Ännu vet ingen hur länge MAX-maskinerna blir kvar på marken, men det mesta pekar mot en månad eller två. Vissa flygbolag har redan förberett sig på upp till sex månaders flygförbud. I sin tur innebär det mycket aktivitet för att täcka upp för den uppkomna resursbristen.
Norwegian har i dagsläget 18 flygplan, elva procent av den sammanlagda flottan, som inte går att använda och just nu pågår planläggningen av flygprogrammen för de kommande månaderna. Hittills har det mesta gått att lösa via omdisponeringar, sammanslagningar av avgångar och genom att använda Dreamlinern också på kortare flygningar inom Europa. Den stora maskinen har bland annat använts på flygningar från Oslo till Paris, Malaga och till Kanarieöarna. Ett annat steg är att skjuta på den planerade försäljningen av sex Boeing B737-800 som skulle fasas ut ur flottan och ersättas av fler 737MAX. Återföringen av dem till flygprogrammet och användningen av B787 som kan ersätta två MAX på högfrekventa rutter, har gjort att hittills under mars har Norwegian bara tvingats ställa in 156 flighter.
- Totalt har vi 170 flygplan i flottan så i relation till det är det en liten del av flottan som påverkas och endast en procent av den totala säteskapaciteten, skriver presschef Charlotte Holmbergh Jacobsson i ett mail till Flygtorget.
Nu närmar sig dock påsken, med kraftigt ökad efterfrågan på flygstolar, särskilt i Norge. Det gör att Norwegian nu tar steget och förbereder inhyrning av kapacitet från wetlease-bolag. Vilka som kommer i fråga eller hur stor inhyrning det blir, är oklart. Björn Kjos räknar inte med att det ska bli några större problem att hitta ledig kapacitet för de kort- och medeldistansflygningar det gäller.
- Det är betydligt enklare än att hitta ersättningsflyg för långdistans. Vi hyr in flygplan för att alla ska komma fram dit de är på väg. Trots att vi inte har MAX-maskinerna i drift har vi haft en regularitet på drygt 96 procent mot 99 procent i vanliga fall, säger han till E24.