Skriv ut  

Det ljusnar för Norwegian och trafiken över Sibirien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 januari 2019
Norwegian har hittills varit utestängda från flyglederna tvärs över Sibirien. Men nu har den nya norska regeringen ökat trycket och vill få till stånd förhandlingar med Ryssland. Det kan gagna både Stockholm och Oslo.

Norwegian Dreamliner
Norwegian
 
Tidigare i år meddelade Norwegian att de lägger ner sex baser i Spanien, Italien och USA. Även pilotbaserna i Florida, Bangkok, Fort Lauderdale och Amsterdam dras in. Samtidigt försvinner linjen mellan Göteborg och Rom tillsammans med ytterligare rutter till Rom medan en rad andra linjer reduceras när det gäller frekvenserna. Det är en del i den rekonstruering och konsolidering som Norwegian är inne på efter år av snabb tillväxt. 

Som kontrast till åtstramningar och nedlagda baser, kan det vara på väg att ljusna på en annan punkt: Flygrättigheterna över Ryssland.. 

Norwegian har i många år tryckt på för att de ryska myndigheterna ska öppna luftleden över Sibirien men hittills mötts av kalla handen. Med hänvisning till gamla bilaterala avtal har genvägen till Asien fortsatt varit förbehållen SAS. En liten öppning har funnit i och med att linjen mellan Oslo och Bangkok tillåtits flyga in en del av det ryska luftrummet. Att få tillgång till de östliga luftlederna har gång på gång tagits upp i samtal mellan olika skandinaviska förhandlare och ryska myndigheter, förhandlingar som i Norwegians ögon inte tryckts på tillräckligt mycket. 

Men nu har frågan fått en betydligt tyngre politisk dignitet.

I den regeringsförklaring som den nya norska regeringen presenterat säger de fyra partierna att de ska samarbeta med Ryssland om överflygningsrättigheter. Så tydligt har det aldrig tidigare uttryckt och framför allt inte tagits upp i en regeringsförklaring.

Om Norwegian till slut får tillstånd att flyga genom Sibirienkorridoren kan de ta upp konkurrensen med SAS men också de kinesiska flygbolag som nu öppnat ett flertal linjer till Skandinavien. Nu senast är det Hainan Airlines som senare i vår öppnar den första direktlinjen mellan Beijing och Oslo. Hittills har alltså Oslo stått utan trafik till länder som Kina, Japan och Korea trots att det finns ett skandinaviskt tillstånd för sådan trafik. Björn Kjos har många gånger pekat på de möjligheter som kan öppna sig med flera asiatiska långlinjer till både Stockholm och Oslo.

Återstår att se när den nya norska regeringen tar nästa steg och än en gång tar upp frågan med de ryska myndigheterna.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Russere
Skrivet av Svein, 2019-01-26 11:32:59
Sv pf, ja, jeg mener norsk luftrom. Jeg vet at andre land har truet russerne med å stenge dem ute over sitt luftrom, om de ikke endrer sin oppførsel. Da, plutselig, er det ikke så viktig med 70 år gamle, utdaterte avtaler. Det er INGEN andre land i verden som stenger sitt luftrom, for sivile flyg-bolag. -Og Norge, som et lite, naboland,kan da umulig være noe problem. Dessuten får Aeroflot inntektene fra overflyvningene...
Anmäl inlägget
???
Skrivet av GOT-FCO, 2019-01-25 03:25:47
Man blir ju galen på Flygtorget ibland! Göteborg-Rom läggs inte alls ner utan kommer fortsätta flygas två gånger i veckan, vid sidan om Ryanair som också flyger...
Anmäl inlägget
Hehe
Skrivet av Steffe Löfven , 2019-01-24 17:59:50
Tycker de är lite roligt att man ägnar en tanke till att Sverige ska stänga sina luftrum för ryssarna ?? svagaste nationen på klotet
Anmäl inlägget
Vi tycker...
Skrivet av Puckelbro, 2019-01-24 07:37:17
Den enda aktör vars åsikt egentligen räknas är väl ryssarnas. Att norrmän och Norwegiananställda tycker en massa saker baserat på känslor har nog väldigt liten praktisk innebörd. DY bidrar vad jag vet knappt alls till Rysk ekonomi och handel.
Anmäl inlägget
SID/STAR
Skrivet av Smart, 2019-01-23 21:36:15
Stänga av luftrum i SV och N ligger bara i departure eller arrival och gör ingen omväg!
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av PF, 2019-01-23 18:52:43
Bara stänga Svenskt och Norskt luftrum för ryska flygplan. Och för de som fortfarande får passera är det bara begära passagerarlistor.
Anmäl inlägget
DOT
Skrivet av DOT, 2019-01-23 16:55:36
Det var väl ungefär samma argumentation om DOT? Allt löser sig
Anmäl inlägget
Njah
Skrivet av ace, 2019-01-23 16:01:24
Det här vill jag se föränn jag tror det! Ryssarna är ointresserade i vad norska regeringen tycker om någonting.
Anmäl inlägget
Överflygning Ryssland
Skrivet av thomas, 2019-01-23 12:12:25
tror tanterna som regerar i Norge är för svaga, det är bara ultimatum, Ni har en vecka på Er att släppa in DY över Ryssland, sen stängs alla Era tillstånd ner med omedelbar verkan.
Tänk på att Ryssland ska ha alla passagerares namn som sitter i planen som flyger över Ryskt territorium. Ställ de kraven på de Ryska flygbolagen.
Anmäl inlägget
Svein,
Skrivet av pf, 2019-01-23 10:35:14
jeg antar du mener at russiske selskaper ikke skal kunne fly gjennom norsk kontrollert luftrom-det er langt mer enn over landet.

Om ikke det oppnås enighet, bør løsningen være antall bevegelser, likt fra begge sider.
Anmäl inlägget
Russisk oppførsel, er uakseptabel.
Skrivet av Svein, 2019-01-23 08:00:54
Den russiske oppførselen er helt uakseptabel. De lar ingen norske flyselskap fly over Sibir, mens det ene kinsiske, etter det andre får lov. Hvorfor er det ikke bare ett, kinesisk? Air China, Hainan Airlines, China Eastern etc etc. Også; ALLE russiske flyseselskap får fly over Norge. - Det bør det bli stopp på nå. Ingen norske over Sibir, ingen fussiske over midt Norge. De kan fly rundt landrt på vei til Amerika. Det dundrer russiske fly over Norge, hver eneste dag. Steng dem ute!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn