Skriv ut  

Ryanair splittrar flygbolaget i olika delar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 februari 2019
Åtta procent fler passagerare och en kabinfaktor på 96 procent. Men det hjälpte inte. Ryanair rapporterar nu en förlust för tredje kvartalet på 20 miljoner euro. Nu delas flygbolaget i fyra delar.

Ryanair
Ryanair
 
Ryanair brukar vara det flygbolag som pressar priserna allra hårdast i den obönhörliga konkurrens som råder i den europeiska flygbranschen. Michael O’Leary har till och med talat om att biljetterna borde kunna vara gratis, intjäningen ligger på andra faktorer.
 
Men nu har den verkligheten hunnit i kapp flygbolaget: det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret visar en förlust på 20 miljoner euro, alltså drygt 200 miljoner. I ett pressmeddelande hänvisar flygbolaget till att biljettpriserna hamnar på en för låg nivå, erkänner att det är en besvikelse men finner själva omedelbart en tröst i det:
    
 - Det innebär att våra kunder haft tillgång till rekordlåga priser och det är bra för den nuvarande och framtida trafikökningen.
Den ökande konkurrensen och oron på flygmarknaden, både de oklara följderna av Brexit och raden av konkurser, gör att Ryanair nu strukturerar om i det som idag kallas Ryanair Group. Flygtorget har tidigare rapporterat om att Michael O’Leary gärna ser fler uppköp efter att Lauda Motion nu är en helägd del i gruppen.
 
I väntan på det skapas nu fyra fristående flygbolag med egna AOC under paraplyet Ryanair Group: Ryanair UK, Ryanair DAC, Ryanair Sun och Laudamotion. Respektive flygbolag har en egen ledningsstruktur och rekryteringen av vd:ar pågår. Michael O’Leary fortsätter som frontfigur för hela gruppen och ska fokusera på att utveckla det som kan komma att bli en egen allians av flygbolag. Förändringen ska genomföras under de kommande tolv månaderna och samtidigt ska respektive flygbolag fortsätta att utvecklas, bland annat ska Laudamotion tillföras fler Airbus-maskiner medan boeingflottan i de övriga tre får dela på de drygt 200 nya B737MAX. Samtidigt fortsätter den hårda kostkontrollen i gruppen som helhet och respektive flygbolag:
 
- Vi delar inte den rådande optimistiska tilltron hos några av våra konkurrenter som räknar med att biljettpriserna kommer att stiga under sommaren 2019. Ett minskat antal konkurser inom EU och ett sjunkande bränslepris som låter en del konkursfärdiga konkurrenter som inte hedgat bränslekostnaderna att överleva, gör att kapaciteten på kortdistans fortsätter att växa. I sin tur leder det till ännu svagare utveckling av biljettpriserna.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ha ha
Skrivet av Jon, 2019-02-05 13:41:38
FR goes SK, kanskje på tide at de ansatte i både Ryanair og SAS får anstendig betalt. Begge bolag med rekordvinster, på bekostning av de ansatte. Ikke underlig, at det blir streiker.
Anmäl inlägget
Idioten MOL
Skrivet av Kurt, 2019-02-05 12:12:59
Kan ju ”tacka” sig själv för att ha varit drivande i dette race to the bottom som pågår i Europa. Önskar honom all möjlig ekonomisk olycka
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av Pilot, 2019-02-05 11:39:06
FR goes DY. Kanske dags att personalen också blir socialt försäkrade där de har bas och inte Irland. Känns som FR till slutför ge med sig. Omvärlden vs FR 1-0.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn