Skriv ut  

Luftbro från Kina till Helsingfors i sommar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 april 2019
Två nya kinesiska flygbolag gör entré i Helsingfors. Det skapar närmast en luftbro från Kina med över 50 avgångar i veckan till åtta destinationer.

Juneyao air
Juneyao air
 
Flygplatsen i Helsingfors fortsätter att växa. Förra året passerade drygt 20, 8 miljoner passagerare genom terminalerna, en tillväxt på 10, 4 procent jämfört med året innan. Det innebär att Vandaa närmar sig de tre skandinaviska flygplatserna med stormsteg.

-  Det är ett storartat ögonblick här på Helsingfors flygplats och för hela den finska flygbranschen. Passagerartillväxten har vuxit betydligt snabbare än vad förutsåg för ett par år sedan. Då talade vi om 20 miljoner passagerare år 2020 men vi har alltså klarat det redan i år, sa Joni Sundelin, VD för flygplatsen i ett pressmeddelande i slutet av förra året.

Mycket talar också för att ökningen fortsätter även i år. Kommande sommarsäsong är det tre nya flygbolag som startar trafik på Helsingfors, Air Serbia, Juneyao och Tibet Airlines. Samtidigt drar Wizz Air som redan är etablerad på flygplatsen igång ytterligare tre åretruntlinjer med Finnair och Norwegian har sju säsongslinjer på flygprogrammet under sommaren.

De två kinesiska flygbolagen som nu startar trafik till Helsingfors, Tibet Airlines flyger till Jinan och Juneyao till Shanghai, driver upp antalet avgångar till Kina i stort. Sammantaget blir det 51 avgångar i veckan mellan Helsingfors och de åtta destinationer i Kina som de tre flygbolagen täcker. Störst är fortsatt Finnair som byggt upp Helsingfors till den hubb för trafik österut till Asien som den är idag. De lockar nu alltså fler långlinjeflygbolag att ansluta till flygplatsen och de flöden som finns där. Varken Tibet Airlines eller Juneyao tillhör de större flygbolagen i Kina och Helsingfors är om inte den första så i alla fall en tämligen ny destination utanför Kina.

Finnar har i dagsläget sju destinationer i Kina och på Shanghai blir det trafik i konkurrens med Juneyao. Däremot finns inte Jinan, en stad med närmare sju miljoner invånare, med i flygprogrammet så där blir Tibet Airlines ensamma.

Vid sidan av de kinesiska destinationerna flyger Finnair bland annat två dagliga rotationer till Hong Kong och tio avgångar i veckan till Tokyo.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

bysh
Skrivet av Theobald Atterdag, 2019-04-10 09:52:48
Just det. Tänkte inte på ETOPS.
Anmäl inlägget
Rutt över Sydpolen
Skrivet av emil., 2019-04-09 23:13:45
Det finns väl knappt någon rutt som skulle bli kortare genom att flyga över Sydpolen? Sydney - Buenos Aires kanske?
Anmäl inlägget
Wizz air flyger till Åbo
Skrivet av ÅboBo, 2019-04-09 22:54:33
Wizz air flyger endast till Åbo, men det är ju rätt att wizz startar tre nya linjer, men från Åbo (London, Krakow, Skopje)
Anmäl inlägget
Lyckliga
Skrivet av Per, 2019-04-09 22:52:52
Finland är ju utsett till världens lyckligaste land, här kom ännu ett bidrag.
Sverige?...fanns en gång i tiden, även på kartan!
Anmäl inlägget
Finnair har 21 destinationer i Asien, 9 i Amerika
Skrivet av Per Olov, 2019-04-09 22:48:24
Finnairs långlinjer från Helsingfors: Bangkok (2-3 rotationer per dag), Tokyo (2 per dag), Osaka (10 per vecka), Nagoya, Sapporo, Fukuoka, Soul, Beijing, Shanghai, Hong Kong (2 per dag), Guanzhou, Xian, Nanjing, Chongqing, Delhi, Singapore, Phuket, Ho Chi Minh City, Krabi, Goa, Astana, Puerto Plata, Punta Cana, Havanna, Puerto Vallarta, New York, Chigago, Miami, Los Angeles, San Francisco
Anmäl inlägget
W6?
Skrivet av Gördis, 2019-04-09 20:21:19
Wizz air flyger väl för bövelen inte till Helsingfors?
Anmäl inlägget
Helt rätt
Skrivet av @Arnoldo, 2019-04-09 20:04:22
Ja, så är det och kommer att förbli. Sveriges usla regering och lika usla stödpartier vill att Arlanda ska bli ledande i Norden, HUR?? När man samtidig gör allt för att försvåra för flygbolagen. Lika löjligt som allt annat dom kommer på.
Anmäl inlägget
ETOPS
Skrivet av svTheobald Atterdag, , 2019-04-09 18:54:57
Vadå 60 minuter? Hört talas om ETOPS?
Anmäl inlägget
Ingen flyger över sydpolen
Skrivet av Thomas, 2019-04-09 18:22:41
THEOBALD så Du menar att det finns sådana landningsplatser när man ex flyger över stilla havet? Halva jordklotet är bara ett stort hav. Fyrmotorigt har dessutom inga etops begränsningar överhuvudtaget, lite skumt det där med inga flyglinjer går över Antarktis
Anmäl inlägget
Juneyao Air
Skrivet av Matti, 2019-04-09 17:54:11
Juneyao Air öppnar mellan Helsingfors och Shanghai den 28. Juni 2019.
Mera Kinesiska flygbolag till Helsingfors
Anmäl inlägget
@Thomas
Skrivet av Theobald Atterdag, 2019-04-09 16:46:22
Pga säkerhetsskäl. Det måste finns en flygplatss för nödlandning inom 60 minuters flygning från position.
Anmäl inlägget
Vilse i politiken och i pannkakan
Skrivet av Thomas, 2019-04-09 14:33:14
Theobald ja där ser alla att jorden verkligen är platt, pannkakan är ju inte rund, och det finns inga flyglinjer över sydpolen, varför???
Anmäl inlägget
Tibet Airlines
Skrivet av Matti, 2019-04-09 12:49:18
Tibet Airlines började flyga Helsingfors-Jinan 2019.04.08
Anmäl inlägget
Miljö
Skrivet av Theobald Atterdag, 2019-04-09 11:56:01
Paradoxalt nog vore det bäst för miljön om vi fick fler långlinjer till Arlanda. men då vi har politiker som tittat för mycket på barnprogrammet Vilse i pannkakan så blir det en senare fråga.
Anmäl inlägget
Finland har flygstolthet och inte flygskam
Skrivet av suncar, 2019-04-09 11:41:21
I Finland är det storartat att flyget växer, medan det i Sverige är en skam och ska helst förintas trots att branschen genomgår stark miljöutveckling. Det vill säga förutom politiker såsom miljöministern som flyger business som kostar många gånger mer i utsläpp i jämförelse med ekonomi.
Det applåderas när färre reser och gett lägre kabinfaktor. Men effekten är 0 eftersom inte personen står för utsläppen utan flygplanet.
Anmäl inlägget
luftbro
Skrivet av CJ, 2019-04-09 11:22:59
AY har två rotationer per dag till Tokyo plus JL en. Osaka har 10 rotationer i veckan.
Anmäl inlägget
Tillräckligt!
Skrivet av Arnoldo, 2019-04-09 09:58:50
Det känns som det är tillräckligt med Helsingfors och Köpenhamn i "norr". Sverige och Norge kan koncentrera sig på inrikes- och matartrafik till storflygplatser.
Anmäl inlägget
Så blir det
Skrivet av Långbänken, 2019-04-09 09:58:31
Sä länge vi har en "flag carrier" som väljer att lägga huvuddelen av sin långlinjeverksamhet i ett annat land så kommer Arlanda att förbli en liten utpost i den interkontinentala flygvärlden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn