Skriv ut   Tipsa en vän  

Inrikesflyget fortsätter att krympa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 februari 2019
Det svenska inrikesflyget fortsätter att minska. Drygt en kvarts miljon valde förra året bort flyget vid resor inom landet. Men transportstyrelsen är inte säker på att flygskatten är den främsta orsaken till minskningen.

Fokker 50
Fokker 50
 
Det är röda siffror hela vägen. Av de 38 flygplatser som ingår i Transportstyrelsen statistik är det bara 10 som visar på plus under 2018 jämfört med året innan. Sammantaget flög 7 660 354 passagerare inrikes under 2018, vilket kan jämföras med 2017 som då siffrorna var nära åttamiljonersnivån, 7 920 659. Det kan också jämföras med 1988, då 8,6 miljoner passagerare flög inrikes. På 30 år har alltså de svenska inrikesflygbolagen tappat 1 miljon passagerare.

Den svagt nedåtgående trenden har alltså varit känd länge. I april förra året infördes också flygskatten som flygbranschen menar är något som ytterligare påverkar i första hand inrikesflyget negativt. Till skillnad från utrikesresandet läggs skatten på både ut- och hemresa. Flygbolaget bra kalkylerar med en kostnad på cirka 150 miljoner per år nu när det visar sig att flygskatten blir kvar som en del i regeringsuppgörelsen.
- Faktum är att flygskatten fördröjt våra möjligheter att minska miljöpåverkan med 35 – 37 procent i och med att vi skjutit upp beslutet att byta våra äldre RJ-maskiner mot de nya A220, säger vd Christian Clemens till Flygtorget.
 
Transportstyrelsen har nu analyserat det första halvåret med flygskatt för att kunna beskriva utvecklingen på svenska flygplatser. Analysen visar att minskningen framförallt beror på ett lägre antal passagerare inrikes. Antalet passagerare som flyger till Europa har fortsatt öka, men långsammare än tidigare. En avmattning av passagerarantalet har därmed skett främst på korta avstånd.
 
- Vi har bara analyserat ett halvår och därför är det svårt att dra långtgående slutsatser om skattens effekter. Det lägre antalet passagerare beror sannolikt till viss del på flygskatten, men också på andra faktorer så som naturliga upp- och nedgångar och nedlagda flygbolag, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen i en kommentar.
 
När det gäller resor till destinationer utanför Europa har antalet passagerare inte minskat. Att en avmattning främst sker på korta avstånd stämmer överens med forskningen som säger att resenärers priskänslighet är större på kortare avstånd. Det kan bland annat bero på att det finns fler alternativa resesätt på kortare avstånd.

Transportstyrelsen siffror visar att det bara är tio av de 38 flygplatser som är med i statistiken, som kan visa på ett ökat antal passagerare – och ökningen består uteslutande av utrikes resande.

Här är de tio flygplatser som växt under 2018:
 
Arlanda: 26 845 419 = 222 503 fler än året innan
 
Skavsta: 2 213 970 = 84 509 fler än året innan
 
Göteborg: 6 807 976 = 56 612 fler än året innan
 
Växjö: 278 962 = 36 504 fler än året innan
 
Örnsköldsvik: 89 562 = 18 027 fler än året innan
  
Norrköping: 117 891 = 13 685 fler än året innan
 
Trollhättan: 44 662 = 4 927 fler än året innan
 
Linköping: 144 984 = 2 027 fler än året innan
 
Halmstad: 134 916 = 1 326 fler än året innan
 
Hagfors: 3 273 = 51 fler än året innan





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Antal rörelser!
Skrivet av Mikna90/UN851, 2019-02-14 12:22:04
Fattar fortfarande varför man kollar antal passagerare när det gäller flygskatten. Ja 250.000 färre åkte förra året, men om antalet rörelser är det samma så har det ju inte hjälp klimatet ett skit. Säg ett plan med 100 säten går som morgonflyg, om 20% väljer annat trafikslag så lär ju flighten gå lik förbannat!!!
Anmäl inlägget
inrikesflyget
Skrivet av thomas, 2019-02-13 10:16:45
Frågan är om inte strukturen för inrikesflyget skulle behöva ett nytänk. Det har gjorts en omfattande analys för ett antal år sen som kom fram till att det behövdes fler kreativa förbindelser, utöver stamlinjerna och till BMA och ARN, större flexibilitet i prissättningen på sekundärlinjerna och integrera med post och cargo.
Anmäl inlägget
Flygskatten påverkar inte ett dugg...
Skrivet av Börje, 2019-02-12 16:16:25
Att tro att minskningen kommer av flygskatten är ju bara löjligt. Möjligen om den var tio gånger så hög. Det främsta orsaken är def. avmattningen i konjunkturen, det första företagen drar ner på är resor och hotell. Så är det varje gång! det vänder snart igen!
Anmäl inlägget
Klimatångest
Skrivet av Hepp, 2019-02-11 15:38:34
Jag tror att "klimatångesten" har gjort att många väljer andra transportsätt främst då tåget.
Anmäl inlägget
Många faktorer!
Skrivet av Dondecon, 2019-02-11 12:14:09
Det är naturligtvis många faktorer som spelar in, men det faktum att allt fler flygplatser har allt fler utrikesdestinationer leder till minskat inrikesflyg!
Finns utrikesdestinationen lokalt behövs inget anslutningsflyg!
Anmäl inlägget
Bromma borde bli som Säve flygplats i Göteborg
Skrivet av Anonym , 2019-02-11 10:53:40
Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve . Ingen passagerar trafik. Endast allmänflyget (112 verksamhet etc) för hela stor Sthlm.
Anmäl inlägget
Klart det är...
Skrivet av Gullan Purser&SkatteExpert, 2019-02-11 09:05:01
Det är absolut flygskatten som ställt till detta.

Eller snarare det faktum att inte skatten används till det flygbolag och kunder vill att den skall användas till, dvs utveckling av biobränsle , eller miljöfrämjande åtgärder, det går istället rakt in i stadskassan...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev