Skriv ut  

Flygbolag backar från regeln om två personer i cockpit

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 augusti 2018
Det behövs ingen ”som sitter vakt” när någon av piloterna lämnar cock-pit. Det menar allt fler myndigheter och flygbolag som nu lämnat regeln som infördes efter Germanwings krasch för tre år sedan.

Det var mardrömmen med Germanwings flight 9525 i mars 2015 som öppnade för den nya regeln ”alltid två personer på flight-deck”. Andrepiloten på Germanwings flygning från Barcelona till Düsseldorf tog chansen när han blev ensam i cock-pit, låste dörren och kraschade sedan maskinen med berått mod och tog 144 passagerare med sig i döden. 
 
Efter det tog en rad flygmyndigheter till sig regeln att om en av piloterna lämnar flight-deck, ska någon ur kabinpersonalen ta den tomma platsen. Allt för att inte upprepa händelserna ombord på Germanwings-flighten. Det gällde flygningar med flygplan med fler än 50 stolar ombord och ett flertal europeiska flygbolag antog de nya reglerna och såg till att det alltid fanns två personer i cock-pit om någon av piloterna lämnade, till exempel för att gå på toaletten.
 
Men ganska snart kom det kritik mot reglementet och redan efter något år slutade bland andra Lufthansa och Swiss med ” alltid två personer på flight-deck”. Sedan dess har allt fler nationella flygmyndigheter backat från de nya reglerna och därmed lämnat öppet för flygbolagen att bestämma. Nu senast är det Australian Aviation som lämnar systemet, ett beslut som välkomnats av pilotorganisationerna i Australien. 
 
Det är främst säkerhetsaspekten som gör att man fasar ut den snabbt införda regeln. En icke-pilot är ovan vid miljön i cock-pit och är mer ett störande moment än en tillgång för den då ensamma piloten, menar kritikerna. Dessutom är det ett problem att en i kabinbesättningen lämnar jobbet och säkerhetsrutinerna i kabinen för att istället ”sitta vakt” inne på flight-deck. I våras publicerade också EU helt nya regler för hur piloters mentala hälsa ska testas innan de accepteras på en flygskola.
 
- Reglerna infördes alldeles för snabbt och utan att man på allvar analyserade de risker som finns med att släppa in en tredje person på flight-deck. Det handlade mer om att lugna passagerarna och nu har man insett att det inte är en särskilt bra idé, sa Murray Butt, ordförande för ett av de australiensiska pilotfacken i en kommentar. 



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nedlåtande, ja..
Skrivet av ABC@drt, 2018-08-13 00:28:14
Ja, du låter fruktansvärt nedlåtande. Tyvärr är det inte en kvalite flygbolagen ofta söker efter. Lycka till i en annan bransch.
Anmäl inlägget
Stavning?
Skrivet av Lenny, 2018-08-11 17:35:41
cock-pit, flight-deck, icke-pilot? Varför alla bindestreck på måfå?
Anmäl inlägget
@drt
Skrivet av Andy, 2018-08-11 08:07:23
Nu är det ju så att pilot inte heller är en så svår utbildning att klara av och piloter är inget mer än en vanlig människa.
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av drt, 2018-08-10 19:39:59
@ABC

Jag vill inte låta nedlåtande, men i och med att det är så ofantligt mycket lättare att bli steward än det är att bli pilot så blir det en större säkerhetsrisk att släppa in en ensam steward tillsammans med en ensam pilot i en låst cockpit. Risken att stewarden är en potentiell terrorist är större eftersom yrket inte har lika lång utbildning och inte lika höga intelligenskrav.

Som sagt, vill en pilot krascha planet så kan man hitta enkla sätt att göra detta på ändå.
Anmäl inlägget
Two pilot concept!
Skrivet av Re:Cluj, 2018-08-10 07:54:38
Tänk så totalt fel du har!
Anmäl inlägget
Var jobbar ni?
Skrivet av ABC, 2018-08-09 15:32:02
Nu börjar jag bli rädd, finns det fler regler ni nonchalant ignorerat? Man undrar hur det står till med CRM på vissa bolag ("en okänd medlem i besättningen)?? Sen finns det väll ändå inte ett enda bolag som tillåter kabinpersonal att sitta i piloternas stolar under flygning även om en är på toaletten, vi sitter på klapp och inget annat.
Anmäl inlägget
Njae
Skrivet av Bertil, 2018-08-09 09:43:29
Fast problemet är att man tog in personer som ibland är väldigt nya på jobbet att sitta med en ensam pilot i en låst cockpit. Alla insåg väl att det är betydligt säkrare för en pilot att sitta själv då.
Anmäl inlägget
Snart bara en pilot
Skrivet av cluj, 2018-08-09 08:28:30
Inom 2-4 år kommer 50 % av flygen inom Europa att ha en pilot (styrman) som övervakar och resten sköts av operatörer på marken. Utvecklingen på drönarområdet (teknik/fjärrstyrning) går exceptionellt fort just nu.
Anmäl inlägget
Inte omtyckt
Skrivet av J, 2018-08-08 23:08:15
En kompis som är pilot är klart emot denna regler. Han anser att det snarare försämrar säkerheten att sitta bredvid en ofta helt okänd medlem ut kabinpersonalen mot att sitta själv några minuter. Är benägen att hålla med honom.
Anmäl inlägget
Spel för kulissen
Skrivet av Alex , 2018-08-08 20:39:19
Denna regel har aldrig tillämpats fullt ut. Den är ogenomtänkt och bara för att lura allmänheten.
Anmäl inlägget
"Säkerhetsåtgärd"
Skrivet av drt, 2018-08-08 18:42:08
Den här "säkerhetsåtgärden" används ändå aldrig utav de större flygbolagen. När den ena piloten går på muggen så är den andra piloten ensam i cockpit.

Vill man krascha planet som pilot så kan man ändå hitta enkla vägar att göra detta på. Meningslösa symbolåtgärder bör vi hålla oss borta från. Bra jobbat flygbolagen! :)
Anmäl inlägget
Vansinne.
Skrivet av ABC, 2018-08-08 16:46:10
Hur tänker man när man tar bort en helt gratis säkerhetsåtgärd?
Anmäl inlägget
Livstrött autopilot
Skrivet av Dragan, 2018-08-08 09:15:39
Tänk om en stackars pilot sitter där själv och halvsover när den andre går på toaletten. Då plötsligt finner han sig överrumplad av autopiloten som bakbinder honom med hans eget säkerhetsbälte och sedan låser cockpitdörren från insidan. Sedan styr den livströtte autopiloten mot evighets pension.
Näe det är nog bäst om man behåller två personsregeln i cockpit.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev