Skriv ut  

Många små köpare när norska staten säljer alla SAS-aktier

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 juni 2018
Norska staten lämnar SAS och säljer alla kvarvarande aktier i Flygbolaget. Det sätt som affären genomförs på tyder på att det inte finns någon stor köpare av posten på 9,88 procent av aktierna.

Svenska staten äger fortfarande knappt 15 procent av flygbolaget 
 
Tre statliga ägare har blivit två. Idag meddelade det norska Närings- och fiskeridepartementet att man säljer alla resterande 37 800 000 aktier som den norska staten ägt i SAS. Det innebär att man gör sig av med de resterande 9,88 procent av flygbolaget som funnits i Norge.

Försäljningen kommer knappast som en överraskning. Norska staten har tidigare aviserat att man inte längre vill stå som långsiktig ägare till SAS. Norge har också, liksom Sverige, 2016 sålt av delar av sitt innehav.

– Transaktionen bekräftar det som tidigare kommunicerats från regeringen att den norska staten inte längre är en långsiktig ägare i SAS, skriver den norska regeringen i ett pressmeddelande.
 
Det som dock förvånar analytikerna är det faktum att man satt så pass små poster som ner till 100 000 euro per köp. Det kan tyda på att det inte finns några stora institutionella köpare klara, utan att det nu är öppet för ett brett ägande i flygbolaget. Det troliga är också att det därmed inte heller är något annat flygbolag som nu köper in sig i SAS. En aktiepost på knappt tio procent ger inte det inflytande som ett annat flygbolag kan vilja ha.

– Det verkar också som det varit bråttom med försäljningen från den norska regeringen sida, säger Espen Andersen forskare vid den norska Handelshögskolan till NRK.

Den nya ägarbilden i SAS innebär nu att det statliga ägandet i flygbolaget hamnar på sammanlagt 29 procent. Av det äger Sverige 14,8 procent medan danska staten äger 14,2 procent. Även denna gång spekuleras i om den danska staten ska ta tillfället i akt och öka det egna ägandet. Vid tidigare försäljningar har det inte gjorts men SAS är fortsatt mycket viktigt för inte bara det danska näringslivet utan också samhällsekonomin i stort. Kastrup är Danmarks största arbetsgivare och SAS den särklass största kunden där.

– Det är den kvarvarande strategiska frågan som återstår är den danska staten. De är kvar i SAS eftersom de är intresserade av att bevara så mycket trafik som möjligt på Kastrup, säger Espen Andersen. 

Den svenska näringsministern Mikael Damberg vill inte kommentera affären förrän efter det att stockholmsbörsen har öppnat på onsdag morgon.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fakta,
Skrivet av pf, 2018-07-02 12:03:13
er at SAS's omsetning i DK og S ikke er så stor som Norges alene. Dette skrev SAS selv i årsredovisning for noen år siden
Anmäl inlägget
Inget hett bolag!
Skrivet av Äjbjussen, 2018-06-29 15:08:03
Det sätt som affären genomförs på tyder på att det inte finns någon stor köpare av posten på 9,88 procent av aktierna. Med andra ord inget intresse bland andra flygbolag att ta över SAS!
Anmäl inlägget
@Dragan2
Skrivet av baggen, 2018-06-29 04:42:58
Man får da også opp dine kommentarer på google? Så mye for fakta! Kanskje du skulle forsøke å google "faktakoll". Et forsøk verdt?
Anmäl inlägget
@baggen
Skrivet av Dragan, 2018-06-28 18:53:28
Du får googla själv, det mesta har stått att läsa i skandinavisk ekonomipress genom åren. Men som stolt Ola-dunk föredrar du att se och höra vad som passar ditt ego!
Hilsen ex-juggen!
Anmäl inlägget
Rimmar illa?
Skrivet av Fakta, 2018-06-28 17:28:28
Glöm inte bort att flygbolagen flyger direkt från och till destinationer där marknaden ligger. ARN representerar Nordens största marknad vad det beträffar finansiell och kommersiell styrka. Att alla utrikes resenärer skulle få enbart flyga till OSL, CPH och HEL är en önskedröm för alla stockholmshatare. Uppstår det ett gap kommer det att fyllas av andra flygbolag.
Anmäl inlägget
Onegripöigt
Skrivet av Obegripligt, 2018-06-28 17:11:10
Varför satsar inte Sverige nu?Wallenberg köp aktierna och se till att få långlinerna till Arlanda. Pressa regeringen att se till att göra Arlanda och Lamdvetter attraktiva. Varför kan vi inte som Nordens största land och ledande industrination med en enorm.export inte ha ett eget flygbolag utan hamnar i händerna på gnälliga danska fack(SAS) norska miljardärer (Kjos)och finska staten (Finnair)??????? Lite mer pondus och kraft kan man väl visa. Nu får vi inte ens ha kvar Hong Kong-linjen......
Anmäl inlägget
@Dragen
Skrivet av baggen, 2018-06-28 15:31:57
En liten faktasjekk hadde vært Ok? Nei, da ble det vel ikke så mye igjen av det du skriver?
Forsøkt tvitter ? Det er jo "in" for tiden!
Anmäl inlägget
Norska statsstödet...
Skrivet av Dragan, 2018-06-28 14:48:56
Forsätter till Norwegian, i och med detta får säkert Norwegian tillstånd att flyga över Sibirien snart. Tidigare blankolån utan säkerhet, förbud mot SAS bonusprogram i Norge och AOC i Norge med asiatiskabesättningar ombord stickistäv med norsk lagstiftning är bara några exempel. Klart att Skandinaviens araber också skall ha ett flygbolag ala Emirates.
Anmäl inlägget
Köpare institutionella investerare
Skrivet av Linkan, 2018-06-28 13:19:58
STOCKHOLM (Direkt) Den norska staten sålde sitt resterande innehav i SAS, 37,8
miljoner aktier, till kursen 17:25 kronor per aktie.

Det framgår av ett pressmeddelande.

På tisdagen stängde SAS-aktien på 17:81 kronor.

Posten motsvarar 9,88 procent av totala antalet ordinarie aktier i SAS.

Aktierna såldes till institutionella investerare i en så kallad accelererad
bookbuilding, som aviserades på tisdagseftermiddagen.
Anmäl inlägget
Rea på SAS?
Skrivet av baggen, 2018-06-28 11:00:45
Trolig lite fornuft i selge SAS med dagens aksjekurs. SAS ikke lenger noen norsk "flag-carrier" når den norske stat er ute. I I forhandlinger med Russland om Sibirkorridoren har vel nettopp dette blitt brukt som argument for at SAS alene skulle ha denne rettigheten? Felles skandinavisk AOC ? Står for fall. Norwegian får tillatelse til å bruke sibirkorridoren ved neste forhandling?
Anmäl inlägget
Javisst...
Skrivet av Arnoldo, 2018-06-28 10:29:03
...rimmar det illa! Som Arlanda International AP är byggt och fungerar, så borde man ändra namnet till Arlanda Flygstation...
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Kurtan, 2018-06-27 23:17:41
Herr Kjos köper alla aktier säkert via bulvaner :)
?!
Anmäl inlägget
Rimmar illa
Skrivet av SAS A340, 2018-06-27 16:00:41
Sveriges ambision är o sälja. Danmark får SAS, findland Finnair o Norge Norwegian... Sverige blir matade till dessas huvudstäder för vidare transport,lite flygskatt på det o utalandet att göra ARN nordens nav blir.... klassisk S nojja.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev