Skriv ut  

Hård Brexit kan stoppa brittisk flygtrafik i Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 september 2018
Ännu finns inga beslut om hur flygtrafiken i Europa ska fungera när Storbritannien lämnar EU. Blir det en hård Brexit kan det innebära stopp för bland annat BMI’s flygtrafik på de regionala flygplatserna.

- Det vore förödande, säger en flygplatschef.

BMI
BMI
 
Den 29 mars nästa år lämnar Storbritannien EU. Så är det tänkt. Vad som då sker är i mångt och mycket ovisst, förhandlingarna har knappast gått särskilt smidigt hittills.

Det har fått IATA att reagera och peka på att en så kallad hård Brexit kommer att innebära stora problem för flygtrafiken i Europa. I första hand gäller det de brittiska flygbolagen men i princip måste alla flygbolag inom unionen då skaffa sig separata avtal med Storbritannien. Utan ett sådant tvingas flygtrafiken mellan de aktuella länderna att upphöra. 

I ett katastrofscenario innebär det att British Airways, Easyjet och BMI försvinner från Sverige.

– Det vore förödande för oss. Slingan Karlstad – Jönköping – Frankfurt är enligt BMI själva en av deras bästa linjer i Europa. Det ser vi ju själva med den beläggning vi har idag. Faktum är att vi hade frågan uppe på ett styrelsemöte härom veckan så det är ett klart orosmoln, säger Rony Forsberg, vd på Jönköpings Airport.

På Transportstyrelsen arbetar man med frågan och menar att det fortsatt är en lång väg att gå innan allt klarnar. 

– I mitten av oktober vet vi mer om vilken väg som Storbritannien ska ta, om det blir en så kallad hård eller mjuk Brexit, säger Carina Pettersson på Transportstyrelsen.

Easyjet, bland andra har tagit sig an de hotande förändringarna genom att skaffa ett AOC inom EU. Det räcker dock bara en bit på väg. Flygbolaget med ett EU-AOC måste också ägas till minst 50 procent inom EU, annars försvinner möjligheten att ha operativa licenser inom unionen. 

IATA förutsätter att flygbranschen kommer att lösa frågan om de olika luftfartsavtal som nu kommer att krävas, oavsett vilken typ av uttåg som Storbritannien bestämmer sig för. Men organisationen pekar på att det är ingenting som löses i en handvändning och framför allt blir det ytterligare en börda som läggs på flygbolagen.

Men om det inte sker?

– Då får vi se oss om efter ett annat flygbolag i Europa som kan flyga trafiken till Frankfurt. Vi har haft den i snart två år med två rotationer per dag och har faktiskt diskuterat att lägga till ytterligare en daglig flygning. Den här linjer är här för att stanna, säger Rony Forsberg.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Sur
Skrivet av Jr, 2018-09-29 17:56:01
Du tänker nog på bidraget vid uppstarten men den perioden är över nu.
Inga bidrag ges till linjen f.n.
Anmäl inlägget
Det svänger
Skrivet av Sur, 2018-09-29 08:03:19
Det var väl inte så länge sedan det fick skjutas till pengar från olika håll i de båda regionerna då BMI sa att pengarna var slut. Nu är det deras mest lönsamma linje, en fantastisk utveckling med tanke på att flygskatten på 60 kr borde lett till total nedläggelse av svenskt flyg.
Anmäl inlägget
BMI
Skrivet av Keza, 2018-09-28 21:07:07
Antagligen tas en av två dagliga turer bort då.
Anmäl inlägget
Norrköping - München
Skrivet av Zeke, 2018-09-28 18:18:01
Hur blir det med den då ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev