Skriv ut  

Anklagelser i spåren av Nextjets konkurs

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 juli 2018
Ett underlag som mörkade viktiga fakta. Det menar nu några av dem som gick med i en nyemission för att rädda flygbolaget Nextjet att de utsatts för. Men de ansvariga nekar och ordkriget är igång.

Dagarna efter konkursen uppskattades skulderna i Nextjet till cirka 100 miljoner. Nu visar det sig att de är betydligt högre, cirka 300 miljoner. Trots att verksamheten såg allt annat än ljus ut under våren i år, stöttade några av ägarna flygbolaget med miljontals kronor fram till veckorna innan konkursen. Det rapporterar svenska YLE.

Ägarstrukturen i Nextjet var fördelad på fyra delägare: Femtio procent ägdes av två finska företag, Herrfors AB och Solving AB tillsammans. Två åländska företag, Air Åland och Alandia Air ägde 45 procent och VD Magnus Ivarsson ägde fem procent. Alla har de förlorat pengar och nu börjar anklagelserna.

Det är de åländska ägarna som menar att informationen inför nyemissionen hösten 2017 var friserade och visade upp en skönmålad bild av situationen i flygbolaget. Det gäller bland annat försäljningen av två av flygplanen i flottan som efter en snabb affär skulle tillföra företaget 30 miljoner kronor. Det fanns också beskrivningar av en positiv utveckling på passagerarsidan och besparingar som genomförts. Sammantaget var det en ljus bild av Nextjets framtid och aktieägarna gick in med sammanlagt 40 miljoner i en nyemission.

Det var dock pengar som inte hjälpte till att få flygbolaget på fötter och var pengarna är idag, är det ingen som vet. Men framför allt tycker de åländska delägarna idag att underlaget för nyemissionen dolde verkliga och oroande fakta.

– I korthet kan man säga att det prospekt som presenterades för oss innehöll direkta fel, kostnader undanhölls. En mycket ljusare bild av framtiden förutspåddes än den var i verkligheten, säger Air Ålands styrelseordförande Björn Kalm till Yle Österbotten.
 
Det är dock ett påstående som Peter Boström, då styrelseordförande i Nextjet inte håller med om. De uppgifter som fanns sammanställda i underlaget kom från den operativa avdelningen i Nextjet och det var information som han räknade med stämde, säger han till svenska.yle.fi och menar att orsaken till att det snabbt började gå utför var att försäljningen av flygplanen drog ut på tiden och bara inbringade 10 miljoner och att flygbolaget aldrig hämtade sig efter att licensen under en tid drogs in av Transportstyrelsen i Sverige. 

– Det här två faktorerna plus de försenade flygplansaffärerna knäckte Nextjet, säger Peter Boström i intervjun.

De åländska ägarna har ännu inte bestämt om de accepterar den förklaringen. Det kan bli tal om att vidta rättsliga åtgärder men det blir en senare fråga och först när konkursutredningen kommit ett stycke längre.

Ingen av de som satsat pengar i Nextjet lär få något tillbaka. I dagsläget är det 300 miljoner i skulder och cirka fem miljoner i tillgångar. Åland har dock fått tillbaka flygtrafiken till Stockholm. Det är nystartade Air Leap som flyger, med Magnus Ivarsson som vd.




Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fabriceringar
Skrivet av Obs, 2018-07-13 11:25:40
Osanningar och löften utan substans, något som bl.a flygplatschefer har får erfara.
Anmäl inlägget
nextjet i kk
Skrivet av thomas, 2018-07-11 05:37:09
I princip är alla bokslut i EU irrelevanta i relation till det egentliga ekonomiska läget i ett bolag.
Ett bokslut är ur juridisk laglig mening dispositivt, man får av konkurrens skäl etc. visa egentligen vad man vill, värdera upp tillgångar etc.
så inget att gå efter, men det går att åtala styrelse och vd för bedrägeri om bolaget vilselett de som stoppade in pengar, det kommer att ske.
Anmäl inlägget
Forts.
Skrivet av X, 2018-07-10 19:17:19
Jämför med Norwegian som har övervärderade flygplan i balansräkningen. När man sålde 11 B737 förra året i sale-leaseback realiserades en förlust på ~550 MNOK, dvs runt 50 MNOK per flygplan (runt 7 års ålder på dessa maskiner). Alltså, bokförda värdet på flygplanen var långt över det verkliga värdet och när en konkurs då inträffar i ett sådant bolag försvinner väldigt snabbt stora tillgångar och skulderna blir mycket högre än vad de varit vid en första anblick.
Anmäl inlägget
Inga problem i flygbranschen...
Skrivet av X, 2018-07-10 19:16:31
Det är inga större konstigheter att "räkna fel" på 200 MSEK i ett flygbolag, inte ens av Nextjets storlek. Bokförda tillgångar behöver verkligen inte ha lika högt marknadsvärde som de har när de sedan ska säljas på marknaden, framförallt inte efter en konkurs.

Anmäl inlägget
Dumhet?
Skrivet av Gällivarebo, 2018-07-10 18:59:23
Kollar man trafikverkets hemsida så vet man fem minuter senare att Nextjet inte ägde ett enda av sina flygplan och således inte kunde sälja något. Man kan bara spekulera varför ägarna satsade nya pengar när det var uppenbart för vem som helst att företagets situation var hopplös.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av istvan, 2018-07-10 12:05:42
I Mariehamn v.26 lördagen stod en helt Nextjet dekalerad bil på en tomt i varje fall.
Får man köra bilar från ett konkursbo?

300 miljoner kontra 100 miljoner i skulder.
Den inhyrda konkurs firman som skötte avslutet av företaget och g.k nyemission av aktier måste haft
problem med sina räknemaskiner!?
Hur kan man räkna fel på 200 miljoner?!
Anmäl inlägget
nextjet i kk
Skrivet av thomas, 2018-07-10 09:17:00
Det är så här det brukar vara när nya pengar slängs efter förlorade gamla.
Gör aldrig det, alla siffror är friserade för att just få de nya pengarna, det är bara lägga på PI så får man de rätta förlust siffrorna, mer kommer komma fram under konkursutredningen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev