Skriv ut  

Polen vill bygga Europas största flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 oktober 2018
Planerna har varit igång sedan 2000. De polska myndigheterna såg redan då behovet att byta ut Warszawas flygplats. Med tiden har ambitionerna växt och nu planeras för vad som kan bli Europas största flygplats.

I Istanbul pågår just nu bygget av en ny jätteflygplats som ska ersätta de två nuvarande Sabiha Gokcen Airport och Ataturk Airport. Enligt planerna ska flygplatsen redan från start kunna ta emot 90 miljoner passagerare, vilket under den fortsatta utbyggnaden till sex landningsbanor ska kunna öka till 150 miljoner passagerare. Det är ambitionen att bygga en hubb som kan konkurrera med Dubai och Doha som driver på bygget. 

Nu ger sig även Polen in i tävlingen om att ha den största flygplatsen i Europa. Även där är ambitionen att bygga en hubb som i det fallet ska hantera transittrafik mellan östra Europa och Asien.

Det gör Chopinflygplatsen till viss del redan idag på flygbolagets LOT’s linjer österut men om man bygger en rejält ny flygplats så kommer det att öka också möjligheterna för LOT att växa, menar man. Trots att Polen är Europas sjätte största land sett till invånarantal är LOT bara det 19:e största flygbolaget i Europa. En ny flygplats ska alltså ändra på det.

Det är tankar som funnits länge. Faktum är att planerna på att bygga en ny flygplats utanför huvudstaden föddes redan 2000 och i takt med flygbranschens utveckling har storleken växt kontinuerligt. I ett första skede ska man vid en invigning kunna ta emot 45 miljoner passagerare årligen och sedan – precis som i Istanbul – växa ytterligare och kunna runda 100 miljoner passagerare ytterligare ett par år senare. 

Om bygget av den nya flygplatsen motsvarar de storstilade planerna, så är det trots det inte det enda flygplatsbygget i Europa. Istanbul ser ut att bli större och Heathrow har en tredje bana på gång. Dessutom ska problemtyngda Berlin Brandenburg öppna under 2020, dock med mer återhållsamma passagerarströmmar: 27 miljoner inledningsvis och 50 miljoner efter ytterligare utbyggnad. 

Chopin har idag drygt 16 miljoner passagerare årligen och slår i kapacitetstaket 20 miljoner inom fyra år. Att med det som utgångspunkt bygga en fem gånger så stor flygplats har dragit på sig kritik, bland annat från Ryanair som är ett av de största flygbolagen på den polska marknaden. Som vanligt väjer inte Michael O’Leary för att säga vad han tycker:

– Att bygga en skinande katedral mitt ute i ingenstans är helt idiotiskt, säger han. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Konstig utveckling
Skrivet av Pär Hallström, 2018-10-04 21:39:03
Håller med ARN, finns ingen logik i deras planer på utökning. Hubbar (tror jag) kommer inte att överleva i denna omfattning. Mindre och ekonomiska långdistansflyg kommer att omöjliggöra dessa flygplatsers ekonomiska existens.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-10-04 13:12:58
vad är det det kallas? Hybris?!
Anmäl inlägget
Regeringsinblandning
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-04 13:07:58
Det blir aldrig bra när en regering besluter att " vår huvudstads flygplats ska bli ledande" bara se hur det går med detta här i Sverige, sådär är väl bästa beskrivningen.
Privatisera, överlåt detta till proffesionella aktörer i stället för att låta okunniga politiker leka
Anmäl inlägget
Ambitioner
Skrivet av Nils, 2018-10-04 09:29:34
Blir sällan bra när en regering ska bestämma något. Om flygplatsen inte ens når taket idag med 16 miljoner passagerare, varför skulle helt plötsligt 100 miljoner flyga bara för att det är en ny flygplats?
Borde utveckla befintliga istället, Krakow tex. har enbart en ILS, kort bana, inga High speed exit taxiways.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev