Skriv ut  

Stängt för Boeing 737 MAX – utom i USA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 mars 2019
Stängda luftrum. Flygförbud utfärdat av EASA och slutligen också ett stopp från svenska Transportstyrelsen. I Sverige påverkas flygningar till bland annat Amsterdam och Luleå. I USA ökar nu det politiska trycket på att amerikanska FAA ska följa efter. Då är flygstoppet för Boeing 737 MAX totalt.

Norwegians flight DK4545 skulle igår ha flugit från Arlanda till Tel Aviv i Israel. Men i höjd med Chisinau i Moldavien vände maskinen och återvände till Stockholm. Det är en av Norwegians MAX 8-maskiner, levererad i augusti förra året och av allt att döma var det orsaken till att flygplanet återvände. Allt fler länder stängde under gårdagen sina luftrum för flygplanstypen vilket gjorde att även de flygbolag som fram till dess inte fattat några beslut om att avbryta flygningar, inte kunde fortsätta att flyga med MAX 8.

Norwegian är dock i gott sällskap med sina vid det här laget 18 stillastående MAX 8-maskiner. Den senaste genomräkningen säger att cirka 40 procent av samtliga flygplan av typen nu står på marken, från Asien till Europa. 

På tisdagskvällen kom också beskedet från den europeiska flygsäkerhetsbyrån EASA som via ett så kallat luftvärdighetsdirektiv, Airworthiness Directive (AD), stoppade all trafik inom EU med Boeing 737 MAX 8. Flygförbudet gäller fram till dess att ytterligare fakta från utredningen av haveriet i Etiopien den 10 mars 2019 har klargjorts. Transportstyrelsen utfärdade omedelbar ett motsvarande stopp i Sverige.

– Det kan verka frustrerande att ett sådant här beslut dröjer. Men vi har följt de procedurer som finns för detta internationella samarbete. Och nu agerar vi på fakta från rätt instans, säger Gunnar Ljungberg, avdelningsdirektör för Sjö och luft på Transportstyrelsen.

Det gör att ett 25-tal flygningar i Sverige påverkas.

Däremot har amerikanska FAA i skrivande stund inte utfärdat några rekommendationer vilket gör att amerikanska flygbolag fortsätter att flyga modellen. Det politiska trycket mot FAA ökar dock för var timme när allt fler politiker höjer rösten för att det ska införas ett flygförbud för modellen även i USA. I Kanada, där det inte heller i nuläget finns något flygförbud, kan de besättningar som inte vill flyga modellen slippa. De omplaceras då till andra modeller.

Det förekommer även kritik från europeiskt håll som menar att FAA därmed låter Boeingsintressen gå före: Hade det rört sig om en Airbus-maskin skulle flygförbudet varit på plats omedelbart.

I det senaste uttalandet från FAA skriver myndigheten:
– Kan vi identifiera faktorer som äventyrar säkerheten kommer vi snabbt att vidta de nödvändiga åtgärderna.

FAA säger dock själva att de vill ha ytterligare information från Etiopien och analysen av den svarta lådan, innan de fattar några beslut. I väntan på det har ett krav på att Boeing ska uppgradera mjukvaran i stallvarningssystemet till MCAS på modellen. Det är ett resultat av haveriet i Indonesien i oktober med ett flygplan från Lion Air. 

Samtidigt har även president Trump kommenterat haveriet och efterspelet med ett Twitter: "Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT".



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Massmedia
Skrivet av Sebastian, 2019-03-14 05:43:11
Nej, MAXen är inte kraschbenägen som någon skrev här.. Det är synd att man inte inväntar svar från haveriutredningen först. Att SVT går ut i media och publicerar att SAS inte flyger flygplan som kraschar, men Norwegian gör det är oetiskt.. Vad har SAS med det här att göra? Staten och kapitalet..
Anmäl inlägget
Pöbeln???
Skrivet av @DC10, 2019-03-13 19:10:56
B737MAX är uppenbarligen farlig. Inget konstigt med en grounding.Vad sedan fanboys tycker är ointressant
Anmäl inlägget
Aldrig tidigare
Skrivet av DC-10, 2019-03-13 18:28:40
har man groundat en flygplansmodell INNAN haveriutredningen kommit med ett utlåtande.
Men i dagens samhälle, med alla sociala medier då blir det mediala trycket så stort att expertisen inte orkar/kan stå emot pöbeln.
Anmäl inlägget
Kultur
Skrivet av Boeing, 2019-03-13 18:24:30
Kulturen i dessa länder, gör att en co-pilot inte vågar komma med "inputs". Vet av erfarenhet.
Om det fanns anmärkningar mot en kapten efter ett sim pass. Ja, då skulle debriefingen hålla separat från co-piloten.
Ingen kapten kan/får inte tappa ansiktet inför en underlydnad. Oavsett om det är med de senaste planen eller ej. Detta är inget okänt faktum i västerländska branschen.
Anmäl inlägget
Svar Sune
Skrivet av Semak, 2019-03-13 18:06:31
Vad yrar du om uland ser detta ut som första gången boieng har problem med tekniska fel? googla United Airlines flight 585 och USAir Flight 472. Vill du spela rysk roulette med ditt liv fine men inte vi andra!!!!
Anmäl inlägget
"U-land"
Skrivet av Frodo, 2019-03-13 18:03:13
Hej Sune!
Med tanke på att både Lion air och Ethiopian har en av de yngsta flygplansflottorna i sina båda regioner. Så ska vi nog inte skylla på att det har med u-land att göra. Utbildning får dom nog tillräckligt med oavsett om resten av landet har dåligt ställt. Så jag tycker nog att vi väntar på vad utredningarna säger, precis som du skriver.
Anmäl inlägget
@Sune
Skrivet av Greger, 2019-03-13 18:03:06
Boeing borde själva farttat beslut om grounding . B737MAX är haveribenägen och man vet inte varför..
Anmäl inlägget
Medialt tryck...
Skrivet av Sune, 2019-03-13 16:27:17
Låt oss vänta och se vad haveriutredningarna kommer fram till i dessa två olyckorna. Det känns som det är lite förivrat beslut att ställa all Max på backen, mycket beroende på medialt tryck som så ofta i beslut nu förtiden. Man bör beakta att bägge olyckorna skett i U-länder med en annan syn på flygsäkerhet.
Anmäl inlägget
KLM har ej 737-800 max
Skrivet av Pedro, 2019-03-13 13:34:57
KLM har ej flygplanstypen i sin flotta. Faktafel i artikeln.
Anmäl inlägget
Olycklig utveckling
Skrivet av Greger, 2019-03-13 07:45:24
FAA vet att en grounding från deras sida är lika med ett underkännande av sin certifiering av MAX. Det handlar om prestige och enorma summor pengar.För Boeings del är det extremt allvarligt då 737 är den stora vinstmaskinen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev