Skriv ut  

Boeing och Airbus snart klara att möta Qantas krav

Notiser, Anders Carlsson, den 7 mars 2019
Kangaroo Route i ett svep. Det är den utmaning som Boeing och Airbus arbetar med just nu. Och båsa säger sig kunna ha en maskin framme i slutet av året.

Qantas
Qantas
 
Det kallas Projekt Sunrise och är kanske den sista stora utmaningen i flygbranschen: Att flyga nonstop från Sydney till London och New York, i princip en flygning runt halva jorden. Det är Qantas som vill slutföra utvecklingen av The Kangaroo route och ta den klassiska linjen från Sydney till London i ett hopp. Redan idag är man nära med direktlinjen från Perth på västkusten i Australien till London men den det krävs ytterligare drygt tre timmar i luften för att klara hela sträckan.

Utmaningin ligger nu hos Boeing och Airbus att utveckla de befintliga B777X och A350-900/1000 till att klara de cirka 20 timmar i luften som krävs med full kabin och last. Båda flygplanstillverkarna säger sig vara nära att ha en maskin som klarar uppgiften, även om det ”inte enbart handlar om att sätta in större bränsletankar”.

Qantas använder idag en Dreamliner för flygningen från Perth till London medan Singapore Airlines satt in en A350 på en annan lång-långlinje, den mellan Singapore och New York. Det ligger alltså mycket prestige i utmaningen att bli den som levererar en maskin som klarar Projekt Sunrise.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

20 timmar i luften
Skrivet av SierraRomeo, 2019-03-08 00:49:59
Huva, att vara passagerare på en sådan flygning är inget för mig! Än mindre besättning??!
Anmäl inlägget
Inget att sträva efter
Skrivet av Greger, 2019-03-07 13:08:54
20 rimmar på en B787 eller en A350!! Nej tack..
Anmäl inlägget
Frakt?
Skrivet av Markus, 2019-03-07 10:12:08
Qantas linje Perth-London, tar man med övrig frakt på Dreamlinern eller låter man godscontainarna gå med fraktflyg istället?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev