Mora flygplats
Det var ett erbjudande som inte gick att tacka nej till: Sedan den reguljära trafiken till Arlandas försvann i början av februari eftersom det inte var tillåtet att köpa in en mellanlandning på den upphandlade slingan Sveg – Arlanda, var regeringens erbjudande om att bli en beredskapsflygplats det som såg ut att rädda verksamheten. Det rapporterade Flygtorget om i somras.
Men nu visar det sig att det vara ett erbjudande som flygplatsen trots allt var tvungen att tacka nej till.
– Ersättningen som vi skulle få för att ha beredskap 365 dagar om året räcker inte, så det blir inget, säger flygplatschefen Anders Mjöberg till Flygtorget.
Det statliga bidraget täcker två personer på rampen och en i tornet. Men med den begränsade personalstyrka som redan finns på flygplatsen ger det ett för litet tillskott.
– Det går inte att göra ett rullande beredskapsschema med så få personer. Vi passar inte in i systemet och eftersom nivån på ersättningen inte går att ändra, så hamnar vi utanför.
I dagsläget finns det tio beredskapsflygplatser i landet. Merparten av dem ligger inom Swedavia och tillhör de större i landet. Bland andra Arlanda och Landvetter är bemannade dygnet runt och har alltså inga problem att hålla igång beredskapen. Men en mindre flygplats som Mora och även Lycksele och Hemavan som också varit på förslag att bli beredskapsflygplatser, passar inte in i systemet, främst för att ersättningen är för låg.
– Jag kan ju tycka att viljan att ha beredskap borde vara överordnad ersättningsmallen, men så är det inte.
Mora är trots motgångarna en öppen flygplats med en del ambulansflygningar, organtransporter och annat samhällsflyg. Det som alltså skulle garanteras fortsatt flygande om det blivit beredskapsstatus. Dessutom landar en del hockeycharter med tanke på att det finns två klubbar i närheten. Slutligen flyger BRA en serie skidflygningar från Ängelholm under vintern med en ATR72. Men det är en upphandlad förbindelse till Stockholm som skulle garantera framtiden. Anders Mjöberg är trots allt hoppfull om att en sådan kan återkomma nu när Trafikverket har förbereder nästa upphandling. Problemet är bara att den nuvarande regeringskrisen sätter stopp.
– Att ge en flygplats upphandlad trafik är ett politiskt beslut på riksnivå och just nu finns inga politiker som tänker fatta sådant beslut. Vår timing är inte den bästa.
– Men jag vägrar att tro att vi ska behöva lägga ner flygplatsen. Det gör jag bara inte.
Detta är beredskapsflygplatserna: Gällivare, Sundsvall-Timrå, Luleå, Umeå, Åre-Östersund, Arlanda, Visby, Ronneby, Malmö, Göteborg-Landvetter