Skriv ut   Tipsa en vän  

Analys: Krisen i Norwegian kan drabba Kastrup

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 januari 2019
Norwegian är en av de största aktörerna på Kastrup. Ökar antalet inställda linjer kan påverka flygplatsens utveckling. Samtidigt satsar dock flygplatsen stort på att fortsätta växa över dagens 30 miljoner passagerare.

Copenhagen Kastrup
Kastrup
 
Kastrup slog förra året rekord och passerade gränsen 30 miljoner passagerare eller 30 298 531, närmare bestämt. Enligt prognosen för 2019 är det en utveckling som fortsätter, särskilt som antalet linjer ökar stadigt.
 
- I slutet av förra året hade flygplatsen 177 utrikes direktlinjer till och från Köpenhamn och 41 av dem var till destinationer utanför Europa, säger Thomas Woldbye, vd på flygplatsen.

En viktig grupp resenärer är svenskar från södra Sverige som idag står för en sjättedel av alla passagerare på flygplatsen. I siffror är det cirka 5,1 miljoner svenskar som använder den danska flygplatsen för sina flygresor. Tillsammans med de danska passagerarna står de två grupperna för en tillväxt på 31 procent under förra året. 

Ett av de flygbolag som ökat stort på Kastrup är Norwegian och i dagsläget står de för cirka 20 procent av passagerarströmmarna. Det motsvarar cirka sex miljoner resenärer.

När Norwegian nu genomgår en turbulent ekonomisk period som bland annat reducerat antalet linjer på olika håll i världen men också till och från Skandinavien, är det något som på sikt kan påverka utvecklingen på Kastrup, särskilt om krisen förvärras ytterligare, menar Thomas Frostberg som gjort en analys av läget i Sydsvanskan.
 
- För Kastrup, som tung arbetsgivare i regionen vore det dock ett allvarligt slag om Norwegian och därmed en femtedel av trafiken försvinner i ett slag. Det skulle också riskera att ge negativa ringar på vattnet genom att kommunikationen till regionen i ett slag försämras påtagligt. Här kommer förstås konkurrenter försöka plocka upp en del av trafiken, men eftersom olika flygbolag har olika så kallade hubbar är det inte givet att just Köpenhamn får behålla samma centrala plats i ett sådant scenario. Norwegians kris kan därför snabbt bli både Kastrups och Öresundsregionens kris, skriver han i en artikel i tidningen.

Även ledningen för Kastrup har gjort en analys av de framtida hot som finns och även om de inte specifikt pekar ut Norwegian, finns ett antal orosmoln. Det är framför allt Brexit och osäkerheten av vad det innebär för flygtrafiken. London är den i särklass största destinationen från Kastrup med närmare 2,3 miljoner passagerare förra året. Om en eventuell hård Brexit ställer krav på till exempel ändrade passregler kan det påverka trafiken.

Det påverkar dock inte de fortsatt investeringarna i flygplatsen. Drygt två miljarder satsas i det pågående arbetet på att göra Kastrup moget att hantera 40 miljoner passagerare årligen.





Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Jonny
Skrivet av Proffset, 2019-02-03 17:56:39
miljardförlust, neddragningar över lag, sparplaner, bas stängningar. Om det inte är kris, då vet jag inte vad det är.. Dessutom är du väldigt naiv om du tror att John Fredriksen vill investera miljarder utan att få inflytande., han är inte med för att täcka enorma förluster.Nerdragningerna har bara börjat...
Anmäl inlägget
Vilken krise?
Skrivet av Jonny, 2019-02-03 16:52:55
Villen krise? Norwegian har foretatt en nyemisjon, på 3 milliarder kroner! John Fredriksen, en av verden største, og mest suksessfull redere, går tungt inn på eiersiden. 5 aktører kjempet om samarbeid NAS, inntil de ble bortvist. Du må nok lete etter kommende kriser, hos helt andre flygbolag; i norden.
Anmäl inlägget
Konstig artikel
Skrivet av Hallo, 2019-02-03 09:52:51
Det är väl inte bara CPH som får problem, OSL får väl ännu större problem, och även Skandinaviens sämsta huvudstads flygplats, ARN kommer ju att drabbas också
Anmäl inlägget
@bjørn
Skrivet av Kastrup , 2019-02-02 19:47:01
Jeg forstår ikke din pointe om at CPH skryter på andres bekostning. Hele pointen med en hub er jo netop at den ligger geografisk godt placeret med et stort opland. Om CPH “skryter” så er det jo præcis fordi det er en lufthavn, der ikke kun betjener danskere, men også passagerer fra især Sverige, nordlige Polen, Baltikum samt nordlige Tyskland
Anmäl inlägget
@Björn
Skrivet av Kurt, 2019-02-02 09:46:22
Vad är ditt problem med CPH? Det är den bäst fungerande flygplats i Skandinavien, 5 miljoner sydsvenskar kan inte ha fel. Det finns absolut ingen anledning för oss i södra Sverige att ta oss til flopp flygplatsen ARN. Dessutom är Öresunds regionen inte mindre än Mälardals regionen befolkningsmässigt.
Anmäl inlägget
För många knutpunkter?
Skrivet av Gene Ball, 2019-02-01 14:15:59
Problemet med Norwegian kanske är att de har satsat på för många "hubs" och då utanför Skandinavien som exempelvis London-Gatwick, Paris-Orly, Barcelona och Rom för att nämna några stycken.
Anmäl inlägget
Avgifter totalt
Skrivet av Bjørn, 2019-02-01 12:33:07
Når det gjelder flygskatt, så er det de totale avgiftene som skal betales for hver flyavgang som betyr noe. Der har danskenes Cph vært dyrest i mange år! Skulle tro flyskatt var det eneste som skulle betales når en leser innlegg om avgiftene!
Anmäl inlägget
Vil?
Skrivet av Bjørn, 2019-02-01 12:26:02
Kurt, slutt med disse fablene om meg, og om hva jeg vil. Jeg har faktisk gjentatte ganger sagt at Arland burde vært størst, ikke Osl, da Stocholm og områdene rundt er en stor folkerik region! Men jeg påpeker at CPH får ufortjent mye skryt av danskene, da uten Svenske passasjerer, hadde CPH vært minst av de 3!
Anmäl inlägget
Pladder
Skrivet av @Linkan, 2019-01-31 21:51:11
Du vet inte vad du skriver om, avgifterna på CPH blir lägre samtidigt som Swedavia/ ARN amatörerna höjer alla avgifter så mycket det bara går.
Anmäl inlägget
Norwegian och ARN
Skrivet av Fakta, 2019-01-31 18:40:16
Jag tycker det är märkligt att artikeln inte berör impakten på ARN och OSL för den delen. N är andra operatör på ARN som säkert kommer att påverka flygutbudet där också.
Anmäl inlägget
CPH?
Skrivet av J, 2019-01-31 15:59:02
Varför göra en analys på norwegians påverkan på Kastrup? Kastrup är varken flygets eller norwegians centrum? Kanske skriva om hur det påverkar alla andra med eller om annat Oslo? Det är betydligt mer aktuellt
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Dragan, 2019-01-31 13:19:31
Luftslottet knakar och brakar. Nu menar jag inte CPH.
Anmäl inlägget
@Kurt
Skrivet av Marie, 2019-01-31 13:13:17
Ja det var ju isf en komisk och ologisk åsikt, eftersom förvisso färre antal flyg på CPH ger färre antal passagerare (eller?), men knappast troligt att fler passagerare kommer att flyga från OSL ist, bara för att fler flyg skulle gå därifrån. Det handlar ju fortf om upptagningsområde, och att man normalt sett väljer flygplatsen närmast hemmet... :-)
Anmäl inlägget
@Marie
Skrivet av Kurt, 2019-01-31 12:21:47
Det enda som Björn vill, är att få OSL att bli störst i Norden, tydligen genom att få färre att flyg från CPH.
Anmäl inlägget
SCAL
Skrivet av Theobald Atterdag, 2019-01-31 11:22:12
Får Norwegian problem så är det inte bara Kastrup som drabbas av negativa påföljder. I Norge är Norwegian redan större än SAS på den totala kapaciteten, inrikes och internationellt. Dessutom har de många inrikesrutter i Sverige.
Anmäl inlägget
CPH - @Bjørn
Skrivet av Marie, 2019-01-31 10:44:44
Vet inte riktigt vart det konstruktiva i ditt inlägg ligger. Att man flyger från den flygplatsen som ligger närmast, är väl fullständigt normalt. Ser heller inte någonstans att CPH som flygplats skulle skryta om detta, och det är ju heller inget artikeln handlar om. Ska jag skriva ett klagomål om att folk boendes i Sthlm flyger från ARN då, eller?
Anmäl inlägget
@Linkan
Skrivet av Kurt, 2019-01-31 09:28:16
För det första har Norwegian redan dragit ner kraftigt på JFK trafiken från ARN.
För det andra chok höjar ARN alla avgifter som går att höja med upp emot 30%, Kombinerat med idiotiska flygskatten, stärker detta inte just ARN. CPH Ligger fortfarande bra till och kommer fortsätta vara överlägset störst och bäst i Skandinavien, 5 miljoner Sydsvenskar kan inte ha fel.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Bjørn, 2019-01-31 09:23:06
CPH hadde ikke vært på langt nær så stor, hadde det ikke vært for "hjelpen" de får av alle svenskene som flyr derfra! Uten Sverige, og svenskene, hadde ikke CPH hatt stort å skryte av!
Anmäl inlägget
Köpenhamn en dyr flygplats
Skrivet av Linkan, 2019-01-31 08:24:29
Köpenhamn är en dyr flygplats jämfört med övriga flygplatser i Skandinavien.
En skatt på 60:- per passagerare är nog billigare än att etablera sig på Kastrup.
Anmäl inlägget
Dags att locka över WIZZ?
Skrivet av ABC, 2019-01-31 08:02:30
Nu när flygskatten blev kvar kan det inte vara särskilt svårt att få Wizzair att flytta över till CPH.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev