Skriv ut   Tipsa en vän  

Nextjet med ny strategi på Karlstad

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 januari 2015
Fem dagliga flygningar mot dagens tre. Nextjet fortsätter att öka trafiken på de större regionala flygplatserna och nu är det Karlstad som står på tur.

Först ut var Jönköping där två avgångar blev fem och nu följer Karlstad Airport efter med samma upplägg.

– Ja, från den andra mars blir det fem avgångar per dag när det sätts in dubbla avgångar på morgnarna och kvällarna mellan Karlstad och Arlanda, säger Peter Landmark, vd för Karlstad Airport till Flygtorget.

Karlstad är en av de flygplatser i landet med störst andel transitpassagerare. Cirka 95 av alla de som reser ut från flygplatsen till Arlanda eller Frankfurt fortsätter vidare till någon annan destination. Nextjet har idag samarbete med bland andra SAS, KLM, Finnair och Air France.

– Vi har definitivt ett passagerarunderlag som kan bära tio rundturer per dag, bland annat tack vara skogsindustrin som är stark här.

Trafiken ska flygas med en SAAB 340 och liksom i Jönköping baseras två flygplan i Karlstad. Nextjet kommer även att genomföra en del tekniskt underhåll på flygplatsen. Det kan även bli aktuellt att anställa kabinpersonal i Karlstad.

De ökade antalet frekvenser på Jönköping och Karlstad ingår i Nextjets strategi på att öka tillgängligheten på ett antal av de 21 destinationer som bolaget trafikerar. Magnus Ivarsson, vd på Nextjet menar att det handlar om att bryta ett mönster där det är vanligt att börja med flera avgångar och sedan sakta krympa antalet när efterfrågan inte motsvarar satsningen.

- Det är antalet frekvenser som avgör framgången, det är jag övertygad om. Fler avgångar ökar motivationen att välja flyget. Nu har vi inlett med Jönköping och fortsätter med Karlstad så jag räknar med att regionerna där nu visar att det stämmer, säger han till Flygtorget.

De erfarenheterna ska sedan omvandlas till liknande satsningar på andra delar av linjenätet. I sin tur minskar det beroendet av den upphandlade trafiken, där ett besked om vilka som tilldelas flygningarna ska presenteras när som helst. Nextjet har redan tagit över ett par av dem, Arvidsjaur, Gällivare och Lycksele och flyger dem på egen kommersiell grund.

- De upphandlade trafiken var viktiga för oss i ett tidigt skede, när bolaget var nytt. Nu är vi är inne i en period då vi vill förbättra vår befintliga produktion och inte starta nya linjer.





Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vad hände?
Skrivet av 76, 2015-01-10 15:23:13
Vad hände med jetsatsningen? Dom hade ju avtalet klart!! Bara att köpa maskiner o sätta i Jönköping o Karlstad.
Anmäl inlägget
Helt rätt Nextjet!
Skrivet av Bulten i Bo, 2015-01-10 09:01:45
För att man ska få pax så krävs det att det finns något att flyga med. Helt rätt att av Nextjet att öka frekvenserna. Det är ingen som sitter 6 timmar på Arlanda för att åka till Karlstad eller Jönköping, då blir det tåg eller hyrbil. Lycka till Nextjet.
Anmäl inlägget
från 3 till 5 freqv
Skrivet av thomas, 2015-01-10 04:56:45
att sätta in många frekvenser med få pax per flight är mycket dyrt, sen när flight cld måste göras försvinner förtroendet snabbt, många har lärt den läxan the hard way
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Regional, 2015-01-09 23:49:13
Fantastiskt att ett SVENSKT bolag satsar på svensk inrikes, lycka till i både Karlstad och Jönköping!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev