Skriv ut  

Solkraft driver Jönköpings flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 november 2018
Terminalen, banljusen, elfordonen. Allt drivs med egenproducerad energi från solceller. Jönköping flygplats är numera helt självförsörjande på energi – och kan sälja överskottet vidare.

Jönköping flygplats
Jönköping flygplats
 
Det var i början av oktober som solceller på taket till terminalbyggnaden på Jönköping Airport kopplades in. Sedan dess har de levererat ström till verksamheten på flygplatsen.

- Vi räknar med att kunna producera drygt 200 000 kilowattimmar per år och arbetar hårt mot att bli en grönare flygplats, säger Rony Forsberg, VD på Jönköping Airport till Flygtorget.
 
Den egna produktionen, som görs i samarbete med Jönköping Energi, innebär att flygplatsen är helt självförsörjande när det gäller energi. De sammanlagt 789 solcellspanelerna på taket är med 1 317 kvadratmeter en av de största solcellsanläggningarna i landet och driver både terminalbyggnaden, banljusen och en del av fordonen på flygplatsen. Övriga fordon går sedan tidigare på biobränsle. På sikt ska även uppvärmningen av flygplanen, elladdning av besökande fordon och markvärme drivas av de egna solcellerna.

Den nya generationen solceller klarar att leverera energi även under vinterhalvåret och månader med mulet väder. Cirka 8 procent av produktionen ska användas direkt i den egna verksamheten och ca 20 procent säljas via elnätet till Jönköping Energi. 

Inne i terminalen finns en TV-skärm som visar elproduktionen och de olika delmålen. Anläggningen beräknas vara fullt avbetalad efter 8 år och med en beräknad livslängd på minst 30 år så är det minst 22 år med vinst av egen energiproduktion.

- Vi har länge diskuterat hur vi på flygplatsen kan minska vår egen och flygets miljöpåverkan och det har visat sig vara ett mycket bra projekt. Vi är faktiskt först i landet med direktkoppling från solcellerna till verksamheten.
 
Ännu går det inte att tanka biobränsle på flygplatsen. Därför ska man nu i ett nästa steg bygga en helt ny bränsledepå för biobränsle, klar i maj nästa år. Då kan samarbetet med BRA intensifieras även på det området. BRA har idag en depå för biobränsle på Halmstad Airport och där tankas kontinuerligt flygplanen med en inblandning av fossilfritt bränsle. Med en fungerande anläggning även i Jönköping är förhoppningarna att kunna utöka den verksamheten.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hur har de räknat???
Skrivet av Anders, 2018-11-09 03:23:03
Avskrivet på 8 år. Skulle inte tro det.
De har installerat 213 kWh, genomsnittskostnad per kWh, ca 23 750 kr dvs en totalkostnad på ca 5 miljoner kr för anläggningen.
Årsproduktion på 206 500 kWh. Säljer 20% använder resten. Förtjänst vid spot om 45 öre/kWh 18 500 försäljning resten besparad debitering ca 1,1 kr/kWh blir 182 000 kr per år.
Total intjäning ca 200 000 kr per år.
5 000 000/200 000 kr = 25 års avskrivningstid
Anmäl inlägget
Piloter
Skrivet av Bengt, 2018-11-07 15:09:41
Piloterna kan bli bländade?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev