Just nu befinner sig det statliga sydafrikanska flygbolaget South African Airways, SAA, i ”teknisk konkurs”. Skulderna är uppe i drygt två miljarder dollar och bankerna vägrar nu att låna ut mer pengar. Ledningen har därför börjat sälja av så mycket som möjligt för att få ihop de pengar som behövs för att rädda flygbolaget. Man hoppas också på ett tillskott av skattemedel, i tillägg till de hundratals miljoner som redan pumpats in i det haltande flygbolaget.
Men det är inte bara SAA som ser en konkurs hota vid horisonten. Den kommande vintern räknar de flesta bedömare med att bränslepriserna fortsätter uppåt. Samtidigt råder en alltmer besvärande pilotbrist i Europa, något som bland annat drabbade SAS i somras. Det resulterade i mängder av inställda flygningar med åtföljande krav på stora belopp i kompensation för trafikstörningarna. En utgiftspost som knappast har ingått i kalkylerna.
I Europa är konkurrensen mellan lågkostnadsflygbolagen och de traditionella nätverksbolagen hårdare än på många andra marknader. Drygt 40 procent av alla stolar som flygs i Europa sitter i Ryanair, Easyjet, Vueling, Wizz eller andra lågkostnadsbolag. I USA till exempel är det bara 32 procent lågkostnadsstolar på marknaden.
– De utmaningar som nu väntar och som hittills lett till att både Monarch och Air Berlin gått i konkurs, är inte isolerade händelser. De närmaste tolv månaderna är det troligt att åtminstone fem mellanstora europeiska flygbolag i Europa följer efter och går i konkurs.
Det säger Gediminas Ziemelis, analytiker på Aerotime och spår samtidigt att flygbolagsmarknaden i Europa snart kan börja likna den amerikanska. Under en tioårsperiod mellan 2004 och 2015 förvandlades 11 fristående flygbolag till fyra jättar, American, Delta, Southwest och United, främst genom samgåenden och uppköp. Det har resulterat i att den amerikanska flygbolagsmarknaden nu är relativt lönsam samtidigt som biljettpriserna ökat. Redan nu pågår ett visst mått av sammanslagningar, främst hos Lufthansa och IAG men samtidigt finns det skillnader i marknaderna som bromsar utvecklingen i jämförelse med USA.
– I USA lever fortsatt systemet med stora hubbar kvar. Den europeiska flygplatsstrukturen är annorlunda samtidigt som point-to-point-resandet är betydligt mer utbrett, fortsätter Gediminas Ziemelis.
– Men det gäller för de europeiska flygbolagen att hitta sina nischer, något som Monarch och Air Berlin inte hade, och utifrån det förbereda sig på att stanna kvar på marknaden. De som inte lyckas med det kommer att försvinna in i glömskan.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Topp 5 kk
Skrivet av Foliehatten, 2018-09-29 19:32:38
Wizz Alitalia WOW Norwegian LOT
|
|
Incorrect
Skrivet av Even, 2018-09-29 18:01:17
Dette stemmer overhode ikke- Det finnes en rekke fremadstormende amerikanske bolag, som ikke er i de 4 mastodontene. JetBlue, Spirit, Allegiant, Alaska og Hawaiian bare for å nevne noen. -Det er ingen grunn til noen videre konsoliderig i Europa. Verken IAG, dller Lufthansa group, bør bli større. Det begrenser konkurransen.
|
|
flygbranschen
Skrivet av thomas, 2018-09-29 10:26:40
Varför plankar inte fler flygbolag Southwest? ja utöver Ryanair. De har varit lönsamma nästan under hela sin 45 åriga historia Linjeflyg var över och kollade hur de fungerade redan på 70 talet, men nej de lärde sig ingenting, de skulle köra Svenskt.
|
|
SAS
Skrivet av Leo, 2018-09-27 21:45:24
Blir nog inte SAS , speciellt när man har haft vinst senaste 5 åren och passagerare ökar.
|
|
Southwest
Skrivet av Fakta, 2018-09-27 20:39:01
Ja, Southwest är helt unikt med sin fria sittning och numrerade köbildning. Ett fantastiskt och kundvänligt bolag. Flög dom igår mellan Satt Lake City och Milwaukee. Ett bolag som aldrig gnäller och tar inte betalt för bagage och ändring av flygbiljett och är lönsamt.
|
|
SAS?
Skrivet av Jean-Peirre, 2018-09-27 10:49:51
SAS nästan!?
|
|
KKar
Skrivet av thomas, 2018-09-27 10:04:54
South west ligger utanför allt i USA flyg, så även Jet blue, och ha så gjort sen de startade de opererar inte utifrån hubbar. De håller sin affärsmodell stenhårt. med ex. en flygplanstyp.
|
|