Skriv ut  

MAX-notan växer för flygbolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 april 2019
De flygbolag som har MAX-maskiner i flottan kämpar nu hårt för att klara flygprogrammen efter flygstoppet. Det kostar stora pengar och notan växer för varje dag. Bara TUI räknar med kostnader på två miljarder för att klara flygningarna så länge som MAX står på marken.

Southwest Airlines har nu tagit bort MAX-maskinerna ur flygprogrammet fram till och med maj. Det mesta pekar alltså på att flygstoppet kan bli långvarigt och flygbolagen måste nu se om sitt hus för att kunna garantera produktionen. Samtidigt presenterar Southwest en prognos som visar på betydligt lägre intäkter under första kvartalet i år, till del beroende på de kostnader som problemen med de 34 B737MAX som ingår i flottan fört med sig.
         
Southwest är inte den enda flygbolaget som nu börjar analysera vad flygstoppet innebär i faktiska kostnader. Norwegian är den största brukaren i Europa med 18 maskiner varav tre är registrerade på Norwegian Air Sweden gick redan ett par dagar efter flygstoppet ut och meddelade att de tänker kräva Boeing på skadestånd för det inträffade. Sedan dess har det skett omdisponeringar i flottan, Dreamliners flyger kortlinjer, försäljning av äldre flygplan skjuts upp och nu är även leasade maskiner på väg in för att klara flygprogrammet. Det är kostsamma åtgärder och räkningen till Boeing växer för varje dag. Exakt hur mycket stoppet kostar har Norwegian dock inte kommunicerat ut.
         
TUI är den nästa största brukaren i Europa och har i dagsläget 15 flygplan stående på marken. De följer i Norwegians fotspår och disponerar om, förlänger leasingen på maskiner som skulle lämnat flottan och har nu också börjat ta in underleverantörer. Ledningen för TUI är också än mer pessimistiska än Southwest och räknar inte med att MAX är uppe i luften igen förrän i juli. Blir det så kalkylerar flygbolaget med kostnader på 2,1 miljarder kronor för att täcka MAX-problemen. Det handlar dels om direkta kostnader för bland annat inhyrning av andra flygplan men också högre bränslekostnader när den vanliga flottan flyger de linjer som de bränslesnåla B737MAX skulle gjort.
         
Flyganalytiker gjorde någon av de första dagarna efter flygstoppet ett försök att beräkna Boeings kostnader och med maskinerna på marken i tre månader, kan notan komma att hamna på cirka 5 miljarder dollar, alltså drygt 45 miljarder kronor. Stannar det där lär Boeing kunna hantera det, flygplanstillverkaren gjorde förra året en vinst på 101 miljarder dollar.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Omsättning är inte vinst
Skrivet av emil. , 2019-04-01 19:15:39
Omsättningen var $101mdr. Vinsten $10mdr. Iofs mycket det med.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn