annat som producerats och jag vet redan nu att vi tankat 275 000 liter mer bränsle än normalt.

Myndigheten för skydd och beredskap, Flygvapnet och andra involverade har gett flygplatsen goda betyg för hur arbetet flutit, trots de extra påfrestningarna. Det är en fjäder i hatten som kan bli betydelsefull i de fortsatta diskussionerna om flygverksamheten i Västerås. Liksom på andra håll har flyget dragits in i den politiska diskussionen och i Västerås fall gäller det ekonomin. Underskottet ligger på cirka 22 miljoner varje år och av det står kommunen för cirka 15 miljoner medan resten ”knapras från aktiekapitalet”. I debatten höjs nu röster för att de pengarna gör större nytta inom vård, skola och omsorg.

Vid sidan av konkreta förslag att lägga ner verksamheten direkt, finns tanken på att genomföra en folkomröstning i kommunen, troligen i början av nästa år.

– Det är alltid svårt att förutspå en folkomröstning men Västerås är en flygstad så skulle den bli av hoppas jag att människor röstar för att vi ska vara kvar.

Västerås Airport ligger till viss del i skuggan av Arlanda, tio mil bort och har i dagsläget enbart Ryanair som bedriver linjetrafik. Historiskt har det funnits linjer till bland annat Köpenhamn, Oslo och Göteborg och en linje till en större internationell flygplats skulle stabilisera verksamheten betydligt. I dagsläget står passagerar- och fraktflyg för sju procent av flygverksamheten.

– Faktum är att den kommersiella verksamheten, Ryanair och frakten, ger ett överskott om vi räknar enbart på de kostnader som krävs för att hålla den igång. Det är en teoretisk uträkning men visar ändå på möjligheterna. Kan vi, med en linje till exempelvis Kastrup, locka 10-15 procent av de resenärer som idag flyger via Arlanda att välja oss, då går vi plus.

En nedläggning skulle i första hand gå ut över alla annan flygverksamhet i Västerås, flygskolor, allmänflyg, businesstrafik, Flygande Veteraner och annan flygrelaterad verksamhet som sysselsätter cirka 200 personer.

– Vad det kostar att driva flygplatsen vet vi på kronan när, men vad kostar det att lägga ner? Det innebär ju inte automatiskt att den kommunala kassan får 15 miljoner i tillskott. Avveckling och det faktum att företag flyttar iväg kostar pengar det också.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hotade regionala flygplatser
Skrivet av Flygkunnig, 2014-08-15 16:08:31
Många svenska regionala flygplatser är hotade då ingen vill betala för deras existens. Ponera att Västerås, Borlänge och Gävle skulle läggas ner, vart flyger brandflyget då? Arlanda? Tror inte det.
Anmäl inlägget
Naiv som alla andra
Skrivet av Flygkunnig, 2014-08-15 15:53:48
Wow - det finns inte och har aldrig funnits ngn flygplats i Fagersta. Vi svenskar är bra naiva och vill gärna att samhällsresurser finns tillhanda ( t.ex flygplatser) men "någon annan" skall betala. Patetiskt!
Anmäl inlägget
Håller också med
Skrivet av Bertil, 2014-08-13 22:56:38
Wow har nog det lite svårt med empatibiten. Har nog ett tråkigt jobb och uppslitande familjeliv. Borde nog hålla sig från datorn ett slag och ut och springa istället.
Anmäl inlägget
Wow är bara avundsjuk
Skrivet av Francois, 2014-08-13 15:40:43
Typiskt svenskt att man inte kan tillåta någon annan att få beröm och credit för bra arbete/insatser.
Anmäl inlägget
Hallå du
Skrivet av Richard, 2014-08-13 13:47:08
Varför så bitter? Flygplatsen har hjälpt till att släcka den största branden i modern tid i Sverige och alla inblandade parter har bedömt samarbetet som mycket bra.

Om branden hade legat 10 minuter närmare flygplatsen då?

Kat. Hypotetiska scenarion
Anmäl inlägget
Men hallå
Skrivet av Wow, 2014-08-13 09:19:50
Så hade branden legat 10 minuter längre bort så hade man varit i Fagersta alltså,TÄNK vilken tur att Västerås flygplats fanns där den fanns..PATETISKT.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn