Skriv ut   Tipsa en vän  

Göteborg City Airport läggs ner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 januari 2015
Skadorna på taxibanorna visade sig vara för svåra. Nu läggs Göteborg City Airport ner och den nya ägaren Swedavia vill inte satsa de cirka 250 miljoner som krävs för att öppna flygplatsen igen. Istället vill man satsa på Landvetter.

Fram till den 31 januari är det flygstopp på Göteborg City Airport för tung trafik och Ryanair, Wizz Air och Gotlandsflyg är omdirigerade till Landvetter. Nu talar allt för att det blir en permanent lösning. Att reparera de taxibanor som visat sig svikta kommer att bli för dyrt, upp mot 250 miljoner.

Det var i slutet av november förra året som resultaten av en återkommande mätning av bärigheten på taxibanan inte stämde med resultaten från tidigare mätningar. Resultatets togs på allvar av flygplatsens ledning och den 28 november morgon stängdes flygplatsen för all tung passagerartrafik.

- Vi vet inte varför värdena skiljer sig och har därför specialister på plats för att analysera situationen, sa flygplatschefen Annika Nyberg då till Flygtorget.
         
Sedan visade det sig att allmänflyget och en linje, den till Bromma och som flygs av Sparrow Aviation kunde återvända och bruka flygplatsen.
         
Men nu pekar alltså det mesta mot att Göteborg City Airport läggs ner som trafikflygplats. De tre ägarna, Volvo, Göteborgs kommun och Swedavia har tidigare varit inne på att sälja sina andelar till ett utomstående flygplatsbolag. Men nu har Swedavia köpt in hela flygplatsen och därmed tagit över ansvaret och kostnaderna.

-Det skulle landa på ungefär 250 miljoner kronor. Från Swedavias sida har vi sagt, då, att den investeringen är vi inte beredda att bära. Det innebär att vi successivt kommer att avveckla flygplatsen, säger Swedavias vice vd Karl Wistrand, till gp.se
         
Vad en nedläggning av flygplatsen innebär för den lågkostnadstrafik som använder den, går i nuläget inte att spekulera i. Flygplatsen har närmare 900 000 passagerare årligen och ett tjugotal linjer, merparten flugna av Ryanair och Wizz Air. Swedavias fokus blir nu istället Landvetter.

– Tyvärr saknas förutsättningar för Göteborg City Airport att utvecklas på ett sätt som gynnar möjligheten att resa till och från Västra götalandsregionen. Det är därför nödvändigt att koncentrera resurser till Göteborg Landvetter Airport för att därigenom bidra till regionens fortsatta utveckling på bästa sätt.
         
Göteborg City Airport är ursprungligen Flygvapnets flottilj F9 som lades ner 1969 och den civila trafiken har successivt växt fram sedan 1970-talet och framför allt från 2001 när Ryanair startade en första linje till London. Terminaler, platta och taxibana på den norra delen av flygplatsområdet tillhör därför de nyare delarna av flygplatsens infrastruktur.





Kommentera artikeln
Det finns 33 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Swedavia borde skämmas
Skrivet av Medborgare, 2015-01-15 15:09:47
Swedavia är ett hänsynslöst statligt bolag som enbart ser till sin egen resultaträkning och inte tar tillräckligt ansvar för flygets infrastruktur som är viktig även för flygrelaterade verksamheter i samhället som inte genererar intäkter från de stora flygbolagens passagerare. Behandlingen av de mindre aktörerna på Bromma är ett sorgligt exempel på Swedavias oansvariga utveckling av den flygplatsen.
Anmäl inlägget
Tillgänglighet
Skrivet av Donsö, 2015-01-15 07:22:18
En stad styr sin tillgänglighet. Stängning av Säve minskar tillgängligheten till GBG. Inte minst vad gäller alt flygplats för GOT, skulle man stänga för sikt eller vind?
250 MSEK är tydligen en kostnad lågprisflyget inte kan bära, och ingen annan är intresserad.
Swedavia som timmar innan nedläggningen tog över ansvaret för Säve är nog, i avsaknad av operativ kompetens, mer intresserad av att lägga investeringen på GOT shopping.
Anmäl inlägget
Alternativet behövs
Skrivet av Carry Cost, 2015-01-15 06:30:44
Problemet är inte främst diversions, utan bränsleplanering till alternativ. De flighter som idag planerar med Säve som alternativ kommer att få en ökad bränsleförbrukning. Utanför JKG elller HADs öppethållning blir det ganska många kilo extra bränsle till OSL eller CPH.
Anmäl inlägget
lika bra
Skrivet av West, 2015-01-14 23:05:55
Det spelar ingen roll att säve ofta har bättre sikt. Redan idag har Landvetter CATII och de enda som divar är de som inte kan göra CATII. Att tillägga är att Säve inte haft nattöppet heller.
Dessutom som jag skrev innan så är det få/inga 737/320 som divvar till Säve.
Säve kan max ha 5 st flygplan i den storleken på plattan innan det är fullt. Alltså väldigt få som får divva dit då Säve ofta velat ha kvar platserna för Ryan och Wizz.
Anmäl inlägget
Alternativet behövs
Skrivet av Carry Cost, 2015-01-14 22:08:39
När det divertas från GOT går majoriteten till GSE, som ofta har bättre väder när GOT ligger i dimma/moln 500 fot öh. Jönköping har inte nattöppet. CatIII minskar absolut divv-behovet, men man måste likväl tanka upp för alternativet.
Anmäl inlägget
Kasst väder GSE?
Skrivet av Säve, 2015-01-14 22:07:36
Du pratar i nattmössan. Säve har i stort sett alltid bättre siktvärden än GG som ligger i en "grop"!
Anmäl inlägget
Inte stora kostnade
Skrivet av WEST, 2015-01-14 20:48:23
Det är inte många som har haft säve som alternativ, dom som nu har haft det kan i fortsättningen ha Jönköping som alternativ, skillnaden är inte mer än ca 30nm. De flesta har CPH, OSL, ARN som alternativ. Dessutom kommer CATIII igång på Landvetter snart så dom kommer inte behöva divva lika ofta.
Många har inte Säve som alternativ p.g.a. Banlängd, räddning, handling, inflygningshjälpmedel och självfallet väder. Kasst väder på GOT brukar innebära kasst väder på GSE...
Anmäl inlägget
Alternativet behövs
Skrivet av Carry cost, 2015-01-14 19:17:40
Flygbolagen på GOT förlorar stora pengar på Säves nedläggning eftersom de nu måste planera med landningsalternativ längre bort. Detta kräver större bränslereserver, och det kostar bränsle att bära med sig mer extrabränsle. Dyrare och mer utsläpp. Tas detta med i nedläggningsekvationen?
Anmäl inlägget
Räcker gott med GOT
Skrivet av Rune, 2015-01-14 16:16:07
Det finns gott om plats på Landvetter för den tunga Sävetrafiken. Bara hoppas att de inte ger några rabatter till Ryan o Co.
Ingen kommer väl att sakna Säve!?
Och det var väl även banan som inte höll!?
Kanske får finnas kvar för någon oseriös flygskola och polis och räddningshelikoptrar!?
Anmäl inlägget
Minus plus minus blir plus
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-14 11:00:48
@xxx
Visst har du tätt! Det är ett kommersiellt beslut. Swedavia är ett affärsdrivande bolag. De säger ju tydligt att det är ett affärsmässigt beslut.
Det var ett misstag att sälja hela Säve till dem, dvs ett misstag för Volvos flygningar, allmänflyget, kustbevakningen etc.
Däremot kan det bli riktigt bra för trafikflyget att allt samlas på ett ställe, förutsatt att kostnaderna för lågkostnadsbolagen inte blir för höga. Nu finns förutsättningarna att utveckla Landvetter till en mindre hub.
Anmäl inlägget
Rälsknivar
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-14 10:52:06
Jag vet ganska mycket om såväl väg- som järnvägsbyggande. Vet också vilket ENORMT långsamt projekt Ostlänken och Vilks överdrifter som järnvägsentusiaster och dess lobbyister framför. Det finns inte en sportslig chans att Ostlänken blir samhällsekonomiskt lönsam. Höghastighetsjärnvägar skär som en kniv genom "obruten" mark. Resultatet är sår som aldrig läks, utan hänsyn till topografi och kulturlandskap.
Persontrafik ska ske i tätbefolkade regioner med många stopp.
Anmäl inlägget
Hva betaler Ryanair på Landvetter?
Skrivet av pf, 2015-01-14 09:57:55
Det er allmenn kjent at Ryanair selv ønsker å bestemme hva de skal betale for anløp på lufthavner.
Så, vil man få en situasjon hvor Ryanair betaler langt mindre enn SAS og BA på London-ruter? STN og LHR er normalt sidestilt som London.
Anmäl inlägget
Vilket jippo
Skrivet av xxx, 2015-01-14 08:58:06
Hur kan alla gå på att det är bärigheten på taxibanan som är anledning till nedläggningsbeslutet:)
Anmäl inlägget
@Paprikatåget
Skrivet av niklas, 2015-01-14 08:41:47
Ja man har börjat med att ta fram järnvägsplan och systemhandling för ostlänken även projektering, man har en projektorganisation som jobbar för fullt med ostlänken. Ja infarten till Sthlm ska delas men då är pendeltågen borta iom citybanan. Eftersom du inte vet något om byggande av ny jvg/väg så är obruten mark ett vedertaget begrepp när man bygger ny järnväg/väg.
Anmäl inlägget
Blir nog ingen konkurrens
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-13 23:03:59
Swedavia äger marken, då bestämmer de ju också förutsättningarna (hyra/ tomträttsavgift). Konkurrensen blir bedräglig.
Finns din modell någon annanstans?
Low cost-terminaler verkar bli en parentes i flygplatshistorien. Det kostar att driva flygplats. Om flygbolagen får låga avgifter men flygplatsen inte kompenseras genom att passagerarna handlar och äter bland huvudterminalens utbud så försvinner ju motivationen. Enbart flygbolagen vinner.
Anmäl inlägget
TRZ ny flygplats!?
Skrivet av Göthenbürg, 2015-01-13 22:40:13
Jag har hört att man planerar en ny flygplats på Torslanda är det sant eller falskt?
Anmäl inlägget
Konkurrensen behövs!
Skrivet av ORD, 2015-01-13 21:50:39
Låt någon annan än Swedavia bygga terminal på ESGG/GOT, ev på andra sidan banan. Detta ökar konkurrensen. Samma sak på ESSA/ARN Låt någon annan bygga en terminal norr om RWY 08/26? Detta skulle förbättra konkurrensen här och sätta fart på "monopolet" Swedavia. Detta skulle kräva nytt bolag som har hand om banorna, bevakning mm. LFV har ju flygtrafikledningen och sedan 2 terminalbolag som har hand om varsin terminal. Det finns konkurrens i luften men inte någon riktig konkurrens på marken.
Anmäl inlägget
Järnvägsentusiasters överdrifter del 2
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-13 21:38:12
"Ostlänken har påbörjats nu"
Tack, jag har redan läsglasögon. Hittills finns bara några blyertsstreck på en Sörmlandskarta.
"Obruten mark" låter som när Kongo "upptäcktes" av vissa blekansikten. På sådan mark finns många synpunkter, inte minst från Naturskyddsföreningen som har mandat att överklaga allt utan att vara markägare. Vad den exakta restiden blir i praktiken får vi se, infarten till Stockholm ska delas med Västra stambanan. Vi har precis påbörjat 2015 - långt till 2028.
Anmäl inlägget
Paprikatåget, paprikapajas
Skrivet av niklas, 2015-01-13 20:23:23
Vem har påstått att ostlänken har börjat byggas, skaffa läsglasögon. Man kommer till största del bygga på obruten mark vilket kommer snabba på processerna då endast ett fåtal markägare kommer vara involverade samma sak gäller överklaganden av järnvägsplan och detaljplan. tiden till Skavsta skattas till mellan 30-45 min men budskapet utåt är 45min nu men med trimningar ska den tiden kapas
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Dålig utveckling, 2015-01-13 19:58:53
Göteborgs flygtrafik utvecklas relativt dåligt och staden Göteborg halkar successivt efter Köpenhamn, Malmö och Oslo. De planer som funnits för Landvetters expansion ligger långt fram. Swedavia tog nog taxibanan som förevändning. Det behövs absolut inte två flygplatser i Göteborg.
Anmäl inlägget
Fungerar verkligen parallellbana i praktiken?
Skrivet av Gbg:are, 2015-01-13 19:38:38
Såvitt jag vet ligger en kraftig sänka bredvid den nuvarande banan 03/21. Tror inte det finns plats med en extra landningsbana om man inte väljer att omplacera den gamla eller skapa ny mark på konstgjord väg. Om Wizz och Ryan hänger med i flytten blir det även trångt på plattan, och än mer späckat i terminalen. Dåliga utsikter...
Anmäl inlägget
Göteborgares dagdrömmar
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-13 19:29:07
Göteborgare med orimliga och verklighetsfrånvarande fantasier om flygets utveckling på sin hemmaplan har vi sett mycket av här på Flygtorget.
Fredde, Kurt och Herr E. Planka... Det behövs inga nya banor på Landvetter på flera decennier även med Sävetrafiken. De "planer" som finns är bara fiktiva idéer och ligger som en idégrund så att man planerar bebyggelsen i grannskapet så att den kan fungera även om 100 år utan att ligga i vägen. Någon low cost-terminal kommer aldrig att byggas.
Anmäl inlägget
Konkurrensen försvinner!
Skrivet av ORD, 2015-01-13 19:24:42
Hur kan det vara tillåtet att den enda konkurrenten får köpa upp flygplatsen för att sedan lägga ned den. När konkurrenten dessutom är väl lierad med myndigheten LFV.
Borde inte konkurrensverket titta på detta?
Grattis till Göteborgs kommun och Volvo som lyckats ta sig ur sina åtaganden.
Anmäl inlägget
Skavsta?
Skrivet av Sur, 2015-01-13 19:18:37
Hur mycket förlust har Skavsta gjort de senaste femton åren, finns väl inte ett vinstår hur stor backspegel man än har. För att få bolag att lyfta därifrån måste man pruta på avgifterna till Ryanairnivå och då blir det tomt konto och ägartillskott fodras, som vanligt.
Anmäl inlägget
Järnvägsentusiaster älskar att ljuga och överdriva
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-13 19:15:13
@niklas
Ostlänken har alls inte börjat byggas. Ren lögn! OM alla beslut och planfrågor fattas i tid UTAN överklaganden (inte troligt) så KAN STHLM-Skavsta invigas 2028. Då får inga byggtekniska hinder uppstå och vintrarna bli milda. Restiden är beräknad till 45 min - inte 30. Lögn igen.
Ryanair flyttar sin trafik till många huvudflygplatser just nu. Barcelona, Rom, Hamburg, Köpenhamn (istället för Malmö) och Göteborg... Inte alls orimligt att det blir Arlanda.
Anmäl inlägget
Dags att satsa på GOT
Skrivet av Bussen, 2015-01-13 19:01:35
Men Kurt det är ju tyvärr sant. Barackerna på Säve ÄR sunkiga. Får vi se hur länge Ryan och Wizz hänger kvar på Landvetter när dom får betala samma som alla andra bolag.
Anmäl inlägget
Tråkigt
Skrivet av Kurt, 2015-01-13 18:26:15
Man hade det ju liksom på känn. Spiken i kistan var ju också artikeln i GP för ett par veckor sedan hur sunkig terminal på City airport är. Jag antar att privatflyget och skolorna såklart blir kvar.
Kanske nu också kan få fart på Snabbtåget och en en ev. lowcost terminal.
Anmäl inlägget
Taxibanor?
Skrivet av ABC, 2015-01-13 17:58:56
Vad ska dom med taxibanor till? Med bara en handfull avgångar per dag går det väll att backtracka eller t.o.m. använda banan som platta på afrikanskt vis.
Anmäl inlägget
Re Fredde
Skrivet av Herr E.K Planka, 2015-01-13 16:54:40
Det finns sedan några år planer på en parallellbana. Möjligt att det kommer nu. Beror väl lite på om Ryan och Wizz väljer att bli kvar på GOT.
Anmäl inlägget
Privat är bäst
Skrivet av Per i skkåpet, 2015-01-13 16:28:27
Svedavia klarar inte att äga och underhålla Gtbg City Airport. För dyrt tycker de.

Privat ägande är uppenbraligen att föredra.
Skavsta har alltid varit privatägt under femton år.
Snart påbörjas banreparationer för 100 miljoner. Skavsta har en ljus framtid.

Svedavia kan slänga sig i väggen.
Anmäl inlägget
Got
Skrivet av Fredde, 2015-01-13 15:53:29
Dags för två banor på Landvetter nu då.
Anmäl inlägget
Skavsta
Skrivet av niklas, 2015-01-13 15:36:47
Skavsta kommer nog klara sej bra, tror knappast Ryanair flyttar därifrån. Ostlänken har påbörjats nu. Höghastigetsjärnväg med station på Skavsta. Stockholm C - Skavsta 30 min
Anmäl inlägget
Skavsta nästa ?
Skrivet av Östgöte, 2015-01-13 15:32:00
Med bara lågprisbolag blir det ingen affär att driva flygplats, frågan hur länge Skavsta klarar sig, inte minst om Ryanair flyttar till Arlanda för att kunna konkurrera med Norwegian.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev