Skriv ut  

Det är ute med Trans-bolag !

Reportage, Harald Rosén, den 15 januari 2003
Transair nummer två i Sverige gick i konkurs idag. Det verkar nästan vara en förbannelse som vilar över flygbolag som börjar på ”Trans”. Redan 1981 gick det Sturupbaserade, svenska Transair – ett av dåtidens bästa charterbolag – i graven, offer för en strukturaffär inom Scandinavian Leasure Group och en bränslekris. 1996 splittrades det då 10 år gamla Transwede i två bolag och försvann i Braathens och Britannia. Tre år senare försvann det legendariska TransWorld Airways (TWA) efter ett försök till rekonstruktion och togs över av American Airlines. Jag minns sorgen hos folket på TWAs stockholmskontor när beskedet kom. (Jag fick några souvenirer).
TransJet – med snabb expansion bl.a. med Jumbojets - var tänkt att bli den småländske entreprenören och Transwedegrundaren Thomas Johanssons höstsol, men luftfartsmyndigheterna ville annat. I somras stoppades bolaget under dramatiska former av de svenska luftfartsmyndigheterna och konkursen blev ett faktum på senhösten 2002 efter ett rekonstruktionsförsök.

(bilden: Svenska Transairs Boeing 727 - bolaget avvecklades 1981)

Det verkar alltså vara något spöklikt med bolag som börjar på Trans. Eller har det med Tranan att göra? Tranan är - i likhet med nyssnämnda charterbolag - en flyttfågel som besöker Sverige då och då under stor uppståndelse. I övrigt håller de hus i Spanien eller Nordafrika, ett kännetecken som de delar med charterflyget. Den latinska benämningen är dock Grus Grus vilket – för den som vill likna sig vid denna fågel - torde kunna tolkas som en varning för grus i maskineriet.

Nästan alla de flygbolag som kommit och gått blir kvar finns kvar i nostalgiska former. Det som håller ihop är minnen och entusiasmen att träffa vänner som man startat och landat tillsammans med. Man vill även försöka förstå varför man inte fick fortsätta att flyga. De ekonomiska realiteterna är då av mindre intresse. Det är fokus på hur de stora elefanterna motarbetat dem, hur ägarna spelat under täcket och hur myndigheterna gått storebrors ärenden. Men kul är det så här efteråt. Flyget har en speciell förmåga att svetsa samman folk runt ett varumärke. Linjeflyg är ett starkt exempel.

Transair från 1981 har fortfarande sin klubb i Malmö som träffas då och då. Transwede – som var ganska stort med närmare 1000 anställda 1990 – har haft ett antal re-union och har en ny på gång i Stockholm nu i mars. De har en helt nyöppnad hemsida – www.transwede.com - och den verkar lovande. Skrönorna blir inte sämre med tiden. Själv förbereder jag en bok om 80 och 90-talets svenska flygaffärer och källorna blir allt fler för den nödvändiga grundforskningen.

Trans World Airways flygande personal utkämpar just nu en strid om jobben i samband med att den nye ägaren American Airlines hårdbantar överallt. Där hjälper sammanhållningen de anställda till att stå ut med en ny vinge på jackan - eller sparken.

TransJets folk – som blev utan jobb förra kvartalet - kämpar nu med ett nytt projekt. Holdingbolaget TransJet Holding finns kvar och man har planer för att komma igen i stor skala.  Jumbojets har köpts och man vill dra igång med minst två under året. Ränderna går aldrig ur!

Att börja sitt varumärke med Trans borgar alltså inte för firmans långsiktiga överlevnad – det visar historien. Förutom de Trans som ovan nämnts kan jag minnas ett som fortfarande flyger i Europa, Transavia i Holland. Flygrelaterade bolag med namnet TransAir finns dock i USA, Kongo och Danmark. Sen har vi även Transibiriska järnvägen – men det är en helt annan historia. Järnvägar har ju ett evigt liv!

 


Bifogade dokument och länkar
Diskutera denna krönika
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev