Skriv ut  

Swedavia först i världen med miljövänlig snöröjning

Miljö, Anders Carlsson, den 3 oktober 2014
För första gången kommer snöröjningen vid flygplatser att ske med hjälp av klimatanpassade biogasdrivna snöröjningsfordon. I vinter inleder Swedavia tester med de nya biogasdrivna maskinerna.

Snöröjning
Swedavias nya snöröjningsfordon

Swedavia har som mål att nå nollutsläpp av fossil koldioxid i den egna verksamheten senast 2020. Sedan 2005 har utsläppen av fossil koldioxid minskat med 69 procent till 3 800 ton under 2013.

Nu tas ytterligare ett steg för att nå målet fullt ut då nya snöröjningsfordon anpassas till förnybar biogas. Fram till 2016 investerar Swedavia cirka 200 MSEK i de nya fordonen. Satsningen är både ekonomiskt och miljömässigt hållbar. Förutom minskade koldioxidutsläpp, innebär den minskade bränslekostnader samt en standardiserad fordonsflotta med lägre underhållskostnader. Fordonsflottan i övrigt har till stor del ersatts av eldrivna fordon.

Vid plogning av rullbanorna på Stockholm Arlanda Airport kör upp till tio fordon samtidigt i formation. På så sätt plogar, sopar och blåses de 2500-3 500 meter långa landningsbanorna rena på cirka åtta minuter. De nya fordonen, som är 15 meter långa och med plog väger närmare 30 ton, plogar, sopar och blåser sedan iväg resterande snö med en hastighet av 130 meter i sekunden. När tio fordon används samtidigt förbrukas 400 liter bränsle i timmen. Biogasdrift kommer på kort sikt att minska fordonsutsläppen med 70 procent med dagens inblandning av diesel. Swedavias mål är att dieselinblandningen ska bytas till förnybar diesel senast 2020. Det innebär nollutsläpp av fossil koldioxid för hela Swedaviakoncernen.

Snöröjarens båda motorer, en fram och en bak, har separata system för biogasen. Den främre motorn driver fordonet medan den bakre driver en roterande borstvals och blåsenhetens fläktar.  Via en avancerad direktinsprutning kan motorerna vid snöröjning drivas helt på metangas.

Swedavia har hittills beställt 29 nya snöröjare varav 8 kommer att levereras redan i vinter.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Taxifuel
Skrivet av PP, 2014-10-05 16:45:06
200 pound (cirka 100 liter) flygbränsle räknar piloter med att förbränna på taxi innan takeoff. För den som vill veta.
Anmäl inlägget
Jaja...
Skrivet av B.B, 2014-10-04 19:38:35
Den biogas som finns tillgänglig är försumbar då det inte går att få fram den mängd som krävs. Därför är det naturgas som används mest. Det som gör gaserna blandbara är att metanhalterna är likvärdiga.
Anmäl inlägget
gör ingen skillnad
Skrivet av K.A. Hall, 2014-10-03 18:24:11
och runt om står 15-20 plan på tomgång som samtidigt bränner upp Flygfotogen.

En piss i Mississippi!


Swdavia. Snacka om fokus på fel saker.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev