Skriv ut  

Regeringen håller fast: Arlanda ska bli störst

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 februari 2018
Kastrup backar och Arlanda och Gardermoen ökar. Det blir att tätare mellan de tre flygplatserna i början av 2018. I Stockholm håller regeringen fast vid ambitionen att Sverige ska ha den största flygplatsen i Norden. Ett av redskapen är Arlandarådet, trots att flygbolagen inte är representerade där.

Arlanda
Arlanda

Passagerarsiffrorna för årets första månad har presenterats och det visar att utvecklingen under förra året fortsätter. Kastrup tappar 2,7 procent jämfört med förra året, främst tack vare den minskande transittrafiken. I gengäld har Gardermoen ökat lika mycket som Köpenhamn tappat, 2,7 procent medan Arlanda ökade 2,0 procent under januari månad. Fjärde nordiska flygplats i Helsingfors kunde dock räkna in en ökning på 11,4 procent. Räknat i antal passagerare var siffrorna för januari:

Köpenhamn: 1 927 440

Oslo: 1 882 845

Stockholm: 1 839 287

Helsingfors: 1 498 172

Det blir alltså allt tätare bland de tre skandinaviska flygplatserna om vem som ska kunna titulera sig störst i Norden. Från svensk sida håller regeringen kvar vid ambitionen att det är Arlanda som ska vara den stora, samlande flygplatsen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth är imponerad över hur danska myndigheter och näringsliv har utvecklat flygplatsen i Köpenhamn.

– Det är bara att erkänna att Arlanda har en resa kvar att göra. Samtidigt kan inte vår ambition vara annan än att vi ska ha den ledande flygplatsen i Norden, säger han till Flygtorget. 

I det arbetet, som för svenskt flygs skull kräver vad Tomas Eneroth menar är en ”ordentlig satsning”, är Arlandarådet en viktig kugge. Det kom till i januari förra året när regeringen presenterade den svenska flygstrategin. Arlandarådet ska vara ”ett rådgivande organ för utbyte av erfarenheter mellan regeringen och företrädare för myndigheter, statligt ägda bolag och offentlig sektor, näringslivet, intresseorganisationer, forskning och akademi m.fl.” På sikt ska arbetet i rådet också resultera i en ”Färdplan Arlanda”, alltså en heltäckande strategisk plan för hur flygplatsen ska utvecklas.

I Arlandarådet sitter i dagsläget bland annat representanter för Swedavia, LFV, regeringen, Stockholms stad och landsting, kranskommuner och Trafikverket. Däremot ingen från de organisationer som står flyget nära och inga brukare av flygplatsen, alltså flygbolagen. Det är en ordning som skapat en del kritik.

– I våra återkommande möten är det viktigt att vi har en regional förankring. När vi behöver hämta in åsikter och underlag från flygbranschen tar vi kontakt med flygbolagen. Sådana möten har redan skett, bland annat med BRA och Norwegian. 

– Det är också viktigt att komma ihåg att Arlandarådet inte själv är beslutande, däremot ska vi ge regeringen råd inför de beslut som ska fattas där.

Enligt den nu gällande arbetsordningen ska Färdplan Arlanda vara klar i slutet av året. I de helhetsperspektiv som då ska presenteras för flygplatsens tillväxt ska hänsyn tas till såväl luftrum, tillgänglighet och infrastruktur på marken som miljö, näringsliv och samhällsekonomi.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Avstånd på finalen
Skrivet av Kompetens, 2018-02-16 22:22:48
För att Arlanda ska gå om Kastrup måste flygledarna vara kompetenta att leda planen på final med ett minimiavstånd på 2,5 nm emellan dom, under ev högtrafik 2,5 nm hela tiden.......
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Norge, 2018-02-16 09:59:50
Norwegian är inte ett flygbolag utan ett bussbolag i luften. Och ingen av de tre flygplatserna som nämns är i närheten av Helsingfors. Köpenhamn dubbelpaxräknar (så den är väl egentligen runt 20m), Oslo är nästan bara inrikes, Arlanda borde varit överlägsen men fokuserar fel. Helsingfors däremot, överlägset flest connections och en flygplats som samarbetar med flygbolagen.
Anmäl inlägget
Nope
Skrivet av Ole, 2018-02-16 03:47:12
Oslo-Gardermoen, skal bil nordens störste flyplass. Det passer bra, siden Norwegian, allerede er nordens störste flygbolag. Arlanda kommer til å fortsatt være jumbo i Skandinavia.
Anmäl inlägget
Helsinki
Skrivet av Ojs, 2018-02-15 22:53:37
Med nuvarande politik och för den delen tidigare sådan också, är snart 4:an Helsingfors ikapp och förbi Arlanda.
- Helsinki blir störst österut,
- Oslo västerut,
- Köpenhamn söderut,
...och Arlanda, vart då?
Anmäl inlägget
Kunden då?
Skrivet av Jodå, 2018-02-15 19:53:51
Arlanda är ju direkt kundfientligt, kunder ställer ju bara till besvär. Resten ger sig självt.
Läste i dag på Gardemoen att dom hade vunnit pris för bästa nordiska flygplats 2017 trots norsk logik. Våra politiker som har till yrke att bara snacka, bistår ju varken med kunnande eller förutsättningar. Så det är klart att Arlanda kommer bara vara just Arlanda så länge fokus är på skrytprojekt som inte fungerar och är kompisprojekt i miljardklassen av skattebetalarnas pengar.

Anmäl inlägget
Re: Ledanda i Norden
Skrivet av Hans, 2018-02-15 19:33:52
Ja man har bildat ett råd. Ungefär som förra allians regeringen via Swedavia var med och bildade Connect Sweden.
Anmäl inlägget
CPH mitt i prick
Skrivet av Per Nilsson, 2018-02-15 18:24:22
När Fehmarn Belt förbindelsen blir klar kan nordtyskar också nyttja Kastrup. Hamburg får nog lite konkurrens därifrån.
Anmäl inlägget
Tröttsamt
Skrivet av Trött, 2018-02-15 18:11:43
@Diavel o Doglas Ni sydsvenskar har som vanligt Stockholms komplex. Om ni gynnade er egen region (Malmö), istället för att gynna danskarna.
"Nej..arbeta ihop och hjälp varandra i stället".
Snacka om dubbelmoral!!
Anmäl inlägget
Björn
Skrivet av Diavel, 2018-02-15 17:32:55
Vi är en del sydsvenskar spm nyttjar Kastrups flygplats för att det är en välfungerande modern flygplats. Något som Arlanda absolut inte är, och varför skulde jag börja med att resa åt fel håll när jag vill ner i Europa.
Anmäl inlägget
Ledanda i Norden
Skrivet av Diavel, 2018-02-15 17:24:08
Kommer Arlandas flygplats alldrig att bli. Och vad gör vår maktfullkomliga och intelligensbefriade regering? Tilsätter ett ”råd” som består av statliga byråkrater och politiker och där flygbolagen inte får vara med. Patetiskt som allt annat från denna pajasregering
Anmäl inlägget
Till "Doglas"
Skrivet av Orvar, 2018-02-15 15:50:48
Kanske dags för dig å vakna upp å fatta att hela Sverige mår bra av att ha ett väl fungerande, samt fler direkt linjer, från ARL än att hubba sig runt i Europa. Stockholm har nytta av hela Sverige, å Sverige har nytta av ett väl fungerande Stockholm. Det är ju samma land.....
Anmäl inlägget
Dubbelmoral
Skrivet av Gh, 2018-02-15 12:43:42
Det rimmar helt tokigt att en regering bestående av Miljöpartiet och Sossar vill minska flygandet för miljön genom flygskatt och samtidigt säger man att man vill öka flyget på Arlanda.
Anmäl inlägget
Regeringen?
Skrivet av Goopen, 2018-02-15 11:52:17
Är inte Miljöpartiet med i Regeringen längre? De vill ju inte att vi ska flyga överhuvudtaget och regeringens kamrater i VPK är väl inte heller så positiva till flygplan? Eneroth kanske får se till att ta tåget till Stockholm istället för att flyga till Bromma?
Anmäl inlägget
Men herregud
Skrivet av Doglas, 2018-02-15 10:55:38
Finns det verkligen inte viktigare saker regeringen borde hålla på med ??
Sverige ÄR inte bäst störst vackrast!!!
Stockholmare måste ha enorma komplex som tror att Stockholm ska ha allt, störst, häftigast.
Nej..arbeta ihop och hjälp varandra i stället.

Eller skär loss Stockholmsområdet från Sverige så blir vi av med eländet
Anmäl inlägget
Heia Sverige
Skrivet av Bjørn, 2018-02-15 10:22:20
Svenskene må i alle fall ikke reise over broen til København, og fly derfra. Svensker som bor nærme Danmark, må bruke sine egne flyplasser, da bidrar man til å bremse Kastrup sin posisjon som den største flyplassen. Jeg tror Arlanda vinner kampen innen noen få år! Håper det.
Anmäl inlägget
Hur vore det...
Skrivet av ESSA, 2018-02-15 10:08:40
Hur vore det med att man började med att se till att åtminstone 2 av 3 banor är minst 3km långa?
Anmäl inlägget
Skatt
Skrivet av PF, 2018-02-15 10:06:14
Höjda skatter och samtidigt vill man ha mer trafik?
Ta bort skatterna så kommer nog flygbolagen.
Anmäl inlägget
Självklart
Skrivet av Orvar, 2018-02-15 09:44:00
Självklart skall flygbolagen vara med. Varför skulle dom vars existens grundas på inte vara med. Inga flygbolag => inga flygplan => ingen flygplats. Ganska självklart. Nr.1 är väl att börja "använda" Arlanda effektivare. Fattar inte hur det kan vara trångt med 3 st banor och så lite trafik (jfr Gatwick t ex.) Minska miljömupparnas inflytande. Det vore en bra start. Är Arlanda ett riksintresse låt det vara det då.
Anmäl inlägget
Re: Flygbolagen
Skrivet av Calle, 2018-02-15 08:36:00
Nä, bjud inte in flygbolagen, det vore ju dumt. De har ju inte visat intresse förut. Låt andra aktörer bjudas in för att skapa passagerarvolymerna. t ex Falck och andra.
Anmäl inlägget
Inget svenskt flygbolag
Skrivet av Flygbolagen, 2018-02-15 08:11:51
Eftersom inte några flygbolag hittills haft Arlanda som prioritet så finns det väl ingen anledning att ha flygbolag med i rådet? Det är ju bara Norwegian som satsat på Arlanda medan SAS dränerat trafik från Arlanda till Kastrup och hämmat Arlandas utveckling på det viset.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev