Skriv ut  

Norwegian planerar sale-lease-back på 140 flygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 oktober 2018
En försäljning av över etthundra flygplan skulle ge Norwegian det kapital som flygbolaget behöver. En sådan affär verkar nu vara på väg.

 I dagarna levererade Norwegian en bra kvartalsrapport med ett stabilt överskott på närmare två miljarder. En del i det var intäkter från försäljningen av sammanlagt åtta flygplan, de två sista försvann dagarna innan rapporten presenterades. Att Norwegian tänker börja sälja av en del av flottan äring 
         
Norwegians flygplansflotta har växt kontinuerligt från 6 flygplan 2002 till 164 flygplan när 2018 är slut. Tillväxten fortsätter sedan, enligt Norwegians egen strategi, till 212 flygplan år 2020. Det är de stora beställningar som ligger kvar sedan 2012 när flygbolaget köpte 220 flygplan på ett bräde av Boeing och Airbus.

Frågan nu är hur stor del av de flygplanen som Norwegian själva ska äga. Norwegian för just nu samtal med ett antal finansiärer i Asien om en försäljning av upp till 140 flygplan. Det ska i så fall ske genom att lägga flygplanen i ett särskilt bolag som sedan samägs med en annan aktör varifrån Norwegian leasar tillbaka dem.

– I så fall blir det ett joint venture tillsammans med en annan aktör, sa Björn Kjos nyligen till norska dn.no.

Vilken den aktören bli är ännu oklart men en gissning är att den hör hemma i Asien. Där finns bland andra det kinesiska flygleasingföretaget BOC Aviation, idag ett av världens största på marknaden. En annan kandidat är BBAM som nyligen köpte 84 flygplan av Air Asia som därmed lösgjorde närmare en miljard dollar i kontanter till flygbolaget. En liknande manöver för Norwegian kan ge lika stora eller större summor, särskilt om de ursprungliga planerna på att sälja upp till 140 flygplan står fast. 

– Det handlar inte bara om att få in nytt kapital, lika viktigt är att finna en partner som kan finansiera flygplanen. Och inte minst att de är villiga att betala ett bra pris, säger Björn Kjos till dn.no.

Vilka flygplan det gäller är inte utsagt men det troliga är att merparten av Airbusflottan på hundratalet flygplan, både A320neo och A321LR tillsammans med de befintliga Boeing 737-800 och 737 MAX.



Kommentera artikeln
Det finns 29 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Spekulationer..
Skrivet av Marcus, 2018-11-02 21:18:13
Herregud så mycket spekulationer.. Det finns fantastiskt kapital i Norwegian. Höga kostnader pga expansion de senaste åren har resulterat i mörka kvartalssiffror. Det Norwegian gör nu är att se över lösgöring av kapital för att säkra ekonomin i vinter. Det finns kapital i företaget och ett fantastiskt värde i såväl bolaget som dess namn.
Anmäl inlägget
Lugnt, eller.
Skrivet av Undrande, 2018-11-01 22:45:32
Vågar man boka biljetter med dem?
Det borde vara lugnt ändå?
Anmäl inlägget
Interessant....
Skrivet av Roger, 2018-10-30 20:53:01
Til «Tailspin»; Litt pinlig at en nordmann uttaler seg på svensk side uten å ha en anelse om hva som forgår. Norwegian tjener kun penger hvert år i Q3. Om oljeprisen holder seg høy i vinter ligger det an til ett tap på 5 til 6 milliarder fram til neste sommer. Derav behovet for å redde stumpene ved «sale-lease-back» som innebærer større fleksibilitet, men i lengden enda høyere driftsutgifter.
Norwegian har i dag en renten-Renee gjeld på 33 milliarder NOK. Lykke Til...
Anmäl inlägget
Bränslehöjninger
Skrivet av Tailwind, 2018-10-30 19:12:24
Sv SAS-A340, Kanskje du bør være mer opptatt av hva som skjer med SAS A340 ved brenslehöjninger? Ikke vet jeg hva din agenda er for å ikke godta fakta om nordens største flygbolag.
Anmäl inlägget
6 månader
Skrivet av SAS A340, 2018-10-30 16:46:09
Enligt Norwegians finanschef räcker pengarna (8 Miljarder) att klara sig för en del bränslehöjningar och över den financiellt svaga vintern....
Anmäl inlägget
Whataboutism
Skrivet av Tailspin, 2018-10-30 15:06:04
Whatabout SAS ??

