Skriv ut  

Nyemission ska rädda ekonomin i Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 januari 2019
Bokslutet för 2018 ska presenteras den 7 februari. Knappt två veckor senare blir det en extrastämma för att besluta om en nyemission på 3 miljarder – pengar som behövs för att stabilisera det svajande flygbolaget. Michael O’Leary har nu än en gång räknat ut Norwegian.

Norwegian
Norwegian
 
Den första smällen kom när IAG meddelade att det inte blir något fortsatt intåg i Norwegian. De resterande aktierna, drygt 3 procent, ska istället säljas. Det var ett besked som pressade ner aktiekursen betänkligt med upp mot 20 procent. Inte heller gårdagens besked, att Norwegian nu siktar på att genomföra en nyemission som ska stärka kassan med cirka 3 miljarder norska kronor hjälpte aktiekursen som föll med ytterligare 10 procent.
                     
Det nya kapitalet, där storägarna Björn Kjos och Björn Kise själva står för 343 miljoner, är en del i ett omfattande sparpaket kallat #Focus 2019 som ska minska kostnaderna med två miljarder samtidigt som flygbolaget nu går från tillväxt till lönsamhet.

- Norwegian har genomgått en period med betydande tillväxt. Nu läggs fokus på besparingar och på att reducera kostnadsmassan. Det ska stärka balansräkningen så att hela organisationen kan satsa krafterna på att utveckla företaget, skriver Björn Kjos i ett pressmeddelande.
 
Besparingsarbetet, som sker mot bakgrund av en förväntad förlust på 3,8 miljarder för 2018, innebär bland annat att ett antal flygplan i flottan säljs. De följer på beslutet att stänga ett antal flygbaser, både i Spanien och USA. Samtidigt senareläggs leveranserna av några av de flygplan som finns beställda hos i första hand Boeing. Vad som ska ske med de A320 och framför allt A321 som Airbus ska leverera, är oklart. Dessutom ska förhandlingar inledas med motortillverkaren Rolls Royce om ekonomisk kompensation för de tekniska problem som tvingat fram inställda flygningar och inhyrda ersättningsmaskiner.
 
I pressmeddelandet står också klart att Norwegian inte längre pågår några förhandlingar med utomstående om ett samgående eller övertagande av flygbolaget. Att sådana hölls igång under slutet av förra året, med IAG och ytterligare minst en anbudsgivare, är en av anledningarna till att nyemissionen presenteras först nu. Den kunde ha genomförts redan i början av december när de svaga siffrorna för 2018 klarnade. Men de då pågående förhandlingarna stoppade möjligheten att redan då rekapitalisera flygbolaget.
 
Den senaste utvecklingen har också fått en del kritiker att vakna. Ryanairs vd Michael O’Leary som tidigare har förutspått Norwegians snara undergång har än en gång uttalat en profetia om att dagarna nu är räknade och att det inte kommer att överleva som fristående flygbolag.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

2019
Skrivet av Anders, 2019-02-03 11:46:41
Inget mer wet lease, inga mer piloter som går hemma ett helt år med lön utan att flyga. Får man dessutom ordning på planeringen och inte slösar bort simulatortider pga usel planering så kan det bli trevligt. Då finns alla förutsättningar för att verksamheten faktiskt är lönsam. Lite pengar i kassan från RR nu i vår är bara en bonus.
Anmäl inlägget
Fantastiskt
Skrivet av JJ, 2019-02-02 00:11:35
Nå kommer Norwegian bara att växa. Europas mäst moderna och nya flyg, 150 stk. Tilsammans med John Fredriksen, Kommer detta att vara Nordens största flygbolag, i många år.
Anmäl inlägget
Hysterisk?
Skrivet av Bjørn, 2019-02-01 12:19:20
Tar du noe av det jeg skrev som hysterisk, må heler verden være svært ille / hysterisk for deg? Men takker deg for innlegget, jeg fikk meg dagens gode latter!
Anmäl inlägget
Upp till bevis
Skrivet av Mr.Business, 2019-01-31 15:41:53
Nu är det upp till bevis för Kjos&Co...
Bara för att man fått ett tillskott på 3milj så upphör inte problemen som mångs tycks tro.Dax att vända skutan och börja tjäna pengar annars är de 3milj snart slut.
Anmäl inlägget
När det
Skrivet av sv Björn, 2019-01-31 14:14:19
står @ABC som avsändare. Så är det självklart dör de flesta att det är ABC, man riktar sig till.
Anmäl inlägget
Norwegian ligger i respirator
Skrivet av emil., 2019-01-31 13:44:25
Hela verksamheten är ett formidabelt Pontzi-bedrägeri vilket kommer uppdagas med all önskvärd tydlighet nu när Norwegian inte kan expandera sig ur krisen.
Anmäl inlägget
Glada amatörer
Skrivet av Proffset, 2019-01-31 12:45:29
Nu har BK och co. kört ekonomin på Norwegian helt i botten , och behöver räddas... Exakt som ett annat amatör bolag WOW air. Att sälja för många biljetter till under kost pris är inte hållbart.
Anmäl inlägget
Norwegian och pengar
Skrivet av Mr €, 2019-01-31 12:02:27
Det kostar att expandera, samt Norwegians tidiga leveranserna av A321LR är speciellt värdefulla. Om JET-A priset snabbt kryper upp blir Norwegians 787 ännu mera konkurrenskraftiga. Dock gäller det att ha nog med pengar på kontot att klara av utbytet av 737-800 mot 737-MAX, blir det strul med utfasningen kan det snabbt bli problem, Lex LIN F-28/737-500
Anmäl inlägget
Foliehatten
Skrivet av Kurt, 2019-01-30 20:51:43
O’ Leary borde koncentrera sig på att få ordning på sitt eget jäkla substandard bolag. Hans. löjliga kommentarer går inte att ta på allvar Norwegian kommer att klara sig igenom sin kris, så absolut
Anmäl inlägget
@Björn
Skrivet av Kurt, 2019-01-30 20:47:43
Evt. pengar från RR kan dröja flera år föränn dom betalas ut. Kan du vg vara lite mindre hysterisk, tack
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Bjørn, 2019-01-30 20:44:37
Skrevet AV, sier INGENTING om hvem det er skrevet TIL!!!!! Derfor jeg spurte. Ingenting å ta ille opp!
Anmäl inlägget
Igen o ige....
Skrivet av SAS A340, 2019-01-30 17:07:26
Men NU kommer det bli bra...?
Anmäl inlägget
Äntligen...
Skrivet av Thomas, 2019-01-30 16:48:20
Så har verkligheten kommit ikapp Norwegian och dess ägare och inte minst Kjos him self.
Anmäl inlägget
Älskar er småpojkar..
Skrivet av ABC @ @ABC & Björn, 2019-01-30 16:33:41
Älskar hur ni slåss och tuppfäktas om min gunst. Puss!
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av sv Björn, 2019-01-30 15:26:36
var menat till ABC. Läs gärna vem som är avsändare (om du kan), som i detta fall var @ABC.
Anmäl inlägget
Mente du meg?
Skrivet av Bjørn, 2019-01-30 14:51:01
Hva er sk teorier og skulle det være til meg? I så fall kom jeg da ikke med noen teorier. Du derimot!!!! Ikke kast stein i glasshus!
Anmäl inlägget
Igen och igen
Skrivet av @ABC, 2019-01-30 12:41:02
är dina sk teorier svindlande
Anmäl inlägget
Penger tilbake!
Skrivet av Bjørn, 2019-01-30 10:39:51
Pengene fra Rolls R. kommer til å bli en betydelig sum penger tilbake inn i kassen til Norwwegian. Tipper 2019 blir et år der tallene blir mye bedre! Evig optimist.
Anmäl inlägget
Igen, igen och igen...
Skrivet av ABC, 2019-01-30 07:47:01
Senast i mars 2018 "räddades" Norwegian av en nyemission på 1,5 miljard. Pengar som nu är bortblåsta. 1500 miljoner motsvarar att flyga 3 miljoner passagerare helt gratis på Norsk inrikes. Det hade nog varit mer populärt än vad man istället bränt pengar på.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn