Banan var 800 meter och hade cirka 300 rörelser per år. Men ambitionen i kommunen var att skaka liv i flygverksamheten på Mommenhål, flygplatsen i Västervik. Det krävde en längre bana och en uppgradering av tekniken. I första hand var tanken att öka möjligheten för ambulansflyg och samhällsflyg men också att locka mer allmänflyg. Det hade också diskuterats att göra Västervik till ett centrum för drönarutveckling i Sverige. Över huvud taget var satsningen viktig för Västerviks framtid, menade politikerna.
Sagt och gjort, kommunen satsade tio miljoner till en förlängning av banan till 1 200 meter och installationen av nya banljus.
Det gav en viss effekt. Barndflyget var igång under sommaren och vid en militärövning baserades sex helikoptrar på flygplatsen.
Men sedan har inte mycket hänt.
Det beror främst på att flygplatsen saknar flygledare och fungerande navigationsutrustning. Ett planerat GPS-system har ännu inte kommit på plats vilket gör att den planerade öppningen för sjuktransporter till och från flygplatsen, ännu är långt borta.