Skriv ut  

Bråttom när Arlandarådet ska bygga framtidens Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 januari 2017
En fjärde bana och en ny inrikeshall. Det är två av många delar i det framtida Arlanda. Hur den framtiden ser ut i detalj ska ett Arlandaråd börja arbeta med, menar regeringen i sin flygstrategi.

Men tiden är knapp. Senast om ett par år måste framtiden ha stakats ut.

I flygstrategin som regeringen presenterade i förra veckan stod bland annat Arlanda i fokus. Landets största flygplats ska fortsätta att vara en motor för flygets utveckling i dels stockholmsregionen, dels resten av landet. Därmed är även Bromma en viktig del av flygstrategin. De två flygplatserna är tätt sammanlänkade när det gäller framtiden för Arlanda, oavsett om Bromma stängs när kontraktet med staten går ut 2038.

Det är alltså en expansion av Arlanda som det Arlandaråd som regeringen vill inrätta och som ska ta sig an hur Arlanda ska växa i framtiden. Vilka som ska sitta i det rådet är ännu inte klart men av allt att döma är det Swedava, politiker, representanter för kommunerna runt Arlanda, myndigheter och näringsliv.

Vad de måste ta sig an direkt är planerna på en fjärde bana på Arlanda. Sedan behovet av en sån presenterades i Anders Sundströms utredning, har den blivit en sanning och en av förutsättningarna för framtidens Arlanda. Men tillkomsten av en ny bana är en långdragen process där framför allt miljöprövningarna kommer att ta mycket lång tid.

– Jag skulle säga att vi behöver en första preliminär färdplan för framtid inom ett år. Sedan måste ett definitivt besked vara på plats cirka 2023 om vi ska vara klara till 2038, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia till Flygtorget.

Det finns sedan tidigare olika scenarion för var en fjärde bana ska ligga och de ska nu börja analyseras i den process som Swedavia redan inlett. Faktum är att det även finns skisser på var en femte och sjätte bana rent teoretiskt skulle kunna ligga.

Vid sidan av tillståndsgivning och själva entreprenadarbetet, är finansieringen en minst lika viktig del i arbetet. Preliminära siffror pekar på kostnader som närmar sig 30 miljarder. Då ingår även den nya inrikeshall som kommer att krävas för att hantera de då kanske drygt tre miljoner passagerare som ska flytta över från Bromma. Var den ska ligga finns olika bud om och ett av de senaste är till vänster om nuvarande bana 1, sett söderifrån.

Samtidigt ser en del analytiker Bromma som ett bra komplement till Arlanda och att en nedläggning är en kapital förstöring som hämmar flygtrafiken i Stockholmsregionen. Det finns heller inga konkreta beslut tagna om framtiden för Bromma efter 2038. Den osäkerheten är en del av framtidsarbetet inom det nya Arlandarådet. Dessutom fortsätter Arlanda att växa även utan Bromma.

– Även om Bromma lever vidare efter det datumet så kommer vi att behöva en fjärde bana senast 2048, alltså bara tio år senare. Det kräver tillväxten inom flyget har.




Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kapitalförstörelse
Skrivet av ARN E, 2017-01-31 14:59:41
Bana 3 (och 2) duger inte för tung trafik, utan dagligen begär flygplan bana 1. Swedavia har räknat på en förlängning av bana 3 och det är det smartaste och billigaste av alla alternativ. Förläng söderut och behåll dagens inflygningsspår med inflyttad tröskel.
Blir intressant att se om Swedavia inkluderar flygoperativ kompetens när man startar upp Arlandarådet.
Anmäl inlägget
Behöver ingen 4de bana
Skrivet av Jan C, 2017-01-31 12:56:00
Ta bort alla restriktioner och andra galenskaper så kan man öka antalet starter och landningar betydligt. LGW har fler rörelser med 1 bana än ARN med 3 banor.
Anmäl inlägget
Förläng istället för nytt
Skrivet av Markus, 2017-01-31 09:23:30
Förläng någon eller några av de befintliga banorna istället för att bygga en fjärde.
Anmäl inlägget
Transfer pax
Skrivet av Mange, 2017-01-31 07:12:21
Tror Bromma och BRA gräver sin egen död när de satsar allt mer på just transfer pax som ska flyga via Bromma. Vitsen med en central flygplats är inte att folk ska byta flygplan där, det kan man göra på Arlanda.
Anmäl inlägget
Löjligt
Skrivet av Diavel, 2017-01-30 21:30:47
Helt idiotiskt att planera för en fjärde bana, förläng befintliga baner i stället och se till att effektivisera så att det går att nyttja dessa banor på ett vettigt sätt utan en massa tokigheter. Bra att man trots allt har insett att misfostret Swedavia inte klarar av att utveckla något som hellst.
Anmäl inlägget
4:e banan..
Skrivet av Ture, 2017-01-30 21:28:53
Vad är argumentet med 4:e bana?

Som någon skrev så finns det storflygplatser i världen som klarar sig med 2 eller 3 banor.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2017-01-30 18:04:00
Satsa allt på Arlanda i sthlm. Först då kan Arlanda på riktigt konkurrera med Kastrup och Gardemoen. Låt Bromma endast ha allmänflyget utan den kommersiella flygtrafiken.
Anmäl inlägget
Inrikesterminal!?
Skrivet av Jens, 2017-01-30 18:01:56
Hongkong, Dubai och de flesta andra flygplatser med mångdubbelt fler passagerare klarar sig bra på två banor. En fjärde bana och in- och utrikesterminaler, vilka är det som sitter i det det rådet? Femtiotalet ringde och frågade vart de tagit vägen.
Anmäl inlägget
Bromma kommer att försvina
Skrivet av Orvar, 2017-01-30 15:46:12
Bromma kommer att försvinna när avtalet upphör.
Lika bra att bygga en 4'e bana på Arlanda. Det tar säkert ändå 10 år innan det är färdig prövat å överklagat. Att man inte ens kan utnyttja de banor man har idag är tyvärr ett tragiskt underbetyg. Men här gäller det nog att vara taktiskt å gasa på med en bana till medans politisk majoritet finns. Bygg.
Anmäl inlägget
Flytta all reguljär trafik från Bromma
Skrivet av Pilot, 2017-01-30 15:27:23
Flytta all reguljär trafik från Bromma till Arlanda. Effektivisera trafiken från Arlanda. Vi behöver inte tre flygplan som samtidigt flyger till samma flygplats ute i landet. Större flygplan och färre flygplansrörelser löser trafiken.
Behåll Bromma för övrig trafik.
Anmäl inlägget
Nej till 4:e bana!
Skrivet av Rhell, 2017-01-30 15:23:50
En fjärde bana? Man tar sig för pannan! Arlanda, långt upp i norra Europa, behöver få ordning på det som finns. Det räcker för framtiden. Säger bara Heathrow. Det finns miljontals svenskar i södra Sverige som flygerut i världen från sina regionala flygplatser. Finns ingen anledning för dem att åka i timtals norrut till Arlanda för att sedan flyga över sin stad på nervägen.
Anmäl inlägget
Re: Löjligt med en 4:de bana
Skrivet av Hans, 2017-01-30 14:33:14
Bromma lever på lånad tid det är bara att inse. De höjd restriktioner, den hindersfrihet samt det buller som Bromma genererar ger stora restriktioner på byggande i en vid omkrets runt flygplatsen. Det börjar fler och fler politiker inse. Vill man förtäta Stockholm så måste flygplatsen bort och då kommer man åt värdefull mark också. Så bra att ARN utvecklas
Anmäl inlägget
Löjligt med en 4:de bana!
Skrivet av Stordåd, 2017-01-30 10:37:48
Vad lider man av i Sverige?
Arlanda klarar sig bra med två banor.
Bra att Bromma finns också, hoppas man satsar på Bromma ESSB och att trafiken ökar mer där.
Skönt att slippa Bromma trafiken på Arlanda och förstår glädjen för de som ska till och från STHLM att Bromma utvecklas!
Anmäl inlägget
Det är ingen fjärde bana...
Skrivet av Pollapönk, 2017-01-30 10:27:19
När ska folk förstår att det inte är en fjärde bana som är aktuell på Arlanda utan en ny fulllängdsbana för att kunna använda marken där någon av dagens banor ligger till annat.
Självklart ska inte Arlanda ha 4 banor utan 3 som idag.
Men eftersom det finns 3 banor idag så kallas det för en 4e bana.
Anmäl inlägget
BMA vs ARN
Skrivet av Mr €, 2017-01-30 09:25:52
Stockholms stad nog sugna på att sälja marken på Bromma och under inflygningen ända till Kälvesta till rika familjer som är hårt beskattade. Kräver ny dock motorväg från Alvik till Rissne.. De nya narrowbodyplanen med större spännvidd och större motorer har kortare start o landningssträcka än de nuvarande. Plats för bana 4 är nog bara ett rimligt alternativ (åsen vid Halmsjön)
Anmäl inlägget
Jaha
Skrivet av Hen, 2017-01-30 09:12:17
Bra att man tillsätter ett råd som kanske klarar att se de utmaningar som finns för Arlanda. Swedavia klarar definitivt inte av detta, det har dom visat sedan bildandet. Sen en fjärde bana, vad faan ska Arlanda med det till? Förläng de befintliga och se till att nyttja bankapaciteten optimalt istället som det är nu
Anmäl inlägget
5e och 6e
Skrivet av Tim, 2017-01-30 09:00:19
Seriöst, är det en tävling i mest banor?
Anmäl inlägget
Inte en fjärde bana!
Skrivet av Hål i huvet, 2017-01-30 08:18:47
Idioti! Varför inte börja med att försöka nyttja de tre rullbanor som finns idag på ett vettigt sätt? Begränsningarna i avvecklandet av flygtrafik på Arlanda är skrattretande.

Mer fokus på att få flygtrafiken att flyta smidigt istället för att koncentrera sig på parkering och parfym.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev