Skriv ut   Tipsa en vän  

Ryanair bygger egen flygbolagsallians

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 februari 2019
Det behövs konsolideringar i flygbranschen. Det menar Michael O’Leary som efter köpet av Lauda Motion kan tänka sig fler köp för att bygga upp en egen grupp av flygbolag. Allt för att stå starkare i konkurrensen.

I dagarna tog Ryanair kontroll över de sista 25 procent utestående aktierna i Lauda Motion. Det österrikiska flygbolaget är därmed ett helägt dotterbolag till Ryanair som även äger det fristående polska flygbolaget Ryanair Sun. De båda dotterbolagen ska dock ha kvar sina egna profiler och vara fristående under Ryanairs ägarskap.
 
Bakgrunden till att Ryanair tar de här stegen är den allt hårdnande konkurrensen på den europeiska marknaden där fristående flygbolag, vid sidan av de traditionella allianserna, måste se om sitt hus. Den senaste konkursturbulensen i Europa, Small Planet och Primera, kommer med all sannolikhet att fortsätta och ett av de flygbolag som är i farozonen är Norwegian, menar Michael O’Leary.
 
- Det är oroväckande att allt fler flygbolag försvinner och vilka kommer att kunna fortsätta att vara fristående under de kommande åren? Vi har sett hur utvecklingen sker och Norwegian kommer inte att överleva som ett fristående flygbolag. Dessutom krymper det, sa han nyligen i samband med övertagandet av Lauda.
 
När det gäller Norwegian är det en olycksprofetia som Ryanairs vd uttalat tidigare, liksom han i många år dömde ut SAS chanser att överleva. Men uppenbarligen drar han vissa lärdomar av den pågående utvecklingen och vill nu säkra det egna flygbolagets framtid. Det gör att Ryanair-gruppen med all sannolikhet kommer att växa ytterligare.
 
- Två flygbolag till är en möjlighet. Kanske finns det fler möjligheter i storleksordningen 20 till 50 flygplan i flottan, liknande det som Lauda har. Dyker det upp något sådant är vi intresserade, fortsatte han utan att nämna något om vilka flygbolag som i så fall passar in i beskrivningen.
Däremot är Michael O’Leary övertygad om att konsolideringen i Europa fortsätter och han spekulerar gärna i vilken väg den tar. I första hand är det de redan nu stora grupperna, Lufthansa och IAG, som fortsätter uppköpen och i sin framtidspaning menar han att portugisiska TAP går in i IAG, Wizz Air köps av Lufthansa och easyjet eventuellt kan vara intressant för Air France/KLM. Vid sidan av dem tänker sig Michael O’Leary en växande Ryanair Group.
 
- Vi får se hur det utvecklar sig de närmaste åren. Jag vill gärna se Ryanair växa som en grupp av olika flygbolag. Då kommer vi att ha Ryanair baserad på Irland, Laudamotion i Österrike och Ryanair Sun i Polen.





Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

En koncern är inte en allians
Skrivet av Lågprisprofilen, 2019-02-04 13:07:13
En allians består av flera olika flygbolag som sammarbetar om bonusprogram, codeshare, ruttplanering, biljettförsäljning etc etc.

Vad Ryanair bygger upp är en koncern av helägda flygbolag på olika marknader.
Anmäl inlägget
Ingen vil samarbeide med Ryanair
Skrivet av Tor, 2019-02-03 06:46:54
Ingen vil samarbeide med dette bolaget. Et veldig dårlig rykte. Approval rate i UK, er 45%, dårligst av alle flyg-bolag i UK, for 6 år på rad. Til skillnad er Norwegian ranket som topp 5, både på short og long haul; med over 75% approval rate. Foran British Aiways, Easyjet, Virgin Atlsntic, og mange flere.
Anmäl inlägget
Ingenlyssnar väl på
Skrivet av Kurt, 2019-02-01 13:19:04
denna pajas, och ingen vill samarbeta med honom.
Dessurom var det bättre om foliehatten så till att skaffa drägliga villkor for sina egna anställda, istället för att kritisera andra.
Anmäl inlägget
Var blir det en allians?
Skrivet av ABC, 2019-02-01 11:06:41
Ryanairs köp av resterande andel av Laudamotion är bara ett bevis för att Ryanair inte kan samarbeta. En allians bygger på att bolag samarbetar över ett liknande koncept, inte att man köper upp andra bolag. Ryanair kommer säkert köpa upp olika varumärken och måla om sina plan i olika färger, sätta andra uniformer på personalen samt sälja biljetter under andra namn men någon allians kommer de nog aldrig ingå i under MOL.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
MCC-kurs
Air BP
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev