Boeing 737 MAX
De första prognoserna talade om ett flygstopp på ett par veckor. Men i takt med att allt fler uppgifter pekar på att MCAS-systemet ombord på de nya Boeing 737 MAX 8 0ch 9 verkligen var orsaken till de två haverierna i Indonesien och Etiopien, så har tidsgränsen utökats.
Nu kommer ytterligare en signal om att det kan komma att handla om ett betydligt längre stopp än vad någon trott från början: I dagarna meddelade Boeing att de drar ner tillverkningstakten från 52 flygplan i månaden till 42. Produktionsminskningen träder i kraft redan i mitten av april, en blixtsnabb åtgärd i en produktionsprocess som vanligtvis behöver betydligt längre tid på sig för att ställa om.
Samtidigt har Boeing, enligt amerikanska källor som Flygtorget tagit del av, antytt att de hittat ytterligare problem med mjukvaran ombord. Exakt vad det gäller den här gången är inte offentligt annat än att det har med gränssnittet mellan det nu uppgraderade MCAS och övrig avionik att göra. Flygstoppet sträcker sig nu av allt att döma över sommaren vilket bland att gör att MAX-maskinerna inte kan delta i den stora flygmässan i Paris i sommar.
De flygbolag som nu försöker hantera att en del av flygplansflottan står på marken och tar in både dry- och wetleasing, förhandlar i flera fall om leasingkontrakt på sex månader. Det innebär att inte heller flygbolagen tror på en snabb lösning.
Hittills har tre flygbolag, Lion Air, Ethiopian och Garuda, flaggat för att de tänker avbeställa sina liggande beställningar på MAX-familjen. Avbeställningar är i sig inte ovanligt och de flesta flygbolag har fortsatt ett högt förtroende för Boeing och arbetet på att lösa MAX-problemen. Men alldeles oavsett är det en process som kommer att kosta den amerikanska flygplanstillverkaren oerhörda summor i skadestånd, ersättningar, sänkta priser och andra kompensationer.