Detta har inget med SAS att göra, det är helt oväsentligt för NAS om SAS tjänar pengar eller inte det väsentliga är att NAS börjar tjäna pengar
Anmäl inlägget
Til Tailspin
Skrivet av Bjørn, 2018-10-30 13:47:39
"Tailspin", leser du i det hele tatt stykket før du kommenterer? Norwegian tjener penger, ikke taper....
Anmäl inlägget
Om økonomi
Skrivet av Tailwind, 2018-10-30 13:30:01
Norwegian hadde 1,5 millliarder SEK i overskudd i siste kvartal. De har en moderne flåte, på 155 fly, er innovative og strategisk dyktige. Der av interessen fra Europas største bolag, IAG og Lufthansa. Har en markedsverdi på 10 mrd (SAS 7) -Du må nok lære din ABC.
Anmäl inlägget
Inte Norwegian vs SAS
Skrivet av Tailspin, 2018-10-30 12:50:38
Detta handlar inte om SAS utan enbart om Norwegian och dess dåliga ekonomi!
Men om man ska jämföra så handlar flygbolag om att tjäna mest pengar inte om att transportera flest PAX! SAS transporterar långt färre PAX än Norwegian och med sämre kabinfaktor men tjänar miljarder medan Norwegian förlorar miljarder. Det är detta som Norwegian måste ta tag i!
Slutligen konkurrens är bra så SAS behöver NAS och tvärtom!
Anmäl inlägget
Store verdier
Skrivet av Tailwind, 2018-10-30 09:44:51
Norwegian eier langt flere plan, enn for eksempel SAS. De har også langt større verdi, da de er nyere. Noen forstår heller ikke at det er fleste-parten av de nye planen som skal selges. Ikke de eksisterende.
Anmäl inlägget
Värde?
Skrivet av ABC@Tailwind, 2018-10-30 05:53:01
Utan ett enda flygplan, vad är då "värdet" i Norwegian?
Är Ryanair bara värt 7 miljarder, jag har svårt att tro det..
Anmäl inlägget
Tjene penger.
Skrivet av Bjørn, 2018-10-29 18:59:13
De tjener penger på salg om bord også, Foliehatten. Flere selskaper vrir inntektsgrunnlaget over fra billett salg, til bl.a salg om bord. Kan ikke kun se på billettinntektene, og avgjøre om selskapet tjener penger. Ryanair tjener vel det meste av sin inntekt på tilleggsinntekter utover billettsalg!
Anmäl inlägget
Forunderlig
Skrivet av Tailwind, 2018-10-29 16:53:19
Forunderlig kommentarer. Virker som man ikke forstår hva verdier er i det hele tatt. Det betyr lite om man har gjeld, hvis man har store verdier i bolaget. I dag er Norwegian verdt 10 milliarder kroner. Konkurrenten, bare 7. Punktum.
Anmäl inlägget
Lån över taknocken
Skrivet av sv ABC, 2018-10-29 16:20:38
Vet ej hur du bor, men jag gissar att du bor i en belånad bostad, som du betraktar som din egen.
Vad är skillnaden mot DY?
Anmäl inlägget
DY säljer flygplan
Skrivet av thomas, 2018-10-29 15:49:56
tyvärr tyder på akut accelererarande likviditetsbrist, och att bolaget hamnar i leasingbolagens händer fullt ut.
Anmäl inlägget
Jaha, men hur många äger SAS själva?
Skrivet av Uno, 2018-10-29 15:04:53
Av 151 flygplan.
Är det så stor skillnad mellan bolagen...?
Anmäl inlägget
Hur
Skrivet av DC-10, 2018-10-29 14:32:39
vore det om man hade koll på DY's tidigare uttalanden, angående sale/leaseback.
Hur tror ni att t.ex SAS finansierar sina flygplansköp. Sale/leaseback är mycket vanligt.
Problemet är att många inte förstår, hur flygplansaffärer funkar.
Anmäl inlägget
SAS-kommentarer
Skrivet av Tailwind, 2018-10-29 14:32:11
Det er iallefall greit at man innrømmer man er SAS-ansatt. Norwegian har enorme verdier i nye, moderne fly. En stor del av dem er eid av NAS. Resultater opp, aksjekurs opp og milliarder på vei inn i bolaget. Facts kill.
Anmäl inlägget
@Björn
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-29 13:40:46
Hoppas verkligen att Norwegian klarar sig, annars kommer bara skitbolaget Ryanair och tar över.
Men du skriver att Norwegian tjäner pengar. Det är tydligen inte på att flyga pax, intäkt 0.40 US dollar/stol/km kostnader 0.43 pr stol/ km
Anmäl inlägget
@Björn
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-29 13:38:31
Hoppas verkligen att Norwegian klarar sig, annars kommer bara skitbolaget Ryanair och tar över.
Men du skriver att Norwegian tjäner pengar. Det är tydligen inte på att flyga pax, intäkt 0.40 US dollar/stol/km kostnader 0.43 pr stol/ km
Anmäl inlägget
Dyra pengar
Skrivet av Tailwind, 2018-10-29 13:36:13
Om! Kostnaden för att få in 8 miljarder till den dagliga driften kostar mer än 8 miljarder, låt oss säga 10 miljarder så är det en desperat åtgärd!
Svårt att tro att detta skulle vara en vinstaffär för Norwegian men dock en räddningsplanka tills man genererar positva siffror!
Anmäl inlägget
Dyrt
Skrivet av B, 2018-10-29 13:11:22
De får in pengar just nu men drar på sig högre kostnader när de istället ska leasa tillbaka planen. BOC aviation eller vem nu partnern blir vill självklart tjäna pengar.
Troligen är alternativet att fortsätta låna pengar och köpa plan ännu dyrare, Norwegians ansträngda finansiella situation gör det nog väldigt dyrt att ta fler lån.
Anmäl inlägget
Belåning?
Skrivet av ABC, 2018-10-29 12:49:47
"Flygplan man äger" känns smått komiskt när de är belånade över taknocken..

Något måste man göra och såvida kunderna inte vill betala mer än de gör så finns det väll inga andra utvägar?
Anmäl inlägget
nöd dörrar
Skrivet av SAS A340, 2018-10-29 12:15:32
Känslan är att man öppnar den ena nöd dörren efter den andra.....
Anmäl inlägget
Kunnskap
Skrivet av Bjørn, 2018-10-29 12:01:47
Her er det flere som vet lite, og uttaler seg på feil grunnlag. Øk viten om noe, før dere uttaler dere! Norwegian sa allerede FØR kjøpet av Airbus, at det kunne bli et kjøp/salg om dealen ble god. De tjener også penger, og er ikke nær konkurs! Flaut å lese noen av innleggene.
Anmäl inlägget
Aktien tailwind
Skrivet av Tailspin, 2018-10-29 10:29:36
Ner från nästan 400 till 200 sedan juli 2016 så 17% upp är marginal händelse
Anmäl inlägget
Jag håller tummarna...
Skrivet av LG, 2018-10-29 10:01:37
Känslan kring Norwegian är att det bara är en tidsfråga innan sagan är över men hoppas att jag har fel..
Anmäl inlägget
Genialt
Skrivet av Tailwind, 2018-10-29 10:01:11
Det vil styrke Norwegian ytterligere. Det var aldri meningen at de skulle beholde alle flyene i e ne bestillingene. Det er snakk om å få inn 8 milliarder ifølge dn.no. Aksjekursen er opp over 17% de siste uken.
Anmäl inlägget
Gisslan
Skrivet av Tailspin, 2018-10-29 09:49:27
Problemet för Norwegian är att man pga den dåliga ekonomin hamnar i en gisslan situation i varje förhandling och affärsuppgörelse
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev