Skriv ut   Tipsa en vän  

Piloternas arbetsgivare varslar om lockout

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 februari 2016
Svensk Pilotförenings strejkvarsel mot företaget GEC som träder ikraft 25 februari besvaras nu av arbetsgivarna med en lockout. Samtidigt menar arbetsgivarna att konflikten är onödig och kan undvikas om facket väljer förhandling istället för strejk.

Efter Svensk Pilotförenings utökade varsel i måndags väljer Svenska Flygbranschen nu att varsla SPFs medlemmar i GEC om lockout.

- SPFs varannandagsstrejk förstör flygprogrammet varför varslet är en konsekvens av SPFs stridsåtgärder, skriver Svenska Flygbranschen i ett pressmeddelande.

- Vi hade hellre haft en fortsatt dialog med pilotfacket utan stridsåtgärder hängande över parterna, men är nu tvungna att svara på varslet med en lockout för att minska skadorna för GEC, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tillförordnad vd för Svenska Flygbranschen.

GEC har verkat i Sverige sedan oktober 2015. Bolaget har i enlighet med den svenska modellen initierat en dialog med Svensk Pilotförening, SPF, om tecknande av kollektivavtal. GEC är sedan i måndags utsatta för en nyanställnings- och övertidsblokad.

SPF har utökat varslet till att omfatta partiell arbetsnedläggelse samt en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast. Stridsåtgärderna träder i kraft den 25 februari om parterna inte har kommit fram till en lösning.

- Vi vill teckna kollektivavtal enligt den svenska modellen och en konflikt gynnar ingen av parterna. Vi hoppas med medlarnas hjälp att kunna nå en överenskommelse innan våra respektive varsel utlöses, säger Elisabeth Holming-Schiller.

GEC anställer piloter och kabinpersonal för företaget Flybe som i sin tur är upphandlade av SAS för att flyga vissa sträckor. GEC erbjuder heltidsanställningar till marknadsmässiga löner och har en tydligt uttryckt en vilja och tagit initiativ till – i enlighet med den svenska modellen – att teckna kollektivavtal.

Lockout - man stänger ute anställda från sin arbetsplats. I det här fallet är det en liten del av piloterna som är medlemmar i SPF och anställda i GEC som sätts i lockout. Flygprogrammet kan inte genomföras om dessa piloter ska ta ut sin lunchrast på marken istället för att serveras sin måltid i cockpit, har tidigare förklarats av arbetsgivarna.





Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kiruger och piloter
Skrivet av Svensk pilot, 2016-02-19 19:33:37
& Trött och Jacob. Ja, givetvis kan jag jämföra piloter och kirurger, i bemärkelsen att båda är människor med jämförbara fysiska behov av mat och återhämtning för att utföra sitt arbete på ett säkert sätt. Precis som kirurger är piloter schemalagda flera dagar i sträck. Men jag håller ju med om att kirurger är mycket sämre på att flyga flygplan. Där kan man inte jämföra ;)
Anmäl inlägget
Menar du svensk pilot
Skrivet av Trött, 2016-02-19 11:10:57
att du jämför pilotyrket med kirurgyrket?
Ödmjukhet är klädsamt.
Anmäl inlägget
Kirurger
Skrivet av Jakob, 2016-02-18 22:35:03
Kirurger kan vara schemalagda flera dygn i sträck och jobba mer än 24 timmar i sträck. Så ser verkligheten ut i Sverige 2016.
Anmäl inlägget
jepjep
Skrivet av Finne, 2016-02-18 21:28:32
How come Finnish flight crews do not need lunch break?
Anmäl inlägget
Mat?
Skrivet av Nisse, 2016-02-18 18:30:33
Varför inte gå från Norsk standard lunch bröd med 2 gurkskivor till intravenöst.
Viktigast i livet är nyttig och god mat samt gott sällskap allt annat är .......
Anmäl inlägget
Man undrar
Skrivet av Erik, 2016-02-18 16:50:36
Vem betalar de sociala avgifter för de flygande på flybe?
Anmäl inlägget
Korta flygningar.
Skrivet av Yngve, 2016-02-18 16:14:13
Inte lätt att hinna äta ombord när det är korta flygningar. Lägg därtill en dag på F150 i moln och turbulens.

Ibland kan man behöva gå på muggen oxå.

Det enda som är konstigt är att SAS facket inte satte sig på tvären redan innan FlyBe började flyga på deras linjer, är ju ett krav att deras underleverantörer ska ha kollektivavtal.
Anmäl inlägget
Hvordan
Skrivet av pf, 2016-02-18 15:53:05
kommer EU261 inn i en slik situasjon ?

De som i flere år har "kritisert" Norwegian er vel rette til å svare.
Anmäl inlägget
autopiloten
Skrivet av Ubbe, 2016-02-18 15:27:34
Man kan ju äta mm när autopiloten är på! Dvs under en stor del av flygningen. Tjafset handlar om något annat...
Anmäl inlägget
mat
Skrivet av Uno, 2016-02-18 14:41:18
Matrasten är en av delarna. Piloterna på GEC/Flybe vet inte hur många dagar de har ledigt per månad.
De fråntas även rätten till sammanhängande sommarsemester och andra rättigheter vi har enligt lag i Sverige.
Tråkigt att SAS ska stå för denna utvecklingen i Skandinavien.
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av Ruben, 2016-02-18 14:10:40
FlyBe vill fortsätta förhandla... De har haft över 5 månader på sig och har tidigare INTE velat förhandla. Bra av facket att sätta stopp för slaveriet!
Anmäl inlägget
Nu är
Skrivet av Hungrig, 2016-02-18 13:50:17
det så att med två piloter + autopilot, då finns det möjlighet att äta ombord. Kirurger har väl ingen autopilot, eller.....
Anmäl inlägget
Ej lön
Skrivet av Alex, 2016-02-18 13:39:50
Tänker piloterna då ha en timmes obetalt lunch som kontorsfolk har?
Anmäl inlägget
Sjukt långa arbetstider.
Skrivet av Svensk pilot, 2016-02-18 11:53:44
Enligt svensk arbetstidslagstiftning har man rätt till 30 rast/matrast var 6:e timme.
Svenska piloters arbetsdag är idag ofta 10-13 timmar. Och det utan rast. Och detta i ett mycket Säkerhetskritiskt arbete, som pilotyrket är. Skulle ni vilja att en kirurg som som arbetat i 10 timmar äter medans hon/han genomför en operation på er?
Anmäl inlägget
Lunchlåda
Skrivet av Ubbe, 2016-02-18 11:51:16
Varför inte anamma den norska modellen med en lunchlåda. Vill man ha varm mat så ska man inte arbeta för GEC. Finns väl andra som kan tänkas sig en lunchmacka som många av oss redan nöjer sig med idag.

Vi har större världsproblem en frågan om varm mat eller inte!
Anmäl inlägget
Förklaring
Skrivet av Frank, 2016-02-18 10:54:59
Problemet är oviljan att lägga ett break någonstans under dagen där besättningen ges möjlighet att äta. Som nu är flygprogrammet mycket tight där ATR skall flyga sträckor på samma tid som S2000 tidigare gjorde. De få extraminuter som finns på schemat "äts upp" av förseningar och hela dagen blir ett enda jagande i tid. Att hinna äta en normal måltid som vanligt folk är inte att tänka på. Denna ovilja stör naturligtvis flygprogrammet, kostar mer pengar och drar mer crew. Money talks!
Anmäl inlägget
Lunchrast
Skrivet av Hedvig, 2016-02-18 10:44:40
Det är kortare flygningar med Flybe så det handlar mer om att passagerarna ska vänta en timme vid gaten när piloterna ska äta.
Anmäl inlägget
Lunchrast på marken istf i cockpit
Skrivet av Fredrik, 2016-02-18 10:40:27
Ska man mellanlanda någonstans när piloterna ska ta ut sin lunchrast under längre flygningar? Undrar vad passagerarna tycker om mellanlandningar pga matrast, hur tänker ni här egentligen?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev