Boeing kommer allt närmare ett beslut om att ta fram ett helt nytt flygplan, en Boeing 797, som ska fylla luckan efter den mycket populära men åldrande 757. Ett flertal flygbolag har sagt sig vara intresserade av en maskin som ligger mellan Boeing 737 MAX-familjen och Dreamlinerfamiljen. Det ska alltså vara en single-aisle med relativt lång räckvidd och med en sätesekonomi som är bättre än de stora långlinjemaskinerna. En del rykten talar om att Boeing ska presentera satsningen på den stora flygmässan på Farnborough om några veckor.
Airbus å sin sida har hela tiden hävdat att en sådan maskin finns redan och heter A321LR. Den har redan världsrekordet i räckvidd för en single-aisle, finns i produktion och säljer relativt bra: Alltså är Boeings planer gamla redan innan de lämnat ritbordet. Med 7 400 kilometers räckvidd flyger A321LR längre än någon av Boeings MAX-maskiner där MAX-10 klarar 6 100 kilometer.
Men trots det vill Airbus göra det än svårare för Boeing och har börjat planera för en A321XLR so ska ligga precis i det segment dit Boeing siktar. Att både flygplanstillverkarna har fullt fokus på flygplan i storleken 200 – 270 stolar, single-aisle och med lång räckvidd, är att de flesta analytiker är äverens om att det är där som den riktigt värdefulla marknaden finns. De stora långlinjemaskinerna säljer inte lika bra som förr när flygbolagen sneglar allt mer på den växande halvlånga intercont-marknaden mellan mindre destinationer, vid sidan av de stora huvudflygplatserna.
Till del är det en utveckling av långlinjemarknaden som Norwegian drivit på med ett flertal transatlantiska linjer mellan västra Europa och östkusten i USA, nu senast med planerad trafik från Dublin till Kanada. Björn Kjos har också meddelat att han gillar Airbus planer på en utvecklad A321LR, en maskin som Norwegian för övrigt redan tecknat sig för. Vid ett möte för flygbolagschefer nyligen fick han en direkt fråga om Norwegian var intresserad av en A321XLR:
– Ja, definitivt. En Airbus A321 med ännu längre räckvidd är ett extremt intressant flygplan för oss.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Norska oljefonden....
Skrivet av Herman, 2018-06-29 13:19:27
Ingen fara för nedläggelse här inte, med norska oljefonden i ryggen är dem nästan lika starka som Emirates.
|
|
Single aile long range
Skrivet av Mr €, 2018-06-29 11:58:30
Redan 707, DC-8-62 var single aile och dess räckvidd överstige A321LR. Boeing 797 är en Twin aile 4500nm 220-270 pax plan till ett pris av en A321. Sedan måste motorer väljas och köpas. Det blir en ersättare till 757/767 om Boeing lyckas konstruera den till detta låga pris i komposit och byggd av robotar.
|
|
PR
Skrivet av John Silver, 2018-06-28 20:31:53
Det här är inget annat än ännu ett desperat PR stunt från Kjos gubben
|
|
B797
Skrivet av DaL, 2018-06-28 20:18:08
Vad man arbetar på just nu är inte en singel aisle, utan en med två mittgångar i 2-2-2 eller 2-3-2.
|
|
Norwegian
Skrivet av Lasse, 2018-06-28 14:58:44
Är intresserade av alla flygplansmodeller enligt Kjos tycke, vips så har han fått synas lite i medialjuset igen!
|
|
NAS
Skrivet av @Kent, 2018-06-28 14:37:13
Förmodligen...
|
|
Hummm
Skrivet av Kent, 2018-06-28 12:55:35
Finns NAS om nåra år?
|
|
XKL?
Skrivet av FO, 2018-06-28 11:53:27
XLR
|
|
Bara
Skrivet av En, 2018-06-28 09:46:57
Lustigt att Norwegian bara vill ha ett enda exemplar av flygplanet som det står i rubriken!!
|
|