Flightdeck
Ethiopian Airlines flight på slingan Addis Abeba – Stockholm – Oslo flygs idag med en helt kvinnlig besättning, allt för att markera att det är Internationella kvinnodagen. De senaste åren har allt fler flygbolag börjat uppmärksamma den 8 mars med kvinnliga besättningar, i början enbart på flightdeck men numera med alla yrkeskategorier som omger en flygning, från ramppersonal, lastplanerare, meteorologer och tekniker till flygledare och medarbetare på utestationerna. Tillsammans genomför de helt igenom kvinnliga flygningar.
Bakom flygbolagens allt starkare uppslutning bakom den 8 mars ligger det faktum att flygbranschen till stora delar fortsatt är en starkt mansdominerad verksamhet, särskilt när det gäller piloter och tekniker. I bland annat kabinen och hos markpersonalen är rollerna omvända.
I dagsläget består världens pilotkår av cirka 5 procent kvinnor. Samtidigt fortsätter flygandet att öka och i förlängningen av det hela branschen och särskilt behovet av nya piloter. Beroende på vem som gör analysen skiftar siffrorna på hur stort det framtida behovet verkligen är – Boeing räknar med att det behövs 635 000 nya piloter de kommande 18 åren – men alla är överens om att det tornar upp sig en kommande pilotbrist i världen. Den bristen kommer inte att kunna lösas med mindre än att fler kvinnor väljer en karriär inom flygbranschen.
- Därför är det viktigt att vi lyfter frågan en dag som idag. Vi flyger ett antal flighter under dagen med kvinnliga besättningar just för att synliggöra de olika yrken som finns hos oss. Det är ju en process som startar tidigt i livet, bland annat genom att välja en naturvetenskaplig eller tekniskt inriktad utbildning, säger Freja Annamatz, presschef på SAS till Flygtorget.
Just SAS har tunga meriter att falla tillbaka på sedan 1968 när Turi Widerøe blev världens första kvinnliga pilot på ett större kommersiellt flygbolag i västvärlden. Det gav en så stor genklang att hon, vid sidan av jobbet ombord på Convair Metropolitan och Caravelle, fick resa runt på olika PR-turnéer runt om i världen.
I dagsläget har SAS cirka 70 kvinnliga piloter medan Norwegian har cirka 130. Det motsvarar 4-5 procent av flygbolagens samlade pilotkår och ligger alltså i nivå med hur det ser ut i branschen i övrigt. BRA ligger en bra bit över det med 30 kvinnliga piloter som utgör 11.8 procent av pilotstyrka i flygbolaget. Det finns också fler undantag. Enligt organisationen International Society of Women Airline Pilots har det Indiska lågkostnadsflygbolaget IndiGo lyckats rekrytera drygt 14 procent kvinnliga piloter. Ett par av de stora amerikanska flygbolagen ligger också de, tillsammans med Lufthansa över snittet med 7-8 procent kvinnor på flightdeck. Easyjet har idag 5,4 procent men vill redan i slutet av 2020 ha nått 20 procent medan Virgin Australia satsar på att alla nyrekryteringar ska landa på 50/50 mellan män och kvinnor. Över huvud taget finns en växande medvetenhet inom flygbolagsvärlden om att antalet kvinnliga piloter måste öka, för att klara framtida rekryteringsbehov men också för att inga verksamheter mår bra av att vara i princip enkönade.
Det kan tyckas vara en självklar insikt, etthundratio år efter att fransyskan Raymonde de Laroche blev den första kvinnan att skaffa en pilotlicens och sedan göra en soloflygning.