Det finns 47 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Jösses
Skrivet av Hallå, 2015-01-15 10:56:42
@ff Om du bemödar dig att läsa hela tråden istället för ett inlägg. Skribenten under mitt inlägg ville ha en tågförbindelse som redan existerar!!
|
|
Bromma överskattas
Skrivet av Markus, 2015-01-15 00:55:11
Ambulansflyget nämns gång på gång som argument för Brommas fortlevnad. Ett missförstånd. I själva verket används Bromma väldigt lite för ambulansflyg pga att flygplatsen är stängd kl 22-07 - även för ambulanser. På helgerna är öppettiderna ännu sämre (09-17 och 12-22). Det går inte att ha ambulansplan i beredskap på Bromma för då blir de inlåsta nattetid! Därför går det mesta ambulanstransporterna till/från Arlanda. Så visst, Bromma är viktigt men inte alls så viktigt som många säger/tror.
|
|
Bma
Skrivet av Ambulansen, 2015-01-15 00:03:37
Sen kan vi ju tillägga att ambulasflyget med sjuktransport samt organ mm landar på Bromma, där är all tid viktig.
|
|
Statsflyget
Skrivet av Matte, 2015-01-14 22:49:12
Om de lägger ner Bromma ( vilket gud förbjude ) hoppas jag verkligen att statsflyget flyttas till Skavsta eller Västerås så de idioter som lagt ner Bromma får kajka taxi så de kräks !
|
|
@Mr €
Skrivet av flygare bob., 2015-01-14 21:39:53
Det låter ju enkelt. Att bygga villor lär ju knappas sänka bostads bristen markant.
Att Arn skall få bana 4 som knappt fick bana 3, och får inte flyga in från olika håll pga buller över väsby bl.
Att åka snabbtåg till skvasta som är drygt 10 mil tar ett bra tag och kommer kosta pengar... å knappast att regeringen går in å bygger detta tåg, blir de priv så räkna med 400kr enkel ...
Mr E din plan är inte den bästa iaf.
|
|
Brommas värde och Arlanda samt Skavsta capacitet
Skrivet av Mr €, 2015-01-14 08:27:35
Tomterna på Bromma kan gå för 3MSEK/st samt de som köper har en snittfamiljeinkomst på 750 000kr/år. Med 70% effektiv skatt (inkomst, moms + andra) ger det en betydande intäkt till stat o kommun. En bana 4 på Arlanda plus Arlanda Express till privata Skvasta på vips är många problem lösta utom för VIP trafiken.
|
|
Swedavia
Skrivet av Svensk aviation, 2015-01-13 23:00:06
Swedavia plannerar att öppna en ny flygplats där Barkarby står nu. Den ska tydligen heta ESXX - Stockholm Alby Airport. Kan någon bekräfta?
|
|
Et är inte en seriöst analys från Trafikverket
Skrivet av Kaiko, 2015-01-13 22:48:21
Enligt Trafikverket vi ska tro på att det är en stor flygplats med tre moderna landningsbanor och tillfredsställande infrastruktur som Arlanda som ryms på en liten och omodern flygplats som Bromma. Vem kan förstå logiken i deras resonemang om att upprethålla till vilket pris somhelst en mycket begränsad flygplats som Bromma, istället för att utveckla och investera som man bör på Arlanda? Vet Trafikverket värför Arlanda finns idag? Bromma har inga utvecklingsmöjligheter!!!
|
|
Tanken är god
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-13 22:44:09
@tänkt lite Men servicen från de exempelstationer som nämns tillgodoses redan. Tidsvinsten blir marginell. Varje stationstopp med Arlanda Express tar ca 5 min (fartminskning, stopp och acceleration) - mycket med tanke på att det idag tar knappt 20 minuter hela vägen. Det är viktigt att hålla fast vid non stop-modellen. Det skapar attraktivitet och resandeunderlaget är tillräckligt. Tidigare tankar på stopp var när pendeltågen inte gick till Arlanda. Men billigare får det gärna bli förstås...
|
|
@Paprikatåget
Skrivet av tänk lite, 2015-01-13 20:11:54
Du kan ha vissa tåg ex. var 4:e som gör extremt korta stopp på valda stationer norrut. Du kan även ha express tåg som utgår söder om Stockholm som inte stannar vid centralen och stationer norröver vilket skulle göra det attraktivt att ta tåget. Folk tycker att det är jävligt dyrt att ta Arlanda express. för en familj på 4 är det mer lönsamt att ta bilen och ställa den på alpha eller beta på arlanda
|
|
Rimlighetsanalys istället för fantasier.
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-13 19:56:32
@Ove + ff Om Arlanda Express stoppar i Sollentuna och Upplands Väsby så blir det just en "buss" för alla som åker från Stockholm C. Folk är beredda att betala vad det kostar idag. Det visar företagets vinstsiffror. Konkurrenterna heter taxi eller egen bil med svindyr parkering. Från Upplands Väsby är det enbart EN station till Arlanda. Tidsvinsten mellan Arlanda Express och "bussen" skulle kanske bli 2 minuter. Från Sollentuna kanske 6 minuter, inklusive stoppet i Upplands Väsby.
|
|
CS300
Skrivet av Olov, 2015-01-13 19:12:23
Brommas banlängd är 1668 m CS300 kräver 1890 m vid full vikt, nu klarar man sej säkert pga färre säten i planet men det är inga stora marginaler. Den vanligaste olycksorsaken när det gäller flygplan är avåkning, och det är just där Transportstyrelsen gett Bromma en mängd undantag från gängse säkerhets föreskrifter.
|
|
@ pierre
Skrivet av flygare bob, 2015-01-13 17:35:19
Absolut jag håller med.
Kan man hitta ett allt. för BMA som gör att pax inte förlorar tid/pengar, samt bättre för miljön, det vore det bästa, och som du säger så är detta något som tar lång tid. Skall de då ske förändring måste detta ske innan man lägger ner en fungerande verksamhet.
Visst vore det bästa att få Sveriges energi kom från vind och sol, men satsar man ej tillr på nya energikällor, samtidigt som man skrotar kärnkraftverk tvingas man köpa kol energi...
|
|
Faktafel
Skrivet av Brommaren, 2015-01-13 17:31:46
1. @Fredrik = dyslektiker? Aldrig att C100 är större än 737-700. Jmr SAS med Mavia, skiljer 16 säten. 2. Mavia har beställt -100 och -300 (mycket riktigt). Däremot har de bara 125 respektive 145 säten, dvs. långt inom gränserna, även vid full kapacitet, blöt bana etc. (se Santos Dumont) 3. Cseries är anpassad för korta banor och har utvecklade STOL-förmågor.
|
|
Bombardier vs B737
Skrivet av Kjell, 2015-01-13 16:14:19
Fredrik, en B737-700 tar 137-149 passagerare, en Bombardier CS100 tar 108-125 och CS300 130-160 passagerare, så jag tycker det verkar som dessa är väldigt lika en 737-700. Om banan räcker eller inte, beror väl på antal passagerare och flygtid.
|
|
Bra
Skrivet av flygande vidundret, 2015-01-13 16:02:25
BROMMA SKA VARA KVAR! PUNKT!
JÄ*LA BAKÅTSTRÄVARE SOM GNÄLLER... ALLA SURMUPPAR HÄR BEROR PÅ ATT GA FÅTT FLYTTA!
|
|
Dax
Skrivet av Sveriges nya flygbolag , 2015-01-13 15:55:17
Snart har Sverige ett nytt flygbolag på Bromma! Lycka till!
|
|
Bostäder och flygplats
Skrivet av Privatflygarn, 2015-01-13 14:44:33
Om man tar i anspråk marken borta mot Linta-verken för bostadsbyggande och gör om de gamla terminalerna till flerbostadshus (varsamt renoverade), men behåller bana 12/30 kanske man kan göra två flugor på smällen? En lägenhet med balkong där gamla Met. låg, under gamla tornet, skulle inte sitta helt fel!
|
|
Brommas trafik ryms på Arlanda
Skrivet av Eric, 2015-01-13 14:41:25
Den där "analysen" som trafikverket gjorde gick till så att man la tidtabellerna på varandra och sa att man nådde Arlandas tak 2 timmar om dagen. Någon analys av hur trafikflöden såg ut har inte redovisats. Var och en kan göra samma analys genom att kopiera tidtabellerna och se att all flygtrafik ryms på Arlanda genom att styra om tidtabeller en aning. Det handlar om att vilja men de som inte vill väljer att inte se detta.
|
|
Vem sitter i styrelsen för trafikverket?!!
Skrivet av Eric, 2015-01-13 14:34:24
Vem sitter i styrelsen för trafikverket?!! Jo självaste huvudförespråkarna för Brommas bevarande nämligen Handelskammarens Maria Rankka.
|
|
@Vakna
Skrivet av ff, 2015-01-13 14:02:11
Du kan ju knappast jämföra "bussen" Uppsala pendeln med "snabbtåget" Arlanda express
|
|
Vakna
Skrivet av Hallå, 2015-01-13 13:53:34
Men den tågsträckan finns ju redan! Älvsjö till Uppsala via Arlanda, stannar även på andra stationer på väg till Arlanda.
|
|
@CO2
Skrivet av Ove, 2015-01-13 13:37:19
Det srörsta insatsen mot C02 utsläpp är att staten nyttjar sin option och köper Arlanda express och kraftigt sänker priserna. Då kommer fler strunta i att ta bil/taxi. Man skulle även då kunna låta Arn express stanna vid nyckel stationer på sträckan, ex Sollentuna C, Upplands Väsby. Man kunde även förlänga express söder om Stockholms Central
|
|
CO2
Skrivet av gh, 2015-01-13 13:24:06
Som i så många andra frågor så glömmer och missar man målet när man bara är emot allt. Världens stora utmaning på miljösidan är att få ner CO2 utsläpp. Man kan inte förvänta sig att vi ska gå bakåt i utvecklingen och sluta att resa. Man kan förståss bygga ut tågtrafiken men då får man börja men det och lägga ner bromma efter. Skulle bromma läggas ner blir det trafikstockning in till Arlanda med flygplan i väntläge och ett väldigt slöseri på bränsle och därmed CO2.
|
|
Parallella flyg, olika pax
Skrivet av Ove, 2015-01-13 13:16:47
Varför spelar det för roll vad som är slutmålet? Om man landar på Arlanda kan man transitera vidare eller stanna i Stcokholm och enkelt ta sej till City med Arlanda Express, taxi, buss eller pendeltåg. Behövs inga parallella linjer från 2 flygplatser för det.
|
|
Parallella flyg, olika pax
Skrivet av Västerbotten, 2015-01-13 12:54:35
Ja, det går flyg parallellt från ARN och BMA till bland annat Umeå. Men det är inte samma resenärer, de från ARN har ofta transiterat där medan BMA-paxen hade Stockholm som resmål. Alltså behövs båda typerna av flyg.
|
|
till Uffe
Skrivet av Fredrik, 2015-01-13 12:43:51
Bombardier CS-100 är lite större än en Boeing 737-700 storleksmässigt. Man skall även trafikera med den ännu större Bombardier CS-300 som knappt Brommas rullbana klarar av.
|
|
Till Fredrik
Skrivet av Uffe, 2015-01-13 12:25:05
Vilka plan motsvarande Boeing 737 är det du menar som ska flygas till Bromma?
|
|
@flygare bob
Skrivet av Pierre, 2015-01-13 11:31:46
Jag ser inte hur produkten blir särskilt mycket sämre, idag går avgångar till Bma och Arn i stort sett samtidigt. Liksom för övrig infrastruktur får avvägning göras mellan kapacitet (stora plan) och attraktivitet (små plan). Att planera för framtida flygtrafik och stadsutveckling är processer som tar 10 år eller mer. Det är hög tid att planera NU för såväl flygtrafik som stadsutveckling på 2030-talet. Bra att regeringen utreder frågan, helt enkelt!
|
|
@Trafikverket påstående är rena löjliga lögner!
Skrivet av flygare bob, 2015-01-13 11:22:52
Varför tror du det är så stora debatter om det inte skulle få någon betydelse?
Kanske skall du ge dig ut och lyssna med diverse företag och äffärs resenärer.
Ang stora flygplan så ser du vad jag skrev i tidigare kommentar.
Länge leve BMA, iaf så länge det inte finns riktigt bra allternativ (pris och tid) =)
|
|
@Det går! Tänk positivt
Skrivet av flygare bob, 2015-01-13 11:19:00
Absolut går det.
Men vem vill betala mer för en produkt som blir mkt sämre?
Visst kan man köra stora plan till ARN, det är dock inte det behovet. Många bolag har testat större maskiner med färre avgångar men ofta är det flex, täta avgångar som gynnar företagarna och det blir då mer lönsamt att flyga mindre maskiner som TP. Man kan börja diskuera nedläggning när bra snabb och billig komuniation finns på plats och inte 10 år senare.
|
|
Trafikverket påstående är rena löjliga lögner!
Skrivet av Kalleflygare, 2015-01-13 11:03:29
Bromma kan mycket väl avvecklas utan inga somhelst konsekvenser för flyget till och från Stockholm. Den sanningen som Trafikverket inte vågar nämna är att Bromma hindrar och stoppar hela Stockholmsbostadbyggandes utvecklingen pga man får inte bygga breddare eller högre omkring detta flygfältet pga det motstrider mot flygsäkerheten. Bromma flygplats tar hela Stockholms bostadsutvecklingen som gisslan! Man kan använda större flygplan från och till ARN för inrikes flyg!!! Stäng av Bromma NU!
|
|
RE: Bristande kompetens
Skrivet av Fredrik, 2015-01-13 10:24:26
Du säger flygsäkerhet, man skrattar. Bromma är den flygplats i Europa som har mest undantag från det internationella flygsäkerhets föreskrifterna. Man har den 3:e kortaste rullbanan bland kommersiella flygplatser i Sverige trots det ska man börja trafikera med plan stora som Boeing 737. Där kan man prata om att tulla på flygsäkerhet
|
|
Det går! Tänk positivt
Skrivet av Pierre, 2015-01-13 10:23:29
Med differentierade start- och landningsavgifter kan chartertrafik undvikas under peak-tid, som Henrik mycket riktigt påpekar. Alltså - prioritera nyttotrafik, på samma sätt som görs på järnvägen! Större plan ger samtidigt minskat behov av slotar. Då höghastighetståg till Skavsta finns på plats kan de eventuella peak-problem som kan inträffa hanteras genom att vissa avgångar (som inte vill betala tillägg för landningstillstånd i peak) flytta till Skavsta med bra tillgänglighet till södra Sthlm.
|
|
Bristande kompetens
Skrivet av Stor FL, 2015-01-13 10:21:32
Löfvén ser läggmatcher som enda möjligheten att få behålla statsministerlönen. Plakatpolitiker (V, MP, mfl.) kan inte förstå verkligheten om den inte passar deras ideologi. De som ägnat sig åt kapacitetsberäkningar, där bl.a. flygsäkerhet är ett ingångsvärde har länge vetat att Brommas trafik inte alls ryms i på Arlanda.
|
|
@ ryms inte
Skrivet av Henrik, 2015-01-13 10:15:45
Den stora bristen på Arlanda är idag terminalkapacitet inte rullbane kapacitet. Man kan trimma de tre banorna att ta emot 90 rörelser i timmen men helt oväntat vill inte Swedavia göra det ännu. Du säger buller, 64% av alla flygbuller störda hittar du runt Bromma, 10% hittar du runt Arlanda enl en färsk rapport från Sweco. Sen går det dubbla plan från ARN och Bromma samtidigt till samma orter, större plan kanske framöver? Folk kanske får vänja sej att det kostar mer att flyga peak.
|
|
Bromma for ever!
Skrivet av Uffe, 2015-01-13 10:12:52
För att detta ska bli acceptabelt så måste även billiga och snabba kommunikationer till Arlanda ordnas, det kan ta flera timmar och kosta flera hundra kr att ta sig från Bromma till Arlanda med buss....varför ska kunden drabbas med så negativa konsekvenser för att det är så många som flyttat till en flygplats och nu gnäller om buller???
|
|
@anders
Skrivet av flygare bob, 2015-01-13 09:52:43
Jag tror att det är mkt möjligt att trafiken skulle kunna flyttas från BMA till ARN, kanske tillbyggnad av ny terminal skulle behövas eller kompletering på något sätt. Men vill tex företag ha möten mitt i natten för att deras anställda inte kan komma med en bra flight, eller vill Sverige hämma resandet till och från Sverige, det är vad man måste fundera över.En del bolag har feeders från ARN och dessa måste passa med "main hub" avgångar etc
|
|
@ ryms inte
Skrivet av flygare bob, 2015-01-13 09:46:36
Det har bara inte med vad rullbanor klarar av, du måste också väga in buller för de boende i närområdet, och att linjen har en destination också där tider måste passas in, samt det viktigaste vill passagerare flyga under natten. Vill kunder betala mer för att flyga till arlanda under peaktid och också måste ta 1h extra för att komma in till sthlm. Absolut allt är möjligt, men vill du hellre ha filmjölk när du går till affären för att handla mjölk? Tillgång/ efterfrågan
|
|
@ Konstigt att det gick på Linjeflygs tid.
Skrivet av flygare bob, 2015-01-13 09:41:55
Skulle inte en merpart av pax vilja åka till BMA så skulle situationen se annorlunda ut.
Ett exempel är Estonian som både flyger till BMA och ARN, för att det finns en efterfrågan just nu. Merpart av de pax som flyger till BMA är folk som skall in i centrala Sthlm och inte vidare.
Det finns idag bolag som inte får "slot" tid på BMA, och flygbolagen ser en efterfrågan till just BMA och inte ARN. Detta kommer från de pax/företag som ser vinster i att komma närmre stockholm.
|
|
-
Skrivet av Anders, 2015-01-13 09:31:45
Problemet är att meningen som trafikverket själva använder: "men inte under de tider på morgonen och kvällen när människor vill flyga" och häri ligger problemet.
Med en nedläggning så får man räkna med förändringar, som att man kanske inte kommer kunna flyga på de tider man själv vill. Mer intressant att veta om trafiken på Bromma kan flyttas över till Arlanda om man slår ut den över hela dagen.
|
|
@ Konstigt att det gick på Linjeflygs tid.
Skrivet av flygare bob, 2015-01-13 09:30:00
Håller med om att BMA skall läggas ner. MEN då skall regeringen se till först att det finns sådan bra rikstäckande trafik, dvs snabbtåg där både priser och tidsförlust skall acceptabla. Att mina skatte pengar skall gå till att först bekosta en nedläggning och ny infrastruktur för att på något sätt ta emot mer kapacitet på befintliga flygplatser.Lägg dessa miljarder på vård/omsorg, skola etc
|
|
RE: flygare bob
Skrivet av Fredrik, 2015-01-13 09:29:55
Anledningen till att Brommas passagerar antal ökar är för att Swedavia styr om trafik till Bromma från Arlanda. Inrikes trafiken har passagerar mässigt stått stilla sedan 1990
|
|
Ryms inte
Skrivet av Henrik, 2015-01-13 09:25:57
Konstigt att flera stora flygplatser med lika många eller färre rullbanor lyckas hantera större passagerar mängder än Arlanda lyckas med. Men dom använder diffretierade start och landnings avgifter så man sprider trafiken mer under dygnet. Men Swedavia är inte intresserade av såna lösningar för man vill ha Bromma kvar till vilket pris som helst. Så nu har vi ex charter som avgår under morgon timmar när det är som mest fullt ex.
|
|
@ Konstigt att det gick på Linjeflygs tid.
Skrivet av flygare bob, 2015-01-13 09:25:55
Kanske du skall jämföra hur många flygningar som görs idag kontra under Linjeflygs tid, och framför allt trafiken till och från Sverige.
Sedan kan man väl också titta på hur passagerar antalet ökat under åren på BMA. Det finns ju en anledning varför folk väljer att flyga till BMA, även trots att vissa destinationer både har BMA och ARN.
|
|
Trafikverket
Skrivet av Göran, 2015-01-13 09:21:21
Trafikverkets trovärdighet i denna fråga är noll. Man ändrade rapporten en vecka efter att Swedavias VD Torborg Chetkovich hade haft ett möte med dåvarande infrastruktur minister Catharina Elmsäter Svärd just om Bromma flygplats. Sedan tillsatte man Handelskammarens VD Maria Rankka till Trafikverkets styrelse, Maria som är den största förespråkaren av ett utbyggt Bromma flygplats
|
|
Konstigt att det gick på Linjeflygs tid
Skrivet av Hector, 2015-01-13 08:32:44
Kostigt att det gick att flyga en gång per timma ut i hela ladet på Linjeflygs tid... Med en ban mindre och en terminal+en pir mindre.
|
|