Skriv ut  

Svenskt AOC klart för Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 november 2018
Ett första flygplan är redan på plats, både på Arlanda och på Norwegians nya svenska AOC. Den svenska flygskatten till trots gör Norwegian en satsning på Sverige.

Norwegian
Norwegian 737 MAX
 
Björn Kjos har alltid pekat på Stockholm som en perfekt bas för långlinjetrafiken mellan Asien och Europa och USA. Redan i november 2012 när Flygtorget träffade honom sa han:

– Stockholm är perfekt för oss och den bästa gateway till Asien som man kan ha, bättre än Helsingfors som har ett alldeles för litet upptagningsområde.

Den övertygelsen har sedan dess uttalats ett flertal gånger även om Norwegian av idag är något helt annat än för sex år sedan. Sent om sider är nu också ett svenskt AOC för Norwegian Air Sweden, NSE, utfärdat av Transportstyrelsen. I går morse landade också SE-RTA på Arlanda som det första flygplanet registrerat på tillståndet. Enligt de preliminära planerna kan ytterligare någon maskin hinna registreras innan årsskiftet. I första omgången är det enbart B737MAX som är aktuella men redan nu förbereds ansökan till amerikanska DOT om trafiktillstånd på USA för Norwegian Air Sweden. När det är på plats är det troligt att även några Dreamliners flyttas över till NSE.
 
– Vi är glada över att ha ett svenskt AOC på plats. Med ett starkare fotfäste i Skandinavien kan vi få tillgång till fler trafikrättigheter och lansera nya direktlinjer som tidigare inte har trafikerats. Arlanda har potential att bli en stor internationell trafikknutpunkt för flyg mellan Asien och Nordamerika men det kräver en mer flygvänlig politik och konkurrens på lika villkor, skriver Björn Kjos i ett pressmeddelande.

Vilka linjer det kan vara frågan om är dock inte klart än. Men det är inte otroligt att diskussionerna kring den eviga frågan om tillstånd att flyga över Sibirien till Asien, nu får en annan tyngd. I uttalandet från Björn Kjos ryms också den svenska flygskatten. De nu presenterade framtidsplanerna för Norwegian i allmänhet och Arlanda i synnerhet sjösätts alltså trots den tidigare kraftiga kritiken mot den svenska flygskatten. Och är det nya långlinjer som står på ett framtida flygprogram drar de på sig den högsta skattesatsen.
 
- Arlanda ligger geografiskt bra till och vi hoppas att både myndigheter och politiker vill bidra till att göra flyget mer konkurrenskraftigt och ge lika villkor för alla flygbolag som vi öka tillgängligheten, säger Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till Flygtorget. 




Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Proportionerlig skatt
Skrivet av Piloten, 2018-11-26 15:57:17
Staten, basera miljöskatten på mängden utsläpp per pax per km istället! Motiverar till grönare flyg och mindre utsläpp över tid! Som info kommer landningsavgiften antagligen snart höjas på Arlanda.
Anmäl inlägget
Svar: flygakatten
Skrivet av Frans, 2018-11-23 05:29:15
Ja, och för transfertrafik vidare till annat land betalas inte ens någon flygskatt.
Anmäl inlägget
Flygskatten inget problem
Skrivet av Nils, 2018-11-22 17:32:51
Att inte flygskatten är något problem visar detta att Norwegian öppnar ett Svenskt AOC. Arlanda är billigt jämfört med b.l.a Köpenhamn. Dessutom finns passagerar underlag mm.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev