Skriv ut  

SAS jagar bort Cathay Pacific från Köpenhamn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 oktober 2018
Cathay Pacific står inte emot när SAS flyttar trafiken till Hong Kong från Arlanda till Kastrup. Den helt nya linjen läggs ner efter bara en säsong. Det gör att SAS och Finnair åter delar på den nordiska marknaden.

Cathay Pacific
Cathay Pacific
 
Cathay Pacific och en linje till Hong Kong var länge i topp på önskelistan på Kastrup. Flera gånger var det nära, särskilt när flygbolaget började expandera linjenätet i Europa och när det sedan blev verklighet var det en klar fjäder i hatten för Köpenhamn: I början av maj invigde Cathay linjen till Kastrup med tre avgångar i veckan. Det var sagt att det skulle vara en säsongslinje med ambition att utvecklas till helårstrafik.

Men bara ett par veckor efter att trafiken kommit igång meddelade SAS att de flyttar den egna Hong Kong-trafiken från Arlanda till Kastrup. Det gav en bättre tidtabell, enligt SAS. Det är inte otroligt att Cathays närvaro i Köpenhamn också var en orsak.
         
Att det inte var ett särskilt välkommet beslut hos Cathay Pacific, har Flygtorget rapporterat om tidigare. Nu visar det sig också att SAS med sin manöver jagat bort konkurrenten från Skandinavien: Cathay Pacific återupptar inte linjen nästa år som planerat var. 
         
SAS som medlem i Star Alliance har ett betydligt kraftfullare fotfäste i Köpenhamn och Skandinaven än vad Cathay som medlem i OneWorld kan visa. Enligt Kastrups egna beräkningar finns en marknad på närmare 50 000 årspassagerare i flygplatsens upptagningsområde. Där får nu SAS en  fördel som enda aktör med cirka fem direkta avgångar i veckan till Hong Kong. Den marknaden är å andra sidan ungefär lika stor som den som finns i den region som omfattar Stockholmsregionen. Det ger istället Finnair åter fritt fram med den snabbaste flygningen till Hong Kong från Skandinavien. Finnair har tidigare uppgett att cirka 30 procent av resenärerna på linjen till den tidigare brittiska kronkolonin, är svenskar. 



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Maverick
Skrivet av Faktum, 2018-10-02 19:13:13
SAS hade inte ett enda ord om flygskatt i sitt pressmeddelande.
Anmäl inlägget
@Maverick
Skrivet av Gamma, 2018-10-02 19:12:36
SAS hade inte ett enda ord om flygskatt i sitt pressmeddelande.
Anmäl inlägget
Flygskattens fel
Skrivet av Maverick, 2018-10-02 17:23:15
Ni 4,4% som röstade på det flygfientliga MP har lyckats skicka ännu en linje ut från Sverige. Miljön har förstås inte vunnit någonting då linjen istället går till CPH men det ser ju bra ut på svenska miljöCV’t.
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Diamond, 2018-10-02 14:27:33
Ännu en gång så försämrar SAS för svenska resenärer.. Det är väl lika bra att dom lägger ner i Sverige och bara kör en linje till Kastrup.
Anmäl inlägget
CHP-HKG
Skrivet av VHHH, 2018-10-02 09:48:33
Cathay lägger inte ner för att SAS kommer till CPH.
Det var planerat från början att bara vara en säsong
Anmäl inlägget
Ledig maskin
Skrivet av Stellan B, 2018-10-01 22:13:05
CX meddelade igår att Frankfurt utökas från 7 till 10 flighter i veckan.
Så FRA får den maskin som gick till CPH. Inget ARN 2019 i alla fall.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Resande, 2018-10-01 21:32:40
Arlanda-Hongkong var perfekt när man skulle vidare till Filippinerna. Nu blir det till att klippa SAS kortet.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Resande, 2018-10-01 21:31:42
Arlanda-Hongkong var perfekt när man skulle vidare till Filippinerna. Nu blir det till att klippa SAS kortet.
Anmäl inlägget
Cathay
Skrivet av emil., 2018-10-01 14:53:09
Re: ARN
Marknaden finns väl knappast för två aktörer men nu när SAS flyttar är det väl knappast omöjligt att Cathay tar sin lediga maskin och testar på Stockholm en säsong.
Anmäl inlägget
Tidtabellen är enorm faktor
Skrivet av HR, 2018-10-01 12:10:01
Att SAS flyttar är förståeligt. Tidtabellen från Köpenhamn kan konkurrera bra med det andra sena avgångarna som oftast slukas upp av Lufthansa, mot Hong Kong (Star Alliance). Flög själv premiären ARN-HKG och måste säga att den är kass om man ska jobba samma dag.

ARN som hub är fruktansvärt trång också, kunde hellre varit GOT-HKG om du frågar mig ;)
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-01 11:56:11
Om nu Stockholm/Mälardalen är ett så stort marknad som vissa härinnne påstår, då är det väl lite konstigt att ingen aktör vill starta en ny linje ARN -HKG
Anmäl inlägget
FRA+3freq
Skrivet av Expx, 2018-10-01 11:52:18
Har tidigare rapporterats att Cathay hade väldigt dålig yield på HKG-CPH.
Anmäl inlägget
Helt olika marknader.
Skrivet av ABC, 2018-10-01 09:30:48
SAS har givetvis ett starkare linjenät i Köpenhamn ut i Europa men Cathay tar inte bara passagerare till Hong Kong, många resenärer från Köpenhamn reser vidare över hela Kina, Asien, Australien och Nya Zeeland.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-10-01 08:52:27
Det finns ju ett behov från ARN.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev