Skriv ut  

Norwegian: Nu måste vi hyra in kapacitet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 mars 2019
Hittills har Norwegian klarar den kapacitetsbrist som uppstått med omdisponeringar inom den egna flottan. Men när påsken närmar sig och ingen vet hur länge MAX-maskinerna måste stå på marken, måste det till wetlease-kapacitet utifrån.

Ännu vet ingen hur länge MAX-maskinerna blir kvar på marken, men det mesta pekar mot en månad eller två. Vissa flygbolag har redan förberett sig på upp till sex månaders flygförbud. I sin tur innebär det mycket aktivitet för att täcka upp för den uppkomna resursbristen.

Norwegian har i dagsläget 18 flygplan, elva procent av den sammanlagda flottan, som inte går att använda och just nu pågår planläggningen av flygprogrammen för de kommande månaderna. Hittills har det mesta gått att lösa via omdisponeringar, sammanslagningar av avgångar och genom att använda Dreamlinern också på kortare flygningar inom Europa. Den stora maskinen har bland annat använts på flygningar från Oslo till Paris, Malaga och till Kanarieöarna. Ett annat steg är att skjuta på den planerade försäljningen av sex Boeing B737-800 som skulle fasas ut ur flottan och ersättas av fler 737MAX. Återföringen av dem till flygprogrammet och användningen av B787 som kan ersätta två MAX på högfrekventa rutter, har gjort att hittills under mars har Norwegian bara tvingats ställa in 156 flighter.
 
- Totalt har vi 170 flygplan i flottan så i relation till det är det en liten del av flottan som påverkas och endast en procent av den totala säteskapaciteten, skriver presschef Charlotte Holmbergh Jacobsson i ett mail till Flygtorget.
Nu närmar sig dock påsken, med kraftigt ökad efterfrågan på flygstolar, särskilt i Norge. Det gör att Norwegian nu tar steget och förbereder inhyrning av kapacitet från wetlease-bolag. Vilka som kommer i fråga eller hur stor inhyrning det blir, är oklart. Björn Kjos räknar inte med att det ska bli några större problem att hitta ledig kapacitet för de kort- och medeldistansflygningar det gäller.

- Det är betydligt enklare än att hitta ersättningsflyg för långdistans. Vi hyr in flygplan för att alla ska komma fram dit de är på väg. Trots att vi inte har MAX-maskinerna i drift har vi haft en regularitet på drygt 96 procent mot 99 procent i vanliga fall, säger han till E24. 



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Til @Mr €
Skrivet av Bjørn, 2019-03-26 18:58:31
Det har de også gjort, til og med før Max ble satt på bakken...
Anmäl inlägget
Kanske bättre
Skrivet av @Mr €, 2019-03-26 12:28:03
om man lägger ner de mest förlusttyngda lnjerna i stället...
Anmäl inlägget
MAX problem
Skrivet av Mr €, 2019-03-26 09:45:12
Ta in Hi Fly A380 igen, denna gång på LAX o SFO och använd 787'orna på europatrafiken. Kanske köpa loss 6 st beg A380 och köra dem med 666 pax på OSL/STO/CPH till LAX/SFO. På vintern kan de köra rika Norrmän till Malaga från OSL, BGO, TRD samt långa vägen utanför Ryssland till Pukhet HKT, från Nov till Mars.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev