Skriv ut  

Air Leap tar upp konkurrensen med BRA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 juli 2018
Det första försöket backade man undan från. Men nu tar nystartade Air Leap upp konkurrensen med BRA på sträckan Jönköping – Stockholm.

Nystartade Air Leap fortsätter att lägga upp det kommande linjenätet: I tillägg till den aviserade linjen mellan Arlanda och Karlstad, har man nu presenterat planer på att börja flyga mellan Jönköping och Arlanda.

– Mer stora nyheter! Den 20 augusti börjar Leap flyga mellan Jönköping - Stockholm Arlanda Airport med 20 veckovis avgångar, skriver flygbolaget på sin facebooksida.

Det innebär i så fall att man den här gången bestämt sig för att ta upp konkurrensen med BRA. Det första steget in på den svenska inrikesmarknaden var att försöka ta upp trafiken mellan Kristianstad och Arlanda sedan Sparrow Aviation gått i konkurs. Men när också BRA bestämde sig för att börja trafikera den linjen, drog sig Leap ur redan innan planerna satts i verket. 

I Jönköping räds man dock inte konkurrensen från BRA som redan kommit igång med flygningarna med hjälp av en inhyrd Fokker 50. Av allt att döma ersätts den med en av de ordinarie ATR72-600 efter sommaren.

Jönköping hade förra året knappt 114 000 passagerare, varav drygt 35 000 var inrikespassagerare. Utrikesmarknaden är alltså cirka dubbelt så stor som inrikes vilket bäddar för en hård konkurrens. Under årets fem första månader i år, när Nextjet flög mellan Jönköping och Arlanda, låg antalet passagerare på i snitt 2 500 varje månad. Avgörande för hur konkurrensen utvecklar sig är om det är Arlanda eller Bromma som kommer att locka passagerarna. 

Jönköping blir Air Leaps andra inrikeslinje efter Karlstad – Arlanda som drar igång den 1 september. Även där har BRA analyserat möjligheterna att ta upp den nedlagda trafiken, men konstaterade att Bromma inte var rätt flygplats. Merparten av resenärerna från Karlstad flyger vidare ut i Europa och behöver därför Arlanda.
         
Air Leap har i dagsläget fem linjer, antingen redan igång eller planerade: Arlanda – Karlstad, Arlanda – Jönköping, Mariehamn – Arlanda, Mariehamn – Åbo och Oslo – Ørlandet. All trafik flygs med en Saab 340.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

upphandling
Skrivet av luftenshjälte, 2018-07-26 15:13:52
Syftade då på Stockholm-Mariehamn
Anmäl inlägget
DAT
Skrivet av PAX, 2018-07-26 07:11:58
Enligt Air Leap hemsida så ska dom anlita DOT.
Anmäl inlägget
Nextjet var inte upphandlad...
Skrivet av Linus, 2018-07-25 23:12:28
Nextjet JKG - ARN var inte upphandlad linje.. Är det så jobbigt att ta reda på fakta innan man kommenterar?
Nextjet flög linjen självmant.
Den enda linjen JKG har som är upphandlad är Frankfurt..
Anmäl inlägget
AIS
Skrivet av JKG, 2018-07-25 02:05:02
Enligt Air Leap hemsida så skall de anlita AIS att flyga Saab340. Flyger de idag inte J31 bara?
Anmäl inlägget
@ Göran
Skrivet av KK, 2018-07-24 07:52:57
Ja, då förstatliga inrikesflyget, och all annat flygande, då kan politbyrån bestämma vem som får flyga och vart dom får flyga till. Samtidigt kan man ju passa på att förstatliga privata näringslivet överlag..
Det funkar ju så fantastikt med kommunismen...
Anmäl inlägget
Faktakoll
Skrivet av Jan, 2018-07-24 07:05:27
Man kunde ju önska att artikeln innehöll fakta.
Skärpning Anders Carlsson
Anmäl inlägget
Förstatliga
Skrivet av Göran, 2018-07-23 22:31:27
...hela inrikesflyget så man vet om man kommer iväg/hem eller inte.
Lägg på 10.000 kr per medborgare (likt TV-licens) och flyg sedan gratis hur mycket du vill, men glöm inte att registrera ig för flygskatt via autogiro.
Anmäl inlägget
Varför inte..?
Skrivet av luftenshjälte, 2018-07-23 18:19:16
Nextjets trafik var upphandlad, dvs att dom fick hjälp för att få linjen att gå runt. Detta lär vara fallet även för Air Leap då man hyrt in en kärra (DAT?) att köra sträckan så dom inte förlorar linjen medan tiden dom själva väntat på sina papper.

Och som svar till Ålandspassageraren.. 340 tar över 30 PAX, inte 19..
Anmäl inlägget
ATT
Skrivet av Typ, 2018-07-23 14:52:24
Folk orkar förlora sina pengar. Nextjet lyckades inte o varken BRA eller AirLeap kommer tjäna pengar på Jönköping eller KiD för den delen. Svenskt inrikesflyg håller på att dö. Det har våra politiker sett till.
Anmäl inlägget
Inte en Saab
Skrivet av JKG, 2018-07-23 13:13:39
Inte en enda linje idag går med Saab.
ATR och J31 används.
Anmäl inlägget
BMA
Skrivet av Jens, 2018-07-23 09:15:24
Jag hoppas verkligen att BRA går segrande ur den kampen. Från södra Sverige är Bromma att föredra alla dagar i veckan. De flesta passagerarna ska till Stockholm. Ingen i Götaland använder Arlanda som transitflygplats till utlandet.
Anmäl inlägget
Saab 340?
Skrivet av Ålandspassageraren, 2018-07-23 07:35:24
Hmmmm, en liten Saab mellan Mariehamn och Arlanda i så fall..den tar bara 19 passagerare.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev