Skriv ut  

Första begagnade A380 levererad

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 juli 2018
Portugisiska Hi Fly blir först med att ta in begagnade A380 i flottan och blir samtidigt fjärde europeiska flygbolag med flygplansmodellen. Vilka som ska hyra de stora maskinerna är oklart, men det kan vara en möjlighet för en av Hi Fly’s stora kunder, Norwegian.

Airbus har haft det motigt med försäljningen av superjumbon A380-800. Det är främst tack vara Emirates som maskinen fortsatt är kvar i flygplanstillverkarens produktkatalog. I dagsläget finns konfirmerade beställningar på sammanlagt 331 maskiner. Av och till har diskuterats om det finns en andrahandsmarknad för den stora maskinen, något som Airbus har en vacklande inställning till. Å ena sidan är det ett sätt att hitta nya marknader för flygplanet, å den andra blir det en intern konkurrens i arbetet med att sälja nya flygplan.

Men nu har en första begagnade A380:n levererats. Det är det portugisiska wet-leasebolaget Hi Fly som tagit emot den första av två A380 som tidigare flög för modellens launch-customer Singapore Airlines. De har dock redan efter tio års trafik börjat fasa ut maskinen ur flottan och hittills gjort sig av med fyra flygplan. Flera försök att sälja eller leasa ut dem gav ingen utdelning och det fanns planer på att helt enkelt skrota dem och sälja reservdelarna, när HyFly bestämde sig för att ta in två av dem i verksamheten. Där gör de sällskap med en flotta av i huvudsak långlinjemaskiner, tio A340 i olika versioner och fem A330-200.

Vilket flygbolag som står som kund till att hyra in maskinen när den sättas i trafik efter genomgång hos Hi Fly, är inte känt. Men det finns i dagsläget ett stort antal tänkbara kunder som har problem med flottplaneringen i efterdyningarna av motorproblemen med Rolls Royce Trent 1000 som i huvudsak sitter på B787. Norwegian är ett av de flygbolagen som sedan tidigare är storkund hos HiFly och även i dagsläget har en A340-500 inhyrd för långlinjetrafiken från Barcelona. Än mer intressant blir det för Norwegian i och med att HiFly har presenterat planer på att öka kapaciteten i de två maskinerna. I dag är det fortfarande 471 stolar i tre klasser, samma utförande som Singapore Airlines flugit med, men genom att fokusera på en betydligt större economy-kabin ökar antalet möjliga passagerare dramatiskt. 

Det är en väg som Malaysian Airlines valt att gå. De sex A380 som ingår i flottan har inte gått att fasa ut genom försäljning eller uthyrning. Istället har man byggt om dem till i princip en enda stor ekonomikabin med sikte på att få leasingkunder dels bland kryssningsrederier, dels inför de stora pilgrimsflygningarna varje år.

Även British Airways kan tänka sig att bygga ut den egna flottan på tolv A380 med fler maskiner, antingen nya under förutsättning att priset sänks, eller med begagnade.



   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev