Skriv ut  

IAG säljer sina aktier i Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 januari 2019
Det blir ingen storaffär i den europeiska flygbranschen. IAG har meddelat att alla planer på att köpa Norwegian är avblåsta och att aktieposten ska säljas.

Norwegian
Norwegian
 
Det var i april förra året som IAG med British Airways och Iberia i spetsen blev delägare i Norwegian efter att ha köpt 4, 61 procent av aktierna. Köpet hade föregått av samtal om ett eventuellt samgående men affären kom ändå som en överraskning. Med en minoritetspost som inträde har IAG uppenbarligen vid minst två tillfällen levererat konkreta bud på att helt och fullt inlemma Norwegian i flygbolagsgruppen där också Vueling, Level och Aer Lingus ingår. Norwegian skulle i så fall ha blivit det tredje lågkostnadsflygbolaget i gruppen.

Men de två försöken, redan någon månad efter inträdet, att komma vidare i ett samgående avvisades av Björn Kjos som menade att buden var ”undervärderade” i förhållande till vad han ansåg att Norwegian är värt. 

Sedan i somras har därför inget hörts om IAG’s framtida planer med sitt innehav och nu har också det logiska beskedet kommit: Det blir inga fler bud på Norwegian, tvärtom är alla de planerna strukna. Aktieposten, som idag krympt till 3, 93 procent ska också säljas inom en snar framtid. 

Beslutet innebär också att satsningen på Level fortsätter och ska utvecklas. Flygbolaget startades uteslutande för att ta upp konkurrensen med Norwegians växande antal långlinjer, bland annat från Gatwick och El-Prat i Barcelona. I somras introducerades också en kort- och mellandistansverksamhet med bas i Wien. 

Norwegian i sin tur meddelar att IAG’s beslut är noterat och att de planer som finns för framtiden ligger fast: ”Företagets mål är att fortsätta att bygga en hållbar verksamhet till gagn för våra kunder, anställda och ägare” heter det i ett uttalande. 

Efter beskedet från IAG föll Norwegians aktiekurs med som mest 20 procent. 



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@anonym
Skrivet av KK, 2019-01-26 19:20:17
Varför det?, det räcker och blir över med vad som redan finns. Vi behöver inte ännu ett bolag som inte kan tjäna pengar....
Anmäl inlägget
Ett svenskt flygbolag
Skrivet av Anonym , 2019-01-26 15:17:01
Air Sweden alternativt Sweden Air. Borde startas.
Anmäl inlägget
Bra nyheter
Skrivet av Tailwind, 2019-01-26 04:15:37
No way BA, take your money, and go away.- 2 failed forsøk. Tre, ville være ydmykende. NAS er ikke til salgs. - IAGs strategi, erunderlig. De har BA et.. Så etableres, Level. Why? . Briter kåret Norwegian over alle IAG-selskapene. Både på short- og longhaul. . —For skandinavier er IAGs failure, good news. Nå blir det mer fokus på Skandinavia, med direkteruter, over hele verden. Aksjekursen er på vei opp. Men klart den synker, når IAG, lemper 5% av aksjene i NAS ut.
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av sv Tailspin, 2019-01-25 14:56:30
är väl det enda sättet som SAS kan konkurrera med. Normal konkurrens klarar inte SAS.
Anmäl inlägget
Virgin
Skrivet av @Anders, 2019-01-25 10:52:07
var det som köpte FlyBe, tillsammans med en partner, vad jag minns nåt flygplatsbolag
Anmäl inlägget
EU
Skrivet av Anders, 2019-01-25 09:47:25
Kan det vara så att IAG fått ett negativtförhandsbesked från EU? De har redan problem ned monopolställning i Spanien i och ned Iberia och Veling. Skulle de även äga Norwegian så borde EU säga nej. Samma gäller i England där BA och Norwegian skulle bli gör stora. Var det inte även IAG som köpte Flybe till sist?
Anmäl inlägget
Bra för SAS
Skrivet av Tailspin, 2019-01-25 09:39:08
Bättre att konkurrera med ett urfattigt och sönderfallande Norwegian än med en ny ägare med ekonomiska muskler!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev