Skriv ut  

SAS äldsta maskin Airbus A340 går i pension

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 februari 2019
Nedräkningen har börjat. I sommar går SAS äldsta maskin i pension när en av A340-maskinerna lämnar flottan. Knappast saknad men ett flygplan som varit viktig för att hålla långlinjerna igång.

SAS Airbus A340
SAS Airbus A340
 
Det är inte den populäraste långlinjemaskinen i SAS flotta, men så var också LN-RKP, en A340-300, redan från början en nödlösning. Den levererades in från LAN Chile som i sin tur tagit över den från Air Canada där den flugit sedan leveransen i mars 1997. Efter en lång försening gjorde den entré i SAS den 29 oktober 2013 i akt och mening att vara en reservmaskin för i första hand de övriga långlinjemaskiner som var på väg in på stora C-checkar. Men den har också fått rycka in när det blivit andra störningar i flygprogrammet, till exempel vid olika tekniska tillbud. I dagsläget är den i luften som ersättare för den A330 som skadades i Chicago nyligen och nu är i Hong Kong för reparationer.
 
Det som framför allt orsakat en del gnissel från passagerarna är det faktum att det är den enda maskinen i långlinjeflottan som inte fått den nya uppgraderade kabinen. Det understryker också att det är det äldsta flygplanen i hela SAS med snart 22 år på nacken.
  
- Men den har varit viktig för oss. Hellre flyga med en äldre maskin än att behöva ställa in trafiken, säger Niklas Hårdänge, chef för SAS flotta till Flygtorget.
Det som nu sätter definitivt stopp i SAS är just åldern. Senast i juni måste den vara inne på en fjärde större C-check och att genomföra den är knappast ekonomiskt försvarbart, ens med dagens låga bränslekostnader.
 
- Skulle vi kosta på den en sån dyr check, då bör vi ha den igång i ytterligare fyra-fem år och det är inte aktuellt.
Inom den tidsramen har dessutom merparten av de helt nya A350-900 som ska tillföras anlänt och långlinjeverksamheten utvecklats betydligt. Det hindrar dock inte att några av dagens yngre A340-300 fortsatt kan finnas kvar i flottan. I maj i år anländer dessutom ytterligare en ny A330E och i och med det kommer LN-RKP att få betydligt färre uppdrag, om inget oförutsett inträffar.
 
- Då kommer vi inte att ha en utpekad reservmaskin utan alla långlinjemaskiner ska kunna rycka in om det behövs.
Det mesta pekar nu på att den 6 juni är sista dagen i flottan för maskinen. Utan genomförd C-check är det flygförbud efter det datumet och innan dess måste beslut fattas om vad som ska ske. I dagsläget finns inga klara besked men det mesta pekar på en demontering där värdefulla delar återvinns. Motorerna har livcyklar kvar och bland annat landningsställ, APU, en del avionik och andra delar kan tjänstgöra som reservdelslager för både A340 och A330.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

LN-RKP
Skrivet av Pelle, 2019-02-07 17:58:28
Däremot så är LN-RKP, alltså den maskin som ska bort, i Hongkong för underhåll.
Anmäl inlägget
In HKG untill 10th FEB
Skrivet av @johan, 2019-02-07 17:17:46
Paintjob in SB and luft to HKG the day after.
Anmäl inlägget
LN-RKS
Skrivet av Johan, 2019-02-07 13:57:19
Maskinen som skadades i Chicago är rimligtvis inte i Hong Kong för rep. Den flögs som SK9131 till San Bernardino för att repareras.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